Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Metody prowadzenia hodowli zwierząt gospodarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody prowadzenia hodowli zwierząt gospodarskich
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 25 3,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki i ogólnej hodowli oraz chowu zwierząt gospodarskich (bydła, trzody chlewnej, koni i drobiu)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Selekcja i postęp hodowlany u bydła1
T-A-2Ocena wartości hodowlanej jednej cechy na podstawie kilku źródeł informacji. Konstruowanie indeksu dla wartości hodowlanej osobnika na podstawie wydajności jego matki i ojca.1
T-A-3Ocena wartości hodowlanej w różnych środowiskach.1
T-A-4Cechy funkcjonalne i ich znaczenie.1
T-A-5Genomowa selekcja buhajów.1
T-A-6Znakowanie zwierząt hodowlanych. Dokumentacja hodowlana. Zasady wpisu. Wypełnianie druków hodowlanych.1
T-A-7Oszacowanie wartości indeksów selekcyjnych stosowanych w hodowlach zarodowych trzody chlewnej.2
T-A-8Opracowanie schematu selekcji knurków i loszek remontowych.2
T-A-9Oszacowanie różnicy selekcyjnej i wielkości postępu hodowlanego w stadach hodowlanych trzody chlewnej na podanych przykładach.2
T-A-10Dokumentacja hodowlana. Księgi stadne i zasady wpisu do ksiąg klaczy i ogierów hodowlanych poszczególnych ras.1
T-A-11Założenia aktualnych programów hodowlanych ras: wielkopolska, małopolska, śląska, polski koń szlachetny półkrwi, polski koń zimnokrwisty, koniki polskie, konie huculskie2
T-A-12Zasady przeprowadzania prób dzielności dla poszczególnych ras koni. Gonitwy jako próby dzielności dla czystej krwi arabskiej i pełnej krwi angielskiej oraz koni półkrwi.1
T-A-13Dyscypliny jeździeckie w ocenie wartości użytkowej poszczególnych ras koni.2
T-A-14Organizacja i funkcjonowanie fermy zarodowej drobiu.1
T-A-15Rody, linie w obrębie czterech podstawowych gatunków drobiu. Zasady wyboru rodziców do stadek selekcyjnych.2
T-A-16Terminy i cechy brane pod uwgę w trakcie kontroli stada podstawowego.1
T-A-17Rodzaje lęgów prowadzonych na fermie zarodowej. Znakowanie piskląt i drobiu dorosłego.1
T-A-18Schemety reprodukcji jedno i dwustopniowej (podwójnej i potrójnej).1
T-A-19Praca stacji testowej- analiza stad reprodukcyjnych (analiza wyników podstawowych parametrów uzytkowosci), rodzaje programów testu. Testy polowe.1
T-A-20Para stacji testowej- analiza stad reprodukcyjnych (analiza wyników podstawowych parametrów uzytkowosci), rodzaje programów testu. Testy polowe.3
28
wykłady
T-W-1Podstawowe składowe programów hodowlanych.1
T-W-2Indeksy selekcyjne w hodowli bydła mlecznego. Udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w 9 krajach europejskich, a także Australii, Japonii, USA i Kanadzie.2
T-W-3Udział cech produkcyjnych (białko, tłuszcz, kg mleka) w syntetycznych indeksach selekcyjnych wybranych krajów.1
T-W-4Ocena wartości hodowlanej buhajów ras PHF odmiany czarno-białej i czerwono-białej.1
T-W-5Krajowe programy hodowlane dla bydła wybranych ras mlecznych i mięsnych .1
T-W-6Aktualne kierunki pracy hodowlanej stad zarodowych trzody chlewnej w kraju (cel hodowlany, szacowanie wartości hodowlanej trzody chlewnej, ocena programów hodowlanych stosowanych w Polsce).2
T-W-7Najnowsze modele hodowlane stosowane w krajach europejskich (wielocechowe modele BLUP w programach hodowlach, przykłady modeli hodowlanych stosowanych w Austrii, Francji i Danii).2
T-W-8Selekcja z wykorzystaniem markerów genetycznych (informacja o aktualnie prowadzonych na świecie badaniach i przykłady ich zastosowania w praktyce hodowlanej trzody chlewnej).1
T-W-9Ekonomiczne aspekty doskonalenia trzody chlewnej. Ochrona zasobów genetycznych trzody chlewnej.1
T-W-10Współczesne trendy w hodowli koni w Polsce i na świecie. Organizacja hodowli koni w Polsce. Polski Związek Hodowców Koni – rola, cele i zadania.1
T-W-11Metody hodowli koni. Selekcja i dobór hodowlany.1
T-W-12Inbred i spokrewnienie, wady i zalety kojarzenia krewniaczego. Dziedziczenie niektórych cech.1
T-W-13Polimorfizm genetyczny białek krwi koni, dystans genetyczny. Markery genetyczne cech użytkowych koni.1
T-W-14Ocena wartości hodowlanej i użytkowej. Rola treningu w ocenie wartości użytkowej koni.2
T-W-15Rodzaje ferm hodowlanych drobiu. Zasady pracy hodowlanej na fermie zarodowej.2
T-W-16Kierunki genetycznego doskonalenia drobiu. Selekcja rodu. Ocena genotypu (na przykładzie kur) na podstawie cech ilościowych.1
T-W-17Programy hodowlane stosowane u drobiu (elementy w nich uwzględniane).1
T-W-18Rola ferm reprodukcyjnych drobiu: prarodzicielskich i rodzicielskich.1
T-W-19Nadzór nad hodowlą w kraju. Znaczenie stacji testowych.1
T-W-20Stada zachowawcze i rezerwy genetycznej drobiu1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3czytanie literatury przedmiotu35
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3czytanie literatury35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
M-3praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D3_W01
Student potrafi wymienić podstawowe składowe programów hodowlanych. Zna udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w Polsce i innych krajach. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
ZO_2A_HZG-D3_W02
Student potrafi opisać aktualne kierunki oraz najnowsze trendy pracy hodowlanej stosowane w stadach świń w Polsce i innych krajach.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1
ZO_2A_HZG-D3_W03
student wymienia i opisuje aktualne metody hodowli koni, zasady prowadzenia selekcji i właściwego doboru hodowlanego.
C-1T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-13M-2, M-3, M-1S-2, S-1
ZO_2A_HZG-D3_W04
Zna rodzaje ferm hodowlanych i zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na mozliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
ZO_2A_W06R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D3_U01
Student potrafi definiować cel hodowlany, wyznaczony przez hodowców dla populacji krów mlecznych w Polsce i innych krajach. Zna podstawowe czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych. Potrafi scharakteryzować systemy oceny wartości hodowlanej w kraju, Holandii, Kanadzie w opraciu o wybrane kryteria użytkowości mlecznej. Umiejętność interpretacji list rankingowych indeksów selekcyjnych w katalogach buhajów. Potrafi wymienić i opisać cechy funkcjonalne.
C-1T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1, M-3S-2
ZO_2A_HZG-D3_U02
Student potrafi oszacowć indeksy selekcyjne i opracować plan remotu loszek i knurków w stadach zarodowych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-3S-2
ZO_2A_HZG-D3_U03
student ma umiejętność oszacowania wartości użytkowej i hodowlanej koni różnych ras i typów
C-1T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-12M-3, M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_HZG-D3_U04
Potrafi zaprojektować selekcje rodu na fermie zarodowej. Opracowuje zasady reprodukcji jedno i dwustopniowej. Planuje lęgi indywidualne na fermie zarodowej.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-D3_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-1T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-D3_W01
Student potrafi wymienić podstawowe składowe programów hodowlanych. Zna udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w Polsce i innych krajach. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych składowych programów hodowlanych. Nie zna udziału poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i innych krajach.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe składowe programów hodowlanych w stopniu dostatecznym . Potrafi wymienić grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksie selekcyjnym w Polsce (PF).
3,5Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dostatecznym . Potrafi opisać w stopniu dostatecznym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dobrym . Potrafi opisać w stopniu dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dobrym . Potrafi opisać w stopniu dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
5,0Potrafi scharakteryzować w stopniu bardzo dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
ZO_2A_HZG-D3_W02
Student potrafi opisać aktualne kierunki oraz najnowsze trendy pracy hodowlanej stosowane w stadach świń w Polsce i innych krajach.
