Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Wędkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wędkarstwo
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Lachowski <Wlodzimierz.Lachowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii ryb i ekosystemów wodnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wędkarstwem amatorskim i sportowym oraz poznanie podstawowych gatunków ryb żyjących w różnych zbiornikach wodnych, technikami i sprzętem do ich połowu oraz postępowanie ze złowionymi rybami. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na samodzielny połów ryb zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sprzęt wędkarski.1
T-A-2Przynęty i zanęty.1
T-A-3Metody połowu: spławikowe, gruntowe, spinningowa, podlodowa.1
T-A-4Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe.1
T-A-5Nocne połowy ryb. Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb.1
5
wykłady
T-W-1Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego.bowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo.1
T-W-2Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb.1
T-W-3Łowiska.1
T-W-4Połowy skorupiaków i mięczaków.1
T-W-5Zakładanie oczek wodnych. Sposoby odławiania ryb.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektu na wskazany temat.10
A-A-3Konsultacje naukowe.1
A-A-4Czytanie literatury dotyczącej zajęć.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.7
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Film dydaktyczny.
M-4Pokaz.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Zna podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Potrafi scharakteryzować sprzęt do amatorskiego łowienia ryb oraz zna techniki połowu. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-5, M-6, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Dobiera sprzęt do połowu uwzględniając gatunki ryb i zbiornik wodny. Potrafi w sposub humanitarny postępować ze złowionymi rybami i przyrządzać z nich potrawy.
ZO_2A_U11, ZO_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-5, M-6, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_K01
Student potrafi samodzielnie dobrać sprzęt do połowu ryb w różnych zbiornikach wodnych oraz zastosować odpowiednią przynętę i zanętę.
ZO_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Zna podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Potrafi scharakteryzować sprzęt do amatorskiego łowienia ryb oraz zna techniki połowu. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb, wędkarstwa amatorskiego i sportowego. Charakteryzuje sprzęt do amatorskiego łowienia ryb, zna techniki połowu i przepisy prawne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Dobiera sprzęt do połowu uwzględniając gatunki ryb i zbiornik wodny. Potrafi w sposub humanitarny postępować ze złowionymi rybami i przyrządzać z nich potrawy.
2,0
3,0Student poprawnie identyfikuje podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich, prawidłowo dobiera sprzęt do połowu, w humanitarny sposó postępuje ze złowionymi rybami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.1_K01
Student potrafi samodzielnie dobrać sprzęt do połowu ryb w różnych zbiornikach wodnych oraz zastosować odpowiednią przynętę i zanętę.
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną w praktyce. Wykazuje świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolendowicz J., Spinning, Mulico, Warszawa, 2009
  2. Sikora A., Wędkarstwo muchowe., Mulico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
  3. Stupkiewicz S., Wędkarstwo nowoczesne, Świat Książki, Warszawa, 1992
  4. Stupkiewicz S., Ryby nasze., Bauer- Weltbild Media, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Stupkiewicz S., Leśniowski J., Wędkarz skuteczny., Klub Dla Ciebie, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sprzęt wędkarski.1
T-A-2Przynęty i zanęty.1
T-A-3Metody połowu: spławikowe, gruntowe, spinningowa, podlodowa.1
T-A-4Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe.1
T-A-5Nocne połowy ryb. Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego.bowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo.1
T-W-2Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb.1
T-W-3Łowiska.1
T-W-4Połowy skorupiaków i mięczaków.1
T-W-5Zakładanie oczek wodnych. Sposoby odławiania ryb.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektu na wskazany temat.10
A-A-3Konsultacje naukowe.1
A-A-4Czytanie literatury dotyczącej zajęć.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.7
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.1_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Zna podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Potrafi scharakteryzować sprzęt do amatorskiego łowienia ryb oraz zna techniki połowu. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wędkarstwem amatorskim i sportowym oraz poznanie podstawowych gatunków ryb żyjących w różnych zbiornikach wodnych, technikami i sprzętem do ich połowu oraz postępowanie ze złowionymi rybami. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na samodzielny połów ryb zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Treści programoweT-W-3Łowiska.
T-A-5Nocne połowy ryb. Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb.
T-A-4Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe.
T-W-1Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego.bowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo.
T-W-2Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb.
T-W-5Zakładanie oczek wodnych. Sposoby odławiania ryb.
T-W-4Połowy skorupiaków i mięczaków.
T-A-2Przynęty i zanęty.
T-A-1Sprzęt wędkarski.
T-A-3Metody połowu: spławikowe, gruntowe, spinningowa, podlodowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
M-3Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb, wędkarstwa amatorskiego i sportowego. Charakteryzuje sprzęt do amatorskiego łowienia ryb, zna techniki połowu i przepisy prawne dotyczące ochrony gatunkowej ryb w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.1_U01Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich. Dobiera sprzęt do połowu uwzględniając gatunki ryb i zbiornik wodny. Potrafi w sposub humanitarny postępować ze złowionymi rybami i przyrządzać z nich potrawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZO_2A_U15Umie organizować produkcję zwierzęcą i jej przetwórstwo oraz wykorzystać terapeutyczne właściwości zwierząt i produktów od nich pozyskiwanych, a także prowadzić działalność gospodarczą na obszarach wiejskich z możliwością wykorzystania zaawansowanych technologii informatycznych w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wędkarstwem amatorskim i sportowym oraz poznanie podstawowych gatunków ryb żyjących w różnych zbiornikach wodnych, technikami i sprzętem do ich połowu oraz postępowanie ze złowionymi rybami. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na samodzielny połów ryb zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Treści programoweT-W-3Łowiska.
T-A-5Nocne połowy ryb. Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb.
T-A-4Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe.
T-W-1Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego.bowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo.
T-W-2Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb.
T-W-5Zakładanie oczek wodnych. Sposoby odławiania ryb.
T-W-4Połowy skorupiaków i mięczaków.
T-A-2Przynęty i zanęty.
T-A-1Sprzęt wędkarski.
T-A-3Metody połowu: spławikowe, gruntowe, spinningowa, podlodowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Prezentacja multimedialna.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
M-3Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie identyfikuje podstawowe gatunki ryb słodkowodnych i morskich, prawidłowo dobiera sprzęt do połowu, w humanitarny sposó postępuje ze złowionymi rybami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.1_K01Student potrafi samodzielnie dobrać sprzęt do połowu ryb w różnych zbiornikach wodnych oraz zastosować odpowiednią przynętę i zanętę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wędkarstwem amatorskim i sportowym oraz poznanie podstawowych gatunków ryb żyjących w różnych zbiornikach wodnych, technikami i sprzętem do ich połowu oraz postępowanie ze złowionymi rybami. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na samodzielny połów ryb zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Treści programoweT-A-1Sprzęt wędkarski.
T-A-2Przynęty i zanęty.
T-A-3Metody połowu: spławikowe, gruntowe, spinningowa, podlodowa.
T-A-4Wędkarstwo przybrzeżne. Wędkarstwo morskie. Wędkarstwo muchowe.
T-A-5Nocne połowy ryb. Postępowanie ze złowionymi rybami. Wybrane przepisy kulinarne potraw z ryb.
T-W-1Historia wędkarstwa amatorskiego i sportowego.bowiązujące przepisy i regulamin amatorskiego połowu ryb w Polsce i zagranicą. Kłusownictwo.
T-W-2Ryby i ich świat. Słodkowodne i morskie gatunki ryb.
T-W-3Łowiska.
T-W-4Połowy skorupiaków i mięczaków.
T-W-5Zakładanie oczek wodnych. Sposoby odławiania ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Film dydaktyczny.
M-4Pokaz.
M-6Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną w praktyce. Wykazuje świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5
4,0
4,5
5,0