Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Immunogenetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunogenetyka
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, immunologii, biochemii, biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.1
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.1
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.1
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.1
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne1
5
wykłady
T-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.1
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.1
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie prezentacji8
A-A-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.10
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
ZO_2A_W04R2A_W03, R2A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
ZO_2A_K06R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07InzA2_K01C-1T-A-4, T-A-5, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
3,5Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,0Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,5Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
5,0Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
2,0Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,0Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,5Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,0Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,5Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
5,0Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
2,0Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,0Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,5Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,0Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,5Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
5,0Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.

Literatura podstawowa

  1. Węgleński P., Gentyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, warszawa, 2003
  3. Gołab J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T., Immunologia, PWN, Warszawa, 2010
  4. Jakóbisiak M, Immunologia, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierzat, PWN, Warszawa, 2000
  2. Gliński Z., Kostro K., Immunobiologia, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Roitt I.M., Brostoff J., Male D.K., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.1
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.1
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.1
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.1
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.1
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.1
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie prezentacji8
A-A-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.7
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.7
A-W-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.10
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
3,5Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,0Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,5Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
5,0Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,0Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,5Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,0Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,5Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
5,0Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K06Potrafi wykorzystywać informacje z literatury krajowej i zagranicznej, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,0Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,5Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,0Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,5Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
5,0Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.