2,0Student nie potrafi opisać aktualnych kierunków i trendów pracy hodowlanej w stadach świń
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre kierunki pracy hodowlanej w stadach świń
3,5Student potrafi opisać tylko niektóre kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń
4,0Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu dobrym, nie wszystkie logicznie tłumaczy
4,5Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu dobrym, wszystkie logicznie tłumaczy
5,0Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu bardzo dobrym, wszystkie logicznie tłumaczy
ZO_2A_HZG-D3_W03
student wymienia i opisuje aktualne metody hodowli koni, zasady prowadzenia selekcji i właściwego doboru hodowlanego.
2,0
3,0student posiada umiarkowaną wiedzę na temat metod hodowlanych, kryteriów selekcji i doboru hodowlanego stosowanego w hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-D3_W04
Zna rodzaje ferm hodowlanych i zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na mozliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
2,0Nie ma żadnej wiedzy o prowadzeniu ferm hodowlanych, nie wie co to jest praca hodowlana i w jakim celu się ją prowadzi. Nie ma wiadomości z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i nie zna zasad ich funkcjonowania.
3,0Zna niektóre rodzaje ferm hodowlanych ale nie potrafi podać zasad pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Wymienia metody genetycznego doskonalenia drobiu ale ma duże problemy z ich charakterystyką. Zna programy hodowlane ale nie umie wskazać możliwości ich wykorzystania. Ma ogólną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej.
3,5Zna niektóre rodzaje ferm hodowlanych i ogólne zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Wymienia metody genetycznego doskonalenia drobiu ale ma problemy z ich charakterystyką. Zna programy hodowlane i wskazuje na mozliwości ich wykorzystania. Ma ogólną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
4,0Zna rodzaje ferm hodowlanych i ogóllne zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
4,5Zna rodzaje ferm hodowlanych i zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
5,0Zna wszystkie rodzaje ferm hodowlanych i szczegółowo potrafi opisać zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. W logiczny sposób i ze zrozumieniem opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Wyczerpująco objaśnia programy hodowlane i bezbłędnie wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma obszerną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-D3_U01
Student potrafi definiować cel hodowlany, wyznaczony przez hodowców dla populacji krów mlecznych w Polsce i innych krajach. Zna podstawowe czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych. Potrafi scharakteryzować systemy oceny wartości hodowlanej w kraju, Holandii, Kanadzie w opraciu o wybrane kryteria użytkowości mlecznej. Umiejętność interpretacji list rankingowych indeksów selekcyjnych w katalogach buhajów. Potrafi wymienić i opisać cechy funkcjonalne.
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wartość indeksu selekcyjnych w Polsce oraz w Holandii. Potrafi wymienić cechy funkcjonalne stosowane w idenksach ale nie potrafi ich opisać. Dostateczna umiejętność interpretacji list rankingowych indeksów selekcyjnych w katalogach buhajów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-D3_U02
Student potrafi oszacowć indeksy selekcyjne i opracować plan remotu loszek i knurków w stadach zarodowych.
2,0Student nie potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych i opracować planu remontu
3,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je częściowo zinterpretować
4,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je częściowo zinterpretować i opracować plan remonu
4,5Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je zinterpretować i opracować plan remonu
5,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych i opracować plan remonu, prawidłowo zinterpretować i ocenić
ZO_2A_HZG-D3_U03
student ma umiejętność oszacowania wartości użytkowej i hodowlanej koni różnych ras i typów
2,0
3,0student wykazuje umiarkowaną wiedzę z zakresu stosowanych metod hodowlanych, kryteriów selekcji oraz doboru w hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-D3_U04
Potrafi zaprojektować selekcje rodu na fermie zarodowej. Opracowuje zasady reprodukcji jedno i dwustopniowej. Planuje lęgi indywidualne na fermie zarodowej.
