Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze inspiracje w sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze inspiracje w sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadmości z histori, literatury i muzyki na poziomie szkoły średnieji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie sztuk plastycznych
C-2Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie poezji
C-3Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie muzyki
C-4Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach preehistorycznych i wczesnej starożytności2
T-W-2Przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu2
T-W-3Przyroda w sztuce bizantyńskiej, romańskiej i gotyckiej1
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku2
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody2
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej2
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej1
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej1
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej1
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego
M-2Analiza wybranych dzieł sztuki

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_W01
Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów
ZO_1A_W11R1A_W02C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_U01
Student na podstawie treści wykładowej i pracy własnej potrafi analizować dzieła sztuki
ZO_1A_U03R1A_U02, R1A_U03C-4T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_K01
Student analizując indywidualnie wybrane dzieła wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i ich interpretowania
ZO_1A_K06R1A_K04, R1A_K07C-4T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_W01
Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów
2,0brak znajomości elementów przyrody w omawianych dziełach, brak znajomości epok
3,0pobieżna zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
3,5wystarczająca zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,0dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, wystarczająca znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,5więcej niż dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
5,0bardzo dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, bardzo dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_U01
Student na podstawie treści wykładowej i pracy własnej potrafi analizować dzieła sztuki
2,0brak skojarzeń treści dzieł z formami przyrody
3,0wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dostateczna ich analiza
3,5wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dostateczna ich analiza
4,0głębsze skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dobra ich analiza
4,5pełne skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dobra ich analiza
5,0doskonałe skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i wyjątkowa ich analiza

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-A5.4_K01
Student analizując indywidualnie wybrane dzieła wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i ich interpretowania
2,0brak eseju, esej napisany nie na temat, na podstawie niezweryfikowanej literatury
3,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych
3,5esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z średnim udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,5esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
5,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i dużą zawartością analizy formalnej dzieła

Literatura podstawowa

  1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN, Warszawa, 1969
  2. Meyer P., Historia sztuki europejskiej Tom 1, 2, PWN, Warszawa, 1973
  3. Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie Tom 1, 2, 3, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Cylińska T., Haraschin S., Schaffer B., Przewodnik koncertowy, PWM, Kraków, 1973
  2. Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia Muzyki, PWM, Kraków, 1990
  3. Kański J., Przewodnik operowy, PWM, Kraków, 1973
  4. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa, 1987
  5. Kolbuszewski J., Strofy o górach, antologia, Iskry, Warszawa, 1981
  6. Stiller R., Strofy o zwierzętach, antologia, Iskry, Warszawa, 1982

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach preehistorycznych i wczesnej starożytności2
T-W-2Przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu2
T-W-3Przyroda w sztuce bizantyńskiej, romańskiej i gotyckiej1
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku2
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody2
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej2
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej1
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej1
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej1
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.4_W01Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie muzyki
C-1Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie sztuk plastycznych
C-2Opanowanie podstaw wiedzy z zkresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie poezji
Treści programoweT-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach preehistorycznych i wczesnej starożytności
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej
T-W-2Przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-3Przyroda w sztuce bizantyńskiej, romańskiej i gotyckiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości elementów przyrody w omawianych dziełach, brak znajomości epok
3,0pobieżna zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
3,5wystarczająca zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,0dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, wystarczająca znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,5więcej niż dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
5,0bardzo dobra zanjomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, bardzo dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.4_U01Student na podstawie treści wykładowej i pracy własnej potrafi analizować dzieła sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-4Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych
Treści programoweT-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach preehistorycznych i wczesnej starożytności
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku
T-W-2Przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej
T-W-3Przyroda w sztuce bizantyńskiej, romańskiej i gotyckiej
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej
Metody nauczaniaM-2Analiza wybranych dzieł sztuki
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak skojarzeń treści dzieł z formami przyrody
3,0wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dostateczna ich analiza
3,5wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dostateczna ich analiza
4,0głębsze skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dobra ich analiza
4,5pełne skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dobra ich analiza
5,0doskonałe skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i wyjątkowa ich analiza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-A5.4_K01Student analizując indywidualnie wybrane dzieła wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i ich interpretowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-4Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych
Treści programoweT-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej
T-W-2Przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu
T-W-3Przyroda w sztuce bizantyńskiej, romańskiej i gotyckiej
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach preehistorycznych i wczesnej starożytności
Metody nauczaniaM-2Analiza wybranych dzieł sztuki
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy indywidualnej studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak eseju, esej napisany nie na temat, na podstawie niezweryfikowanej literatury
3,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych
3,5esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z średnim udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,5esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
5,0esej poprawny formalnie, napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i dużą zawartością analizy formalnej dzieła