Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroorganizmy w biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Namnażanie szczepów bakterii i grzybów techniką posiewu redukcyjnego na podłżach stałych, założenie hodowli stacjonarnej wybranych kultur w określonych warunkach fizyko-chemicznych. | 2 |
T-L-2 | Określanie czasu generacji bakterii w hodowli na podłożu mikrobiologicznym. | 1 |
T-L-3 | Skrining mikroorganizmów o znacznym potencjale enzymatycznym. | 1 |
T-L-4 | Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu. | 2 |
T-L-5 | Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii. | 2 |
T-W-2 | Pozyskiwanie i dobór mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych. Sposoby hodowli, dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli. | 2 |
T-W-3 | Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, produkcja aminokwasów, enzymów technicznych). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (pieczywo, kwaszenie mleka, produkcja serów, spirytualia). | 2 |
T-W-4 | Procesy biotechnologiczne w ochronie środowiska. Oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | prygotowanie do zajęć praktycznych | 5 |
A-L-3 | studiowanie podanej literatury | 8 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym przedmiot | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | pwtórzenie wiedzy z mikrobiologii i biochemii | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | studiowanie podanej literatury | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-5 | konsultacje z prowadzącym przedmiot | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_W01 Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych. | BT_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_U01 Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu , potrafi posługiwac sie pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. | BT_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_K01 Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy. | BT_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K03 | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
BT_1A_BT-N-C18_K02 Zaangażowanie w pracę zespołową, poczucie odpowiedzialności za powstanie projektów, zadań laboratoryjnych, czy prezetacji multimedialnych na wysokim poziomie merytorycznym i technicznym. Inspirowanie innych swoją naukową i etyczną postawą, zarówno jako członek zespołu, jak i jego lider. | BT_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_W01 Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych. | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. |
3,0 | Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. | |
3,5 | Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w czterech przykładowych biotechnologiach, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. | |
4,0 | Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w pięciu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. | |
4,5 | Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez siebie zastosowaniach biotechnologicznych, wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. | |
5,0 | Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów w siedmiu wybranych przez prowadzącego zajęcia zastosowaniach biotechnologicznych (z zakresu podanego na zajęciach lub wybranych przez siebie), wiedza jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_U01 Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu , potrafi posługiwac sie pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami i aparaturą wykorzystywaną podczas zajęć. | 2,0 | Brak umiejętności prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Nie potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi wykorzystać narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach. |
3,0 | Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych, jedynie z pomocą prowadzącego zajęcia. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach. | |
3,5 | Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Nie potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach. | |
4,0 | Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Potrafi posługiwać się podstawową terminologią biotechnologiczną. Potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach. | |
4,5 | Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią biotechnologiczną. Potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach. | |
5,0 | Umiejętność prowadzenia hodowli mikroorganizmów w warunkach laboratoryjnych. Potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią biotechnologiczną. Potrafi samodzielne wybrać i odpowiednio użyć narzędzi i aparatury do zadań naukowych zrealizowanych na zajęciach oraz proponuje inne rozwiązania w oparciu o studiowanie literatury naukowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C18_K01 Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy. | 2,0 | Brak zrozumienia potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium. |
3,0 | Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium. | |
3,5 | Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, jednak brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium. | |
4,0 | Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium. | |
4,5 | Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania . | |
5,0 | Zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii i kreatywne rozpowszechnianie nowo zdobytej wiedzy naukowej na zajęciach, wykazywanie chęci do doskonalenia podanych na zajęciach technik pracy w laboratorium oraz propnowanie i testowanie technik poznanych poza obligatoryjnym programem nauczania . | |
BT_1A_BT-N-C18_K02 Zaangażowanie w pracę zespołową, poczucie odpowiedzialności za powstanie projektów, zadań laboratoryjnych, czy prezetacji multimedialnych na wysokim poziomie merytorycznym i technicznym. Inspirowanie innych swoją naukową i etyczną postawą, zarówno jako członek zespołu, jak i jego lider. | 2,0 | Brak zaangażowania w pracę w grupie oraz indywidualną. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego. |
3,0 | Zaangażowanie w pracę w grupie oraz indywidualną, ale ograniczone i wspomagane przez prowadzącego zajęcia. Brak poczucia odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego. | |
3,5 | Duże zaangażowanie w pracę indywidualną, ale w grupie postawa bierna. Ograniczone poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego. | |
4,0 | Zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową w zakresie zadowalającym . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, jednak jedynie jako członek zespołu, brak kreatywności do proponowania nowych rozwiązań. | |
4,5 | Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność, ale nie zawsze jego działania kończą się terminowym i bardzo dobrym skutkiem naukowym. | |
5,0 | Pełne zaangażowanie w pracę indywidualną i grupową . Poczucie odpowiedzialności za powstanie wspólnego dzieła naukowego, proponowanie różnych rozwiązań, kreatywność. Inspirowanie innych członków zespołu swoją aktywną postawą, w roli lidera prowadzi grupę do terminowego, bardzo dobrego zakończenia naukowych zobowiązań. |
Literatura podstawowa
- Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
- Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000
- Paul. E. A., Clark E. E., Mikrobiologia I biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000
Literatura dodatkowa
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
- Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010