Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.1
T-L-2Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.1
T-L-3Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.1
T-L-4Ocena 5-punktowa: ocena produktów.Oceny konsumenckie.1
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
5
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.1
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.1
T-W-3Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.1
T-W-4Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji1
T-W-5Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.Zaliczenie pisemne wykładu.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
2,0Student nie posiada umiejętności wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętności wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
2,0Student nie potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,0Student nie potrafi dostatecznie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baryłko-Pikielna Nina, Zarys analizy sensorycznej źywności, WNT, Warszawa, 1975
  2. Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. CZ.Sikorski, Chemia żywności, składniki żywność t.1 2007, t. 2 2009., WNT, Warszawa, 2009
  2. Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
  3. Norma, PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.1
T-L-2Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.1
T-L-3Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.1
T-L-4Ocena 5-punktowa: ocena produktów.Oceny konsumenckie.1
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.1
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.1
T-W-3Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.1
T-W-4Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji1
T-W-5Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.Zaliczenie pisemne wykładu.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-W-3Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.
T-L-3Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.
T-W-4Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji
T-L-2Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.
T-L-4Ocena 5-punktowa: ocena produktów.Oceny konsumenckie.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-W-5Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.Zaliczenie pisemne wykładu.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.
T-W-4Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji
T-L-3Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.
T-W-3Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.
T-W-5Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.Zaliczenie pisemne wykładu.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-L-4Ocena 5-punktowa: ocena produktów.Oceny konsumenckie.
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.
T-L-2Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
3,0Student nie posiada dostatecznej umiejętności wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.
T-W-5Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.Zaliczenie pisemne wykładu.
T-L-3Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.
T-L-2Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.
T-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-L-4Ocena 5-punktowa: ocena produktów.Oceny konsumenckie.
T-W-4Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,0Student nie potrafi dostatecznie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0