Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_2A_EPZ-O1.2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_2A_U09 | Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko |
---|
ZO_2A_U11 | Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt. Budowa przejść dla zwierząt jako instrument zachowania naturalnych szlaków migracyjnych zwierząt. |
---|
T-W-3 | Możliwości i metody introdukcji wybranych gatunków ssaków i ptaków. |
T-A-3 | Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych. |
T-A-1 | Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności. |
T-A-5 | Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast. |
T-A-2 | Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych. |
T-W-1 | Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych. Struktura płciowa i wiekowa w populacjach niektórych gatunków ssaków i ptaków. Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących. Metody regulowania liczebności populacji. Zasady selekcji samców oraz samic. |
T-A-4 | Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności. |
T-W-2 | Monitorowanie zwierzostanu. Zasady gospodarowania populacjami wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych. |
T-W-5 | Metody szacowania oraz zapobiegania szkodom wyrządzonym przez zwierzęta dziko żyjące w uprawach leśnych oraz na gruntach rolnych. |
Metody nauczania | M-4 | Metoda projektów. |
---|
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Prezentacja. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |