Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki, fizjologii, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
C-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
C-3Prezentacja możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w wielu dziedzinach nauki i diagnostyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.2
T-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.2
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.2
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.2
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.2
T-A-6Banki krwi pępowinowej.2
T-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.2
T-A-8Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.4
T-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.2
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.2
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.2
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.1
T-W-2Cykl komórkowy i jego regulacja w układach in vitro6
T-W-3Biochemiczna i molekularna charakterstyka czynników wzrostu wykorzystywanych w hdowlach komórkowych in vitro2
T-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro2
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro2
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Analiza wskazanych publikacji.10
A-A-3Przygotowanie od zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Praca z literaturą fachowa.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1S-1
BT_1A_??_W02
Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1
BT_1A_??_W03
Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-3T-L-5, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-W-6, T-A-4M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1M-4, M-3S-1
BT_1A_??_U02
Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-A-7, T-L-7M-2, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
BT_1A_K03, BT_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-L-1M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_??_W02
Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_??_W03
Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_??_U02
Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, WYdawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002
  2. Ostrowski K., Kawiak J., Cytofizjologia, PZWL, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.2
T-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.2
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.2
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.2
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.2
T-A-6Banki krwi pępowinowej.2
T-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.2
T-A-8Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.4
T-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.2
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.2
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.2
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.1
T-W-2Cykl komórkowy i jego regulacja w układach in vitro6
T-W-3Biochemiczna i molekularna charakterstyka czynników wzrostu wykorzystywanych w hdowlach komórkowych in vitro2
T-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro2
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro2
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Analiza wskazanych publikacji.10
A-A-3Przygotowanie od zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Praca z literaturą fachowa.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.
T-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W02Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
Treści programoweT-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W03Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Prezentacja możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w wielu dziedzinach nauki i diagnostyki.
Treści programoweT-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.
T-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.
T-A-6Banki krwi pępowinowej.
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U02Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.
T-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0