Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-C2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt i człowieka; charakterystyki różnorodności i przyczyn wymierania gatunków i odpowiedniej ich ochrony |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_U03 | Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi. |
---|
BT_1A_U05 | Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe. |
BT_1A_U06 | Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt. |
BT_1A_U07 | Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt. |
BT_1A_U15 | Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych |
---|
C-2 | zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi |
C-3 | zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka |
C-4 | zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt |
Treści programowe | T-W-1 | Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt |
---|
T-L-1 | Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze |
T-L-2 | Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała |
T-W-2 | Filogeneza zwierząt |
T-L-3 | Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie |
T-W-3 | Rozmnażanie się zwierząt |
T-L-4 | Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata) |
T-W-4 | Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia z organologii |
T-W-6 | Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje |
T-W-7 | Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt |
T-W-8 | Różnorodność i wymieranie zwierząt |
T-W-9 | Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków |
T-W-10 | Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć |
Metody nauczania | M-1 | wykad informacyjny |
---|
M-2 | opis |
M-3 | prelekcja |
M-4 | objanienie/wyjanienie |
M-5 | wykad konwersatoryjny |
M-6 | ekspozycja |
M-7 | pokaz |
M-8 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-9 | ćwiczenia laboratoryjne |