Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Agroturystyka

Sylabus przedmiotu Rachunkowość i finanse w gospodarstwie agroturystycznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość i finanse w gospodarstwie agroturystycznym
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami ewidencji składników majątku i żródeł ich finansowania
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji przychodów i kosztów ich uzyskania oraz sporządzania wyniku finansowego
C-4Nabycie umiejetności samodzielnego ewidencjonowania zdarzęń gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych3
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń4
T-A-3Ewidencja materiałów4
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego4
15
wykłady
T-W-1Ogólne zasady rachunkowości4
T-W-2Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych2
T-W-3Ewidencja rozrachunków i roszczeń3
T-W-4Ewidencja materiałów3
T-W-5Ewidencja przychodów i kosztów ich uzyskania oraz ustalenie wyniku finansowego3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań8
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do prcesu zaliczeniai udział w nim10
A-W-3Udział w konsultacjach5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
S-4Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna ogólne zasady rachunkowości
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_2A_null_W02
Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych
ZO_2A_U03, ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZO_2A_null_U02
Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe
ZO_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Student dąży do zdobycia wiedzy
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_2A_null_K02
Potrafi działać w zespole
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna ogólne zasady rachunkowości
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
ZO_2A_null_W02
Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
ZO_2A_null_U02
Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Student dąży do zdobycia wiedzy
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
ZO_2A_null_K02
Potrafi działać w zespole
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa według ustawy o rachunkowości. Część I, Ekspert, Wrocław, 2011
  2. Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiebiorstw. Zadania i rozwiązania. Część II., Ekspert, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kiziukiewicz T., Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych3
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń4
T-A-3Ewidencja materiałów4
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne zasady rachunkowości4
T-W-2Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych2
T-W-3Ewidencja rozrachunków i roszczeń3
T-W-4Ewidencja materiałów3
T-W-5Ewidencja przychodów i kosztów ich uzyskania oraz ustalenie wyniku finansowego3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań8
A-A-3Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do prcesu zaliczeniai udział w nim10
A-W-3Udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student zna ogólne zasady rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami ewidencji składników majątku i żródeł ich finansowania
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji przychodów i kosztów ich uzyskania oraz sporządzania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-1Ogólne zasady rachunkowości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
S-4Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W02Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami ewidencji składników majątku i żródeł ich finansowania
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji przychodów i kosztów ich uzyskania oraz sporządzania wyniku finansowego
Treści programoweT-W-1Ogólne zasady rachunkowości
T-W-2Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych
T-A-3Ewidencja materiałów
T-W-3Ewidencja rozrachunków i roszczeń
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego
T-W-5Ewidencja przychodów i kosztów ich uzyskania oraz ustalenie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
S-4Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejetności samodzielnego ewidencjonowania zdarzęń gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń
T-A-3Ewidencja materiałów
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U02Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejetności samodzielnego ewidencjonowania zdarzęń gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń
T-A-3Ewidencja materiałów
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Student dąży do zdobycia wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze
C-2Zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami ewidencji składników majątku i żródeł ich finansowania
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji przychodów i kosztów ich uzyskania oraz sporządzania wyniku finansowego
C-4Nabycie umiejetności samodzielnego ewidencjonowania zdarzęń gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych
T-W-1Ogólne zasady rachunkowości
T-W-2Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń
T-A-3Ewidencja materiałów
T-W-3Ewidencja rozrachunków i roszczeń
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego
T-W-5Ewidencja przychodów i kosztów ich uzyskania oraz ustalenie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu (zadania otwarte)
S-4Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejetności samodzielnego ewidencjonowania zdarzęń gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego
Treści programoweT-A-1Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych
T-A-2Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń
T-A-3Ewidencja materiałów
T-A-4Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.