Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii szkoły średniej na poziomie ogólnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu2
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie2
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa3
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków4
T-A-5Sztuczny rozród ryb2
T-A-6Sprawdzian pisemny2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)2
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne2
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb3
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja3
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb2
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań2
T-W-7Sprawdzian pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie litaratury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
ZO_1A_W10, ZO_1A_W13R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-4, S-1, S-5, S-3
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W02
student ma ogólna wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią rybacką
ZO_1A_W07, ZO_1A_W10, ZO_1A_W12R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-2, C-1, C-3T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-5, S-2, S-3, S-1, S-4
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
ZO_1A_W04, ZO_1A_W07, ZO_1A_W10R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-6, T-A-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-3, S-4, S-1, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
ZO_1A_U03, ZO_1A_U04, ZO_1A_U09, ZO_1A_U13, ZO_1A_U17, ZO_1A_U19, ZO_1A_U21R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-3, C-1T-A-5, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-2M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-5, S-1, S-4
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U02
Student posiada umiejetności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią rybacką
ZO_1A_U04, ZO_1A_U07, ZO_1A_U10, ZO_1A_U13, ZO_1A_U15, ZO_1A_U16, ZO_1A_U17, ZO_1A_U21R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-5, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1, C-3T-W-7, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-3, S-2, S-5
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K03
Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-A-5M-1, M-3, M-2S-3, S-5, S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01
Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
2,0Student nie potrafi wymienic, scharakteryzowac i rozpoznac żadnej ryby, bezkregowca ani hydrofitu, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do srodowiska życia
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryby i inne hydrobionty (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia wiekszość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryb i grupy hydrobiontów (zarówno w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacinskim), rozróznia wiekszosc Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje ryby oraz grupy hydrobiontów (w jezyku polskim i łacinskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazac na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujace w poszczególnych grupach hydrobiontów
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W02
student ma ogólna wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią rybacką
2,0Student nie dobiera, nie definiuje i nie rozumie specjalistycznej terminologii rybackiej
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu rybactwa, potrafi je zdefiniowac nie zna i nie dobiera jednak odpowiednich przykładów
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnić, wykorzystuje w nomenklaturze jedynie nazwy polskie pojedynczych przykładów organizmów
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnic, zna nazewnictwo polskie organizmów odnosząc do kilku przykładów
4,5Student rozumie i definiuje podstawowa terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnić, zna nazewnictwo polskie i łacinskie organizmów odnosząc do kilku przykładów
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię rybacką, potrafi się nią właściwie i swobodnie posługiwac odnosząc ją do wielu przykładów, zna nazewnictwo polskie i łacińskie nie tylko najważniejszych przedstawicieli organizmów wodnych
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
2,0Student nie potrafi wymienic, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych ryb i grup hydrobiontów w ekosystemach śródlądowych
3,0Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródlądowych, nie potrafi jednak wytłumaczyc ich znaczenia
3,5Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródladowych, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienic ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty różnych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic i wytłumaczyc znaczenie większosci ryb
4,5Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty róznych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb grup hydrobiontów w rybactwie
5,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby hydrobionty różnych stref ekosystemów, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb i grup hydrobiontów w rybactwie oraz wskazac na pozytywne i negatywne aspekty eksploatacji i hodowli ryb i raków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje ryb i grup hydrobiontów słodkowodnych, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych i rybactwie sródladowym, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach śródlądowych
3,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnoscią dobierania reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach słodkowodnych
3,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych i w rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania i nazywania (w jezyku polskim) pojedynczych reprezentatów ryb i róznych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretowac ich znaczenie w ekosystemach wodnych i rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) pojedynczych reprezentatów róznych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemach słodkowodnych
4,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) wiekszosci reprezentatów tych organizmów w poszczególnych strefach ekosystemów sródlądowych oraz wykorzystywanych w rybactwie
5,0Student potrafi wyszukac grupy ryb hydrobiontów oraz ocenic ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejetnoscią dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemów sródladowych; łączy i ocenia ich znaczenie w róznych strefach ekosystemów sródlądowych oraz w rybactwie;
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U02
Student posiada umiejetności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią rybacką
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa rybackiego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiazującej terminologii rybackiej, posługuje się bardzo uboga terminologia hydrobiologiczna, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiazujacych terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośród obowiazującej terminologii rybackiej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiazujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, sposród obowiązujacej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie, interpretuje wiekszość podstawowej, obowiazującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje podstawową i wiekszość szczegółówej, obowiązującej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązujacej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, wyczerpująco interpretuje podstawową i szczegółówą, obowiazujacą terminologię

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
2,0Student nie nabywa kompetencji świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0Student nabywa w małym stopniu kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,0Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
5,0Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K03
Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
2,0Student nie zna realacji i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym;
3,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym;
3,5Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat hodowli większości tych organizmów
4,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat hodowli i pozyskiwania większości tych organizmów
4,5Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania większości tych organizmów
5,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów

Literatura podstawowa

  1. Koch W., Bank O., Jens G., Chów ryb w stawach., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Szczerbowski J., Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkregowce. Przewodnik do ćwiczen, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  2. Kajak Z., Hydrobiologia : Limnologia., PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu2
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie2
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa3
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków4
T-A-5Sztuczny rozród ryb2
T-A-6Sprawdzian pisemny2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)2
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne2
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb3
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja3
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb2
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań2
T-W-7Sprawdzian pisemny1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie litaratury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_W01Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienic, scharakteryzowac i rozpoznac żadnej ryby, bezkregowca ani hydrofitu, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do srodowiska życia
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryby i inne hydrobionty (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia wiekszość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryb i grupy hydrobiontów (zarówno w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacinskim), rozróznia wiekszosc Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje ryby oraz grupy hydrobiontów (w jezyku polskim i łacinskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazac na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujace w poszczególnych grupach hydrobiontów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_W02student ma ogólna wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią rybacką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-A-5Sztuczny rozród ryb
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dobiera, nie definiuje i nie rozumie specjalistycznej terminologii rybackiej
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu rybactwa, potrafi je zdefiniowac nie zna i nie dobiera jednak odpowiednich przykładów
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnić, wykorzystuje w nomenklaturze jedynie nazwy polskie pojedynczych przykładów organizmów
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnic, zna nazewnictwo polskie organizmów odnosząc do kilku przykładów
4,5Student rozumie i definiuje podstawowa terminologię rybacką, potrafi ją właściwie objaśnić, zna nazewnictwo polskie i łacinskie organizmów odnosząc do kilku przykładów
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię rybacką, potrafi się nią właściwie i swobodnie posługiwac odnosząc ją do wielu przykładów, zna nazewnictwo polskie i łacińskie nie tylko najważniejszych przedstawicieli organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_W03Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-A-5Sztuczny rozród ryb
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienic, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych ryb i grup hydrobiontów w ekosystemach śródlądowych
3,0Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródlądowych, nie potrafi jednak wytłumaczyc ich znaczenia
3,5Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródladowych, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienic ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty różnych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic i wytłumaczyc znaczenie większosci ryb
4,5Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty róznych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb grup hydrobiontów w rybactwie
5,0Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby hydrobionty różnych stref ekosystemów, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb i grup hydrobiontów w rybactwie oraz wskazac na pozytywne i negatywne aspekty eksploatacji i hodowli ryb i raków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_U01Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
Treści programoweT-A-5Sztuczny rozród ryb
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje ryb i grup hydrobiontów słodkowodnych, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych i rybactwie sródladowym, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach śródlądowych
3,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnoscią dobierania reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach słodkowodnych
3,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych i w rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania i nazywania (w jezyku polskim) pojedynczych reprezentatów ryb i róznych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretowac ich znaczenie w ekosystemach wodnych i rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) pojedynczych reprezentatów róznych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemach słodkowodnych
4,5Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) wiekszosci reprezentatów tych organizmów w poszczególnych strefach ekosystemów sródlądowych oraz wykorzystywanych w rybactwie
5,0Student potrafi wyszukac grupy ryb hydrobiontów oraz ocenic ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejetnoscią dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemów sródladowych; łączy i ocenia ich znaczenie w róznych strefach ekosystemów sródlądowych oraz w rybactwie;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_U02Student posiada umiejetności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią rybacką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
ZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-A-5Sztuczny rozród ryb
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa rybackiego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiazującej terminologii rybackiej, posługuje się bardzo uboga terminologia hydrobiologiczna, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiazujacych terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośród obowiazującej terminologii rybackiej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiazujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, sposród obowiązujacej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie, interpretuje wiekszość podstawowej, obowiazującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje podstawową i wiekszość szczegółówej, obowiązującej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązujacej terminologii rybackiej, posługuje sie tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, wyczerpująco interpretuje podstawową i szczegółówą, obowiazujacą terminologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_K02Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
Treści programoweT-W-7Sprawdzian pisemny
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa kompetencji świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,0Student nabywa w małym stopniu kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
3,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,0Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
4,5Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
5,0Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O10.4_K03Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej.
C-3Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu
T-W-5Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb
T-A-3Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa
T-W-3Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb
T-A-4Główne gatunki ryb hodowlanych i raków
T-W-6Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań
T-W-2Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne
T-W-7Sprawdzian pisemny
T-A-2Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie
T-W-1Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy)
T-W-4Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja
T-A-5Sztuczny rozród ryb
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna realacji i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym;
3,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym;
3,5Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat hodowli większości tych organizmów
4,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat hodowli i pozyskiwania większości tych organizmów
4,5Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania większości tych organizmów
5,0Student postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów