Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-O1.2_U01 | rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U08 | Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne. |
---|
BT_1A_U02 | Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk. |
BT_1A_U06 | Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe |
---|
C-1 | zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku |
C-3 | zapoznanie studentów z metodami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku |
Treści programowe | T-W-3 | Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku. |
---|
T-W-4 | Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie. |
T-A-2 | Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością. |
T-A-1 | Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych. |
T-W-2 | Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka. |
T-A-3 | Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome) |
T-W-1 | Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych. |
T-A-5 | Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia. |
T-A-4 | Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych. |
T-W-5 | Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji. |
Metody nauczania | M-3 | ćwiczenia praktyczne |
---|
M-2 | objaśnienie |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie przejawia umiejętności rozumienia procesów chorobowych wynikających z narażenia na określone mutageny środowiskowe. Nie potrafi łączyć narażenia na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dany mutagen występujący w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje duże trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym bardzo dużo błędów.
analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia bardzo duzo błedów. |
3,5 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia przy tym dużo błędów. |
4,0 | Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Wykazuje niewielkie trudności w wyjaśnianiu procesów chorobowych związanych z narażeniem na określony czynnik mutagenny. Popełnia niewiele błędów. |
4,5 | Student samodzielnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. Popełnia przy tym jedynie mało znaczące błędy. |
5,0 | Student rozumie procesy chorobowe wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne oraz ocenia zagrożenie dla zdrowia.
Bezbłędnie łączy narażenie na dane mutageny występujące w środowisku z określonymi procesami chorobowymi i zagrożeniem dla zdrowia. |