2,0
3,0Potrafi z pomocą wykładowcy zaprojektować selekcję rodu na fermie zarodowej. Opracowuje zasady reprodukcji jedno i dwustopniowej, korzystając z notatek które prowadził podczas zajęć. Planuje lęgi indywidualne na fermie zarodowej korzystając z pomocy nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-D3_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. praca zb. Pod red. Prof. dr hab. Ewy Potemkowskiej, Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. praca zbiorowa pod redakcją Ewy Świerczewskiej, Hodowla i użytkowanie drobu, SGGW, Warszawa, 1993
  3. Faruga A., Jankowski J., Indyki-hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 1996
  4. pod red. Czarnecki R., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002
  5. Strabel T., Programy hodowlane, AR, Poznań, 2008
  6. Kulisiewicz Z., Wierzbicki H., Zwolińska- Bartczak I., Żuk B., Metody hodowlane przewodnik do ćwiczeń., Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kamiński S., Selekcja genomowa-nowe wyzwanie dla genetyki i hodowli bydła mlecznego., Polskie Towarzystwo Zootechniczne, Warszawa, 2009, Przegląd Hodowlany 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Selekcja i postęp hodowlany u bydła1
T-A-2Ocena wartości hodowlanej jednej cechy na podstawie kilku źródeł informacji. Konstruowanie indeksu dla wartości hodowlanej osobnika na podstawie wydajności jego matki i ojca.1
T-A-3Ocena wartości hodowlanej w różnych środowiskach.1
T-A-4Cechy funkcjonalne i ich znaczenie.1
T-A-5Genomowa selekcja buhajów.1
T-A-6Znakowanie zwierząt hodowlanych. Dokumentacja hodowlana. Zasady wpisu. Wypełnianie druków hodowlanych.1
T-A-7Oszacowanie wartości indeksów selekcyjnych stosowanych w hodowlach zarodowych trzody chlewnej.2
T-A-8Opracowanie schematu selekcji knurków i loszek remontowych.2
T-A-9Oszacowanie różnicy selekcyjnej i wielkości postępu hodowlanego w stadach hodowlanych trzody chlewnej na podanych przykładach.2
T-A-10Dokumentacja hodowlana. Księgi stadne i zasady wpisu do ksiąg klaczy i ogierów hodowlanych poszczególnych ras.1
T-A-11Założenia aktualnych programów hodowlanych ras: wielkopolska, małopolska, śląska, polski koń szlachetny półkrwi, polski koń zimnokrwisty, koniki polskie, konie huculskie2
T-A-12Zasady przeprowadzania prób dzielności dla poszczególnych ras koni. Gonitwy jako próby dzielności dla czystej krwi arabskiej i pełnej krwi angielskiej oraz koni półkrwi.1
T-A-13Dyscypliny jeździeckie w ocenie wartości użytkowej poszczególnych ras koni.2
T-A-14Organizacja i funkcjonowanie fermy zarodowej drobiu.1
T-A-15Rody, linie w obrębie czterech podstawowych gatunków drobiu. Zasady wyboru rodziców do stadek selekcyjnych.2
T-A-16Terminy i cechy brane pod uwgę w trakcie kontroli stada podstawowego.1
T-A-17Rodzaje lęgów prowadzonych na fermie zarodowej. Znakowanie piskląt i drobiu dorosłego.1
T-A-18Schemety reprodukcji jedno i dwustopniowej (podwójnej i potrójnej).1
T-A-19Praca stacji testowej- analiza stad reprodukcyjnych (analiza wyników podstawowych parametrów uzytkowosci), rodzaje programów testu. Testy polowe.1
T-A-20Para stacji testowej- analiza stad reprodukcyjnych (analiza wyników podstawowych parametrów uzytkowosci), rodzaje programów testu. Testy polowe.3
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe składowe programów hodowlanych.1
T-W-2Indeksy selekcyjne w hodowli bydła mlecznego. Udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w 9 krajach europejskich, a także Australii, Japonii, USA i Kanadzie.2
T-W-3Udział cech produkcyjnych (białko, tłuszcz, kg mleka) w syntetycznych indeksach selekcyjnych wybranych krajów.1
T-W-4Ocena wartości hodowlanej buhajów ras PHF odmiany czarno-białej i czerwono-białej.1
T-W-5Krajowe programy hodowlane dla bydła wybranych ras mlecznych i mięsnych .1
T-W-6Aktualne kierunki pracy hodowlanej stad zarodowych trzody chlewnej w kraju (cel hodowlany, szacowanie wartości hodowlanej trzody chlewnej, ocena programów hodowlanych stosowanych w Polsce).2
T-W-7Najnowsze modele hodowlane stosowane w krajach europejskich (wielocechowe modele BLUP w programach hodowlach, przykłady modeli hodowlanych stosowanych w Austrii, Francji i Danii).2
T-W-8Selekcja z wykorzystaniem markerów genetycznych (informacja o aktualnie prowadzonych na świecie badaniach i przykłady ich zastosowania w praktyce hodowlanej trzody chlewnej).1
T-W-9Ekonomiczne aspekty doskonalenia trzody chlewnej. Ochrona zasobów genetycznych trzody chlewnej.1
T-W-10Współczesne trendy w hodowli koni w Polsce i na świecie. Organizacja hodowli koni w Polsce. Polski Związek Hodowców Koni – rola, cele i zadania.1
T-W-11Metody hodowli koni. Selekcja i dobór hodowlany.1
