Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnien związanych z przekazywaniem informacji genetycznej.
W-2Znajomość podstawowych testów statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej. Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.1
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.1
T-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.1
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.1
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
5
wykłady
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.1
T-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.1
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie p[olimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt. Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury8
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4Zaliczenie tresci wykładowych5
A-A-5Konsultacje5
31
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach5
A-W-2Samodziene studiowanie literatury10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótkie pisemnne sprawdziany w trakcie realizacji przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: W oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_W01
Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
BT_1A_W09, BT_1A_W10R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05S-1
BT_1A_BT-S-O13.2_W02
Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04C-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_K01
Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_W01
Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O13.2_W02
Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_K01
Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
2,0
3,0Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznanń, 2004
  2. Charon K.M., Świtoński M., genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
  2. King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej. Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.1
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.1
T-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.1
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.1
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.1
T-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.1
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie p[olimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt. Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury8
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4Zaliczenie tresci wykładowych5
A-A-5Konsultacje5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach5
A-W-2Samodziene studiowanie literatury10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.2_W01Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie pisemnne sprawdziany w trakcie realizacji przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.2_W02Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.2_U01Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O13.2_K01Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0