Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Atrakcje turystyczne Polski Północno-Zachodniej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Atrakcje turystyczne Polski Północno-Zachodniej
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Turystyka na Pomorzu Zachodnim - stan obecny i perspektywy rozwoju. Produkty tradycyjne Pomorza Zachodniego.1
T-A-2Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego.1
T-A-3Rowerowe, piesze i wodne trasy turystyczne Pomorza Zachodniego.1
T-A-4Turystka miejska i najważniejsze miasta Polski północno-zachodniej (m.in. Koszalin, Słupsk, Świnoujście, Kołobrzeg, Goleniów, Wolin),1
T-A-5Szczecin - stolica Pomorza Zachodniego.1
5
wykłady
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne w Polsce. Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.1
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. Historia rozwoju turystyki na Pomorzu.1
T-W-3Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego.1
T-W-4Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej).1
T-W-5Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe). Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Udział w konsultacjach1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, gry dydaktyczne).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenie przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
ZO_2A_W07, ZO_2A_W08R2A_W06, R2A_W07InzA2_W04C-1T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_U01
Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-2, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-A-5, T-A-2M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_K01
Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz jest zainteresowany samodzielnym zdobywaniem wiedzy dotyczącej edukacji regionalnej.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-2M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_U01
Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń, próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O1.1_K01
Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz jest zainteresowany samodzielnym zdobywaniem wiedzy dotyczącej edukacji regionalnej.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Białecki T., Historia Szczecina. Zarys dziejów miasta od czasów najdawniejszych do 1980 roku, Wyd. Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1992
  2. Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
  3. Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyczna Polski, PWE, Warszawa, 2002
  4. Strategia Rozwoju województwa zachodniopomorskiego do roku 2015, Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Filipiak J., Raczyński M., Jeziora zachodniopomorskie (zarys faktografii), Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000
  2. Gaworecki W. W., Turystyka, PWE, Warszawa, 2003
  3. Jagusiewicz A., Zasoby dziedzictwa kulturowego i historycznego jako wartości turystyczne, Instytut Turystyki, Warszawa, 2000
  4. Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Turystyka na Pomorzu Zachodnim - stan obecny i perspektywy rozwoju. Produkty tradycyjne Pomorza Zachodniego.1
T-A-2Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego.1
T-A-3Rowerowe, piesze i wodne trasy turystyczne Pomorza Zachodniego.1
T-A-4Turystka miejska i najważniejsze miasta Polski północno-zachodniej (m.in. Koszalin, Słupsk, Świnoujście, Kołobrzeg, Goleniów, Wolin),1
T-A-5Szczecin - stolica Pomorza Zachodniego.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne w Polsce. Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.1
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. Historia rozwoju turystyki na Pomorzu.1
T-W-3Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego.1
T-W-4Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej).1
T-W-5Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe). Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.1_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-A-5Szczecin - stolica Pomorza Zachodniego.
T-W-4Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej).
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. Historia rozwoju turystyki na Pomorzu.
T-A-3Rowerowe, piesze i wodne trasy turystyczne Pomorza Zachodniego.
T-A-2Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego.
T-A-1Turystyka na Pomorzu Zachodnim - stan obecny i perspektywy rozwoju. Produkty tradycyjne Pomorza Zachodniego.
T-A-4Turystka miejska i najważniejsze miasta Polski północno-zachodniej (m.in. Koszalin, Słupsk, Świnoujście, Kołobrzeg, Goleniów, Wolin),
T-W-5Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe). Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego.
T-W-3Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego.
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne w Polsce. Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenie przedmiotowe).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, gry dydaktyczne).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.1_U01Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. Historia rozwoju turystyki na Pomorzu.
T-A-4Turystka miejska i najważniejsze miasta Polski północno-zachodniej (m.in. Koszalin, Słupsk, Świnoujście, Kołobrzeg, Goleniów, Wolin),
T-A-1Turystyka na Pomorzu Zachodnim - stan obecny i perspektywy rozwoju. Produkty tradycyjne Pomorza Zachodniego.
T-W-5Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe). Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego.
T-W-3Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego.
T-W-4Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej).
T-A-3Rowerowe, piesze i wodne trasy turystyczne Pomorza Zachodniego.
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne w Polsce. Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
T-A-5Szczecin - stolica Pomorza Zachodniego.
T-A-2Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenie przedmiotowe).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, gry dydaktyczne).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i ćwiczeń, próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów i ćwiczeń oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O1.1_K01Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz jest zainteresowany samodzielnym zdobywaniem wiedzy dotyczącej edukacji regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego.
Treści programoweT-W-4Zabytki kultury materialnej i duchowej Pomorza Zachodniego (obiekty architektury sakralnej i świeckiej oraz legendy i tradycje Polski północno-zachodniej).
T-W-1Geograficzne jednostki przestrzenne w Polsce. Interpretacja dziedzictwa kulturowego jako nowy sposób zarządzania walorami przyrodniczymi i antropogenicznymi.
T-W-3Stan i rozmieszczenie elementów zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego na Pomorzu Zachodnim. Dziedzictwo kulinarne Pomorza Zachodniego.
T-W-2Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny. Historia rozwoju turystyki na Pomorzu.
T-A-2Organizacyjno-prawne podstawy rozwoju turystyki regionu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenie przedmiotowe).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, gry dydaktyczne).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.