Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_1A_ZO-S-C2_K01 | W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_K01 | jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac |
---|
ZO_1A_K03 | prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji |
ZO_1A_K06 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
---|
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
R1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K02 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności |
---|
C-2 | Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów |
C-3 | Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny |
Treści programowe | T-W-1 | Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo |
---|
T-A-1 | Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych |
T-A-2 | Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
T-W-2 | Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Praca w zespołach |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności
w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości
o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się niewielkim stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych. |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych. |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych. |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodolwanych. |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych. |