T-W-12Inbred i spokrewnienie, wady i zalety kojarzenia krewniaczego. Dziedziczenie niektórych cech.1
T-W-13Polimorfizm genetyczny białek krwi koni, dystans genetyczny. Markery genetyczne cech użytkowych koni.1
T-W-14Ocena wartości hodowlanej i użytkowej. Rola treningu w ocenie wartości użytkowej koni.2
T-W-15Rodzaje ferm hodowlanych drobiu. Zasady pracy hodowlanej na fermie zarodowej.2
T-W-16Kierunki genetycznego doskonalenia drobiu. Selekcja rodu. Ocena genotypu (na przykładzie kur) na podstawie cech ilościowych.1
T-W-17Programy hodowlane stosowane u drobiu (elementy w nich uwzględniane).1
T-W-18Rola ferm reprodukcyjnych drobiu: prarodzicielskich i rodzicielskich.1
T-W-19Nadzór nad hodowlą w kraju. Znaczenie stacji testowych.1
T-W-20Stada zachowawcze i rezerwy genetycznej drobiu1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3czytanie literatury przedmiotu35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3czytanie literatury35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_W01Student potrafi wymienić podstawowe składowe programów hodowlanych. Zna udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w Polsce i innych krajach. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe składowe programów hodowlanych.
T-W-2Indeksy selekcyjne w hodowli bydła mlecznego. Udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w 9 krajach europejskich, a także Australii, Japonii, USA i Kanadzie.
T-W-3Udział cech produkcyjnych (białko, tłuszcz, kg mleka) w syntetycznych indeksach selekcyjnych wybranych krajów.
T-W-4Ocena wartości hodowlanej buhajów ras PHF odmiany czarno-białej i czerwono-białej.
T-W-5Krajowe programy hodowlane dla bydła wybranych ras mlecznych i mięsnych .
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych składowych programów hodowlanych. Nie zna udziału poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i innych krajach.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe składowe programów hodowlanych w stopniu dostatecznym . Potrafi wymienić grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksie selekcyjnym w Polsce (PF).
3,5Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dostatecznym . Potrafi opisać w stopniu dostatecznym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce.
4,0Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dobrym . Potrafi opisać w stopniu dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
4,5Student potrafi wymienić podstawowe części składowe programów hodowlanych w stopniu dobrym . Potrafi opisać w stopniu dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
5,0Potrafi scharakteryzować w stopniu bardzo dobrym poszczególne grupy cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w indeksach selekcyjncyh w Polsce i za granicą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_W02Student potrafi opisać aktualne kierunki oraz najnowsze trendy pracy hodowlanej stosowane w stadach świń w Polsce i innych krajach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-6Aktualne kierunki pracy hodowlanej stad zarodowych trzody chlewnej w kraju (cel hodowlany, szacowanie wartości hodowlanej trzody chlewnej, ocena programów hodowlanych stosowanych w Polsce).
T-W-7Najnowsze modele hodowlane stosowane w krajach europejskich (wielocechowe modele BLUP w programach hodowlach, przykłady modeli hodowlanych stosowanych w Austrii, Francji i Danii).
T-W-8Selekcja z wykorzystaniem markerów genetycznych (informacja o aktualnie prowadzonych na świecie badaniach i przykłady ich zastosowania w praktyce hodowlanej trzody chlewnej).
T-W-9Ekonomiczne aspekty doskonalenia trzody chlewnej. Ochrona zasobów genetycznych trzody chlewnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać aktualnych kierunków i trendów pracy hodowlanej w stadach świń
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre kierunki pracy hodowlanej w stadach świń
3,5Student potrafi opisać tylko niektóre kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń
4,0Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu dobrym, nie wszystkie logicznie tłumaczy
4,5Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu dobrym, wszystkie logicznie tłumaczy
5,0Student potrafi opisać kierunki i trendy pracy hodowlanej w stadach świń w stopniu bardzo dobrym, wszystkie logicznie tłumaczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_W03student wymienia i opisuje aktualne metody hodowli koni, zasady prowadzenia selekcji i właściwego doboru hodowlanego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-10Współczesne trendy w hodowli koni w Polsce i na świecie. Organizacja hodowli koni w Polsce. Polski Związek Hodowców Koni – rola, cele i zadania.
T-W-12Inbred i spokrewnienie, wady i zalety kojarzenia krewniaczego. Dziedziczenie niektórych cech.
T-W-11Metody hodowli koni. Selekcja i dobór hodowlany.
T-W-14Ocena wartości hodowlanej i użytkowej. Rola treningu w ocenie wartości użytkowej koni.
T-W-13Polimorfizm genetyczny białek krwi koni, dystans genetyczny. Markery genetyczne cech użytkowych koni.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3praca w grupach
M-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada umiarkowaną wiedzę na temat metod hodowlanych, kryteriów selekcji i doboru hodowlanego stosowanego w hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_W04Zna rodzaje ferm hodowlanych i zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na mozliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-15Rodzaje ferm hodowlanych drobiu. Zasady pracy hodowlanej na fermie zarodowej.
T-W-16Kierunki genetycznego doskonalenia drobiu. Selekcja rodu. Ocena genotypu (na przykładzie kur) na podstawie cech ilościowych.
T-W-17Programy hodowlane stosowane u drobiu (elementy w nich uwzględniane).
T-W-18Rola ferm reprodukcyjnych drobiu: prarodzicielskich i rodzicielskich.
T-W-19Nadzór nad hodowlą w kraju. Znaczenie stacji testowych.
T-W-20Stada zachowawcze i rezerwy genetycznej drobiu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o prowadzeniu ferm hodowlanych, nie wie co to jest praca hodowlana i w jakim celu się ją prowadzi. Nie ma wiadomości z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i nie zna zasad ich funkcjonowania.
3,0Zna niektóre rodzaje ferm hodowlanych ale nie potrafi podać zasad pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Wymienia metody genetycznego doskonalenia drobiu ale ma duże problemy z ich charakterystyką. Zna programy hodowlane ale nie umie wskazać możliwości ich wykorzystania. Ma ogólną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej.
3,5Zna niektóre rodzaje ferm hodowlanych i ogólne zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Wymienia metody genetycznego doskonalenia drobiu ale ma problemy z ich charakterystyką. Zna programy hodowlane i wskazuje na mozliwości ich wykorzystania. Ma ogólną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
4,0Zna rodzaje ferm hodowlanych i ogóllne zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
4,5Zna rodzaje ferm hodowlanych i zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. Opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Objaśnia programy hodowlane i wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
5,0Zna wszystkie rodzaje ferm hodowlanych i szczegółowo potrafi opisać zasady pracy hodowlanej w nich prowadzonej. W logiczny sposób i ze zrozumieniem opisuje metody genetycznego doskonalenia drobiu. Wyczerpująco objaśnia programy hodowlane i bezbłędnie wskazuje na możliwości ich wykorzystania. Ma obszerną wiedzę z zakresu utrzymania stad zachowawczych i rezerwy genetycznej i zna zasady ich funkcjonowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_U01Student potrafi definiować cel hodowlany, wyznaczony przez hodowców dla populacji krów mlecznych w Polsce i innych krajach. Zna podstawowe czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych. Potrafi scharakteryzować systemy oceny wartości hodowlanej w kraju, Holandii, Kanadzie w opraciu o wybrane kryteria użytkowości mlecznej. Umiejętność interpretacji list rankingowych indeksów selekcyjnych w katalogach buhajów. Potrafi wymienić i opisać cechy funkcjonalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-5Krajowe programy hodowlane dla bydła wybranych ras mlecznych i mięsnych .
T-W-4Ocena wartości hodowlanej buhajów ras PHF odmiany czarno-białej i czerwono-białej.
T-W-7Najnowsze modele hodowlane stosowane w krajach europejskich (wielocechowe modele BLUP w programach hodowlach, przykłady modeli hodowlanych stosowanych w Austrii, Francji i Danii).
T-W-8Selekcja z wykorzystaniem markerów genetycznych (informacja o aktualnie prowadzonych na świecie badaniach i przykłady ich zastosowania w praktyce hodowlanej trzody chlewnej).
