Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Historia odkryć biologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia odkryć biologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii, biologii molekularnej. |
W-2 | Umiejętność pracy z tekstem źródłowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie najważnieszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych. |
C-2 | Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy). | 2 |
T-W-2 | Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny. | 2 |
T-W-3 | XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace. | 1 |
T-W-4 | Fleming, Lister i rozwój chirurgii. | 1 |
T-W-5 | Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki. | 2 |
T-W-6 | Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielna praca z tekstami źródłowymi. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. Zaliczenie materiału. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyny |
M-2 | Metoda praktyczna - tