Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mutageneza środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mutageneza środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień zwiazanych z ochroną środowiska i genetyką

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
C-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-3zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.4
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.3
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)2
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.2
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.4
15
wykłady
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.4
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.2
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.4
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć10
A-A-3uczestnictwo konsultacjach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3uczestnictwo w konsulatacjach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: ćwiczenie - ocenę podsumowującą stanowi średnia arytmetyczna z ocen formujących
S-4Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie pisemne
S-5Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
BT_1A_W19, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1T-A-5, T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-3M-2, M-1, M-3S-2
BT_1A_BT-S-O1.2_W02
omawia zdrowotne skutki narażenia na mutageny środowiskowe
BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-2T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_U01
rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia
BT_1A_U08, BT_1A_U02, BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-A-5, T-A-4, T-W-5M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_K01
wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu stawianych problemów
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-2, C-3, C-1T-W-2, T-A-5, T-W-3, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-2, M-1S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić podstawowych mutagenów środowiskowych ani prawidłowo ich opisać.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić podstawowe mutageny środowiskowe. Charakteryzując wymienione mutageny popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych, ale charakteryzując je popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych. Charakteryzując poszczególne mutageny środowiskowe popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować omawiane na zajęciach mutageny środowiskowe. Dokonując charakterystyki poszczególnych mutagenów popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować omawiane na zajęciach mutageny środowiskowe. Dokonując charakterystyki poszczególnych mutagenów nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
BT_1A_BT-S-O1.2_W02
omawia zdrowotne skutki narażenia na mutageny środowiskowe
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic zdrowotnych skutków narażenia na określone mutageny środowiskowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe (samodzielnie omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia zdrowotne skutki narażenia na większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student samodzielnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe i popełnia nieliczne błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe. Popełnia jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny występujące w środowisku. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_U01
rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia
2,0Student nie przejawia umiejętności rozumienia procesów chorobowych wynikających z narażenia na określone mutageny środowiskowe. Nie potrafi łączyć narażenia na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje duże trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym bardzo dużo błędów. analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo duzo błedów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym dużo błędów.
4,0Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje niewielkie trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia. Bezbłędnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_K01
wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu stawianych problemów
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej, SGGW, Warszawa, 2010
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.4
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.3
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)2
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.2
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.4
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.2
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.4
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć10
A-A-3uczestnictwo konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3uczestnictwo w konsulatacjach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_W01wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
BT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
Treści programoweT-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wyklad informacyjny
M-3ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić podstawowych mutagenów środowiskowych ani prawidłowo ich opisać.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić podstawowe mutageny środowiskowe. Charakteryzując wymienione mutageny popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych, ale charakteryzując je popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych. Charakteryzując poszczególne mutageny środowiskowe popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować omawiane na zajęciach mutageny środowiskowe. Dokonując charakterystyki poszczególnych mutagenów popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować omawiane na zajęciach mutageny środowiskowe. Dokonując charakterystyki poszczególnych mutagenów nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_W02omawia zdrowotne skutki narażenia na mutageny środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
Treści programoweT-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie omówic zdrowotnych skutków narażenia na określone mutageny środowiskowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe (samodzielnie omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia zdrowotne skutki narażenia na większość omawianych na zajęciach mutagenów środowiskowych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student samodzielnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe i popełnia nieliczne błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny środowiskowe. Popełnia jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie omawia zdrowotne skutki narażenia na określone mutageny występujące w środowisku. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_U01rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
BT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
C-3zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku
Treści programoweT-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia praktyczne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia umiejętności rozumienia procesów chorobowych wynikających z narażenia na określone mutageny środowiskowe. Nie potrafi łączyć narażenia na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje duże trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym bardzo dużo błędów. analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo duzo błedów.
3,5Student, z niewielką pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym dużo błędów.
4,0Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje niewielkie trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia niewiele błędów.
4,5Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia. Bezbłędnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_K01wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu stawianych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-3zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
Treści programoweT-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia praktyczne
M-2objaśnienie
M-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.