T-W-3Udział cech produkcyjnych (białko, tłuszcz, kg mleka) w syntetycznych indeksach selekcyjnych wybranych krajów.
T-W-2Indeksy selekcyjne w hodowli bydła mlecznego. Udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w 9 krajach europejskich, a także Australii, Japonii, USA i Kanadzie.
T-W-6Aktualne kierunki pracy hodowlanej stad zarodowych trzody chlewnej w kraju (cel hodowlany, szacowanie wartości hodowlanej trzody chlewnej, ocena programów hodowlanych stosowanych w Polsce).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-3praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wartość indeksu selekcyjnych w Polsce oraz w Holandii. Potrafi wymienić cechy funkcjonalne stosowane w idenksach ale nie potrafi ich opisać. Dostateczna umiejętność interpretacji list rankingowych indeksów selekcyjnych w katalogach buhajów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_U02Student potrafi oszacowć indeksy selekcyjne i opracować plan remotu loszek i knurków w stadach zarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-A-6Znakowanie zwierząt hodowlanych. Dokumentacja hodowlana. Zasady wpisu. Wypełnianie druków hodowlanych.
T-A-7Oszacowanie wartości indeksów selekcyjnych stosowanych w hodowlach zarodowych trzody chlewnej.
T-A-8Opracowanie schematu selekcji knurków i loszek remontowych.
T-A-9Oszacowanie różnicy selekcyjnej i wielkości postępu hodowlanego w stadach hodowlanych trzody chlewnej na podanych przykładach.
Metody nauczaniaM-3praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych i opracować planu remontu
3,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je częściowo zinterpretować
4,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je częściowo zinterpretować i opracować plan remonu
4,5Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych, potrafi je zinterpretować i opracować plan remonu
5,0Student potrafi oszacować wartości indeksów selekcyjnych i opracować plan remonu, prawidłowo zinterpretować i ocenić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_U03student ma umiejętność oszacowania wartości użytkowej i hodowlanej koni różnych ras i typów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-W-11Metody hodowli koni. Selekcja i dobór hodowlany.
T-W-13Polimorfizm genetyczny białek krwi koni, dystans genetyczny. Markery genetyczne cech użytkowych koni.
T-W-10Współczesne trendy w hodowli koni w Polsce i na świecie. Organizacja hodowli koni w Polsce. Polski Związek Hodowców Koni – rola, cele i zadania.
T-W-14Ocena wartości hodowlanej i użytkowej. Rola treningu w ocenie wartości użytkowej koni.
T-W-12Inbred i spokrewnienie, wady i zalety kojarzenia krewniaczego. Dziedziczenie niektórych cech.
Metody nauczaniaM-3praca w grupach
M-1wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje umiarkowaną wiedzę z zakresu stosowanych metod hodowlanych, kryteriów selekcji oraz doboru w hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_U04Potrafi zaprojektować selekcje rodu na fermie zarodowej. Opracowuje zasady reprodukcji jedno i dwustopniowej. Planuje lęgi indywidualne na fermie zarodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi z pomocą wykładowcy zaprojektować selekcję rodu na fermie zarodowej. Opracowuje zasady reprodukcji jedno i dwustopniowej, korzystając z notatek które prowadził podczas zajęć. Planuje lęgi indywidualne na fermie zarodowej korzystając z pomocy nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-D3_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją pracy hodowlanej oraz z jej aktualnymi kierunkami i programami hodowlanymi stosowanymi w stadach bydła, świń, koni i drobiu.
Treści programoweT-A-7Oszacowanie wartości indeksów selekcyjnych stosowanych w hodowlach zarodowych trzody chlewnej.
T-A-8Opracowanie schematu selekcji knurków i loszek remontowych.
T-A-9Oszacowanie różnicy selekcyjnej i wielkości postępu hodowlanego w stadach hodowlanych trzody chlewnej na podanych przykładach.
T-W-2Indeksy selekcyjne w hodowli bydła mlecznego. Udział poszczególnych grup cech (produkcyjne, eksterierowe i funkcjonalne) w syntetycznych indeksach selekcyjnych w 9 krajach europejskich, a także Australii, Japonii, USA i Kanadzie.
Metody nauczaniaM-3praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z wykonanych zadań po zakończeniu cyklu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny