Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody inżynierii genetycznej zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 8 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.1
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.1
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.1
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).1
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.1
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.1
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.1
7
wykłady
T-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji1
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.1
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.1
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu1
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.1
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.1
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji1
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-L-2Przygotowanie projektów.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń.13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C22_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt
BT_1A_W10, BT_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_1A_BT-S-C22_W02
Potrafi scharakteryzować metody inżynierii genetycznej zwierząt.
BT_1A_W10, BT_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C22_U01
Potrafi wykonać modyfikację genetyczną zwierząt in silico.
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_1A_BT-S-C22_U02
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych.
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C22_K01
Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
BT_1A_K08R1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C22_W01
Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C22_W02
Potrafi scharakteryzować metody inżynierii genetycznej zwierząt.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C22_U01
Potrafi wykonać modyfikację genetyczną zwierząt in silico.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C22_U02
Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
  2. Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.1
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.1
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.1
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).1
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.1
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.1
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji1
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.1
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.1
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu1
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.1
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.1
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji1
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-L-2Przygotowanie projektów.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C22_W01Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C22_W02Potrafi scharakteryzować metody inżynierii genetycznej zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C22_U01Potrafi wykonać modyfikację genetyczną zwierząt in silico.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C22_U02Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C22_K01Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt
C-2Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych organizmów zwierzęcych
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna zwierząt - główne cele i rodzaje modyfikacji
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych z tkanek zwierząt z wykorzystaniem różnych metod. Ocena preparatów, porównanie metod.
T-L-2Selekcja zwierząt wspomagana markerami (MAS). Metody molekularne wykorzystywane w detekcji polimorfizmu DNA.
T-W-2Metody uzyskiwania transenicznych zwierząt - mikroiniekcja egzogennego DNA do pzedjądrzy zygoty, wprowadzanie DNA do linii płciowej z użyciem zmodyfikowanych ESCs, transplantacja jąder komórek somatycznych, plemniki jako wektory DNA.
T-L-3Promotory wykorzystywane w transgenezie zwierząt. Analiza tkankowo-specyficznej ekspresji genów.
T-W-3Inaktywacja genów w organizmach transgenicznych - nokaut genowy, RNAi.
T-L-4Mapy restrykcyjne in silico wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej zwierząt (NEBcutter). Analiza wyników sekwencjonowania (Chromas, BioEdit).
T-W-4Transgeneza w modyfikacji cech użytkowych zwierząt - zwiększenie tempa wzrostu, poprawa dobrostanu
T-L-5Zasady projektowania starterów na potrzeby tworzenia konstruktów genetycznych wykorzystywanych w modyfikacjach genetycznych zwierząt.
T-W-5Transgeneza w modyfikacji żywności i produktów zwierzęcych.
T-L-6Modyfikacja in silico genomu świń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-W-6Transgeniczne zwierzęta jako bioreaktory.
T-L-7Modyfikacja in silico składu mleka przeżuwaczy z wykorzystaniem wektora ekspresyjnego.
T-W-7Transgeniczne zwierzęta jako dawcy organów do ksenotransplantacji
T-W-8Etyczne i prawne aspekty transgenizcji zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.