Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Techniki przetwarzania pierza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki przetwarzania pierza
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,50zaliczenie
wykładyW4 5 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i utrzymania drobiu w szczególności wpływu warunków chowu na jakość pierza.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór.3
T-A-2Produkcja piór na cele ozdobne i specjalne: surowce na cele ozdobne, surowce na pióra przemysłowe, galanteryjne i specjalne. Wyrób piór kapeluszowych i funkcjonalnych: przygotowanie piór do barwienia, barwienie, lakierowanie piór, przycinanie i modelowanie, pakowanie piór.1
T-A-3Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji.1
5
wykłady
T-W-1Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem.1
T-W-2Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków.1
T-W-3Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania.1
T-W-4Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych.1
T-W-5Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury4
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach1
15
wykłady
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury.4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić podstawową organoleptyczą ocenę jakości pierza
ZO_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U09InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U08C-1T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-W-2M-1, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykladów - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - nie potrafi rozróżnić pierza poszczególnych gatunków ptaków użytkowych, - nie zna sposobów zagospodarowania surowca pierzarskiego oraz metod klasyfikacji i oceny jakości pierza
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych oraz wymienić niektóre metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza - zna możliwości zagospodarowania surowca pierzarskiego
3,5Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - potrafi wymienićmetody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy - samodzielnie identyfikuje pierze poszczegolnych gatunków ptaków uzytkowych - zna metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza i opisuje większość z nich
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów, - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić podstawową organoleptyczą ocenę jakości pierza
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawowej organoleptycznej oceny jakości pierza
3,0Student potrafi z wydatna pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocaą nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczna ocenę jakości pierza
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza
4,5Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu
5,0Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu, formułuje oceny dotyczące jakości analizowanego surowca

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć

Literatura podstawowa

  1. K. Deręgowski, H. Jusik, Pierzarstwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1973
  2. E. Potemkowska (red.), Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór.3
T-A-2Produkcja piór na cele ozdobne i specjalne: surowce na cele ozdobne, surowce na pióra przemysłowe, galanteryjne i specjalne. Wyrób piór kapeluszowych i funkcjonalnych: przygotowanie piór do barwienia, barwienie, lakierowanie piór, przycinanie i modelowanie, pakowanie piór.1
T-A-3Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem.1
T-W-2Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków.1
T-W-3Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania.1
T-W-4Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych.1
T-W-5Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury4
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury.4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza.
Treści programoweT-W-1Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem.
T-W-2Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków.
T-W-3Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania.
T-W-4Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych.
T-W-5Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykladów - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - nie potrafi rozróżnić pierza poszczególnych gatunków ptaków użytkowych, - nie zna sposobów zagospodarowania surowca pierzarskiego oraz metod klasyfikacji i oceny jakości pierza
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych oraz wymienić niektóre metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza - zna możliwości zagospodarowania surowca pierzarskiego
3,5Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - potrafi wymienićmetody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy - samodzielnie identyfikuje pierze poszczegolnych gatunków ptaków uzytkowych - zna metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza i opisuje większość z nich
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów, - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić podstawową organoleptyczą ocenę jakości pierza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U15Umie organizować produkcję zwierzęcą i jej przetwórstwo oraz wykorzystać terapeutyczne właściwości zwierząt i produktów od nich pozyskiwanych, a także prowadzić działalność gospodarczą na obszarach wiejskich z możliwością wykorzystania zaawansowanych technologii informatycznych w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza.
Treści programoweT-W-3Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania.
T-A-1Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór.
T-A-3Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji.
T-W-2Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet z wydatną pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawowej organoleptycznej oceny jakości pierza
3,0Student potrafi z wydatna pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocaą nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczna ocenę jakości pierza
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza
4,5Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu
5,0Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu, formułuje oceny dotyczące jakości analizowanego surowca
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza.
Treści programoweT-W-1Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem.
T-W-2Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków.
T-W-3Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania.
T-W-4Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych.
T-W-5Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder.
T-A-1Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór.
T-A-2Produkcja piór na cele ozdobne i specjalne: surowce na cele ozdobne, surowce na pióra przemysłowe, galanteryjne i specjalne. Wyrób piór kapeluszowych i funkcjonalnych: przygotowanie piór do barwienia, barwienie, lakierowanie piór, przycinanie i modelowanie, pakowanie piór.
T-A-3Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć