Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla ptaków łownych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla ptaków łownych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.1
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.1
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).1
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.1
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).1
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).1
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.1
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.1
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.12
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia11
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków łownych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków łownych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków łownych - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych -gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, i podejmuje dyskusję na ten temat
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków łownych, - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych - gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, chętnie podejmuje dyskusję na ten temat i dzieli sie swoimi przemyśleniami z grupą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć

Literatura podstawowa

  1. Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
  2. Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
  3. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.1
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.1
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).1
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.1
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).1
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).1
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.1
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.1
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.12
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia11
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów projektowania i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, nie potrafi dobierać pokarmów dla ptaków łownych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z zaplanowaniem chowu i hodowli ptaków ozdobnych, projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów i komponowaniem dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę dotycząca chowu i hodowli ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków łownych, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla ptaków łownych - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych -gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, i podejmuje dyskusję na ten temat
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat chowu, hodowli i ptaków łownych, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla ptaków łownych, - potrafi ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenie dla ptaków łownych - gromadzi informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań na rzecz ochrony ptaków łownych w środowisku naturalnym, chętnie podejmuje dyskusję na ten temat i dzieli sie swoimi przemyśleniami z grupą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość.
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć