Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ekologia komórki.2
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.2
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.2
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.2
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.2
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.2
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.2
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.2
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.2
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.2
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.2
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.2
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student charakteryzuje drobnoustroje zasiedlające różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-W-4, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-A-4, T-W-2, T-A-7, T-W-5, T-A-5, T-W-3, T-A-2M-1, M-2S-1, S-3, S-2
BT_1A_??_W02
Student tłumaczy ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach
BT_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-W-7, T-A-6, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1, S-3
BT_1A_??_W03
Student wskazuje rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
BT_1A_W17, BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-2, C-1T-W-7, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Student umie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
BT_1A_U14, BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-A-7, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O5.2_K01
Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-1T-A-7, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student charakteryzuje drobnoustroje zasiedlające różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka
2,0Student nie charakteryzuje drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowiekaw stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_??_W02
Student tłumaczy ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach
2,0Student nie tłumaczy ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_??_W03
Student wskazuje rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
2,0Student nie potrafi wskazać roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Student umie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
2,0Student nie umie ocenić roli drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
4,5Student potrafi dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O5.2_K01
Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka
2,0Student nie uznaje mikrobiologicznego podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka
3,0Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka

Literatura podstawowa

  1. Alexander M., Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1979
  2. Richard B.W., Wstęp do ekologii gleby, PWN, Warszawa, 1985
  3. Odum E., Ekologia, PWRiL, Warszawa, 1994
  4. Prończuk T., Ekologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1987
  5. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  6. Oleszek W., Głowniak K., Leszczyński B., Biochemiczne oddziaływania środowiskowe, Akademia Medyczna, Lublin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ekologia komórki.2
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.2
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.2
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.2
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.2
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.2
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.2
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.2
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.2
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.2
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.2
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.2
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student charakteryzuje drobnoustroje zasiedlające różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
Treści programoweT-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
T-A-1Ekologia komórki.
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowiekaw stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W02Student tłumaczy ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
C-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
Treści programoweT-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.
T-A-1Ekologia komórki.
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat ekologicznej roli drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W03Student wskazuje rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
BT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
C-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
Treści programoweT-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.
T-A-1Ekologia komórki.
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Student umie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
BT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
Treści programoweT-A-1Ekologia komórki.
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.
T-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić roli drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
4,5Student potrafi dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić rolę drobnoustrojów jako czynników kształtujących środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O5.2_K01Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologiczną rolą drobnoustrojów w utrzymaniu homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także z ich rolą w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
C-1Zaznajomienie studentów z problematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy, zarówno naturalne, jak i zmienione przez człowieka.
Treści programoweT-A-7Mechanizmy odporności w rozwoju filogenetycznym. Możliwości zdobywania energii przez mikroorganizmy.
T-A-4Bakterie a rośliny; flora fizjologiczna roślin a pasożytnictwo, bakterie chorobotwórcze dla roślin. Oporność roślin na zakażenie.
T-W-6Zasiedlanie nowych zdegradowanych stanowisk.
T-A-1Ekologia komórki.
T-A-5Bakterie a zwierzęta; komensalizm i pasożytnictwo; pasożytnictwo antagonistyczne, odporność przeciwzakaźna.
T-W-2Udział bakterii w przemianach i cyklach obiegu pierwiastków: obieg węgla, obieg tlenu, obieg azotu, obieg siarki, obieg fosforu. Udział bakterii w powstawaniu złóż mineralnych. Niszczące działanie drobnoustrojów na minerały.
T-W-3Mikrobiologiczny rozkład ropy naftowej a systemy mikrobiologiczne stosowane w oczyszczaniu gleby z węglowodorów.
T-A-3Wzajemne stosunki pomiędzy bakteriami; oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie.
T-A-2Bakterie a pierwotniaki; typ stosunków – pożeranie.
T-W-7Szczepienie gleby skażonej chemicznie.
T-W-5Zanieczyszczenia nie ulegające rozkładowi biologicznemu.
T-W-1Drobnoustroje jako czynniki kształtujące środowisko. Procesy geochemiczne kształtujące środowisko i udział w nich bakterii.
T-W-4Czynniki środowiska naturalnego podlegające rozkładowi biologicznemu.
T-A-6Antagonizmy istniejące pomiędzy pasożytami zwierząt i człowieka.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uznaje mikrobiologicznego podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka
3,0Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student uznaje mikrobiologiczne podłoże zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz zmienionym przez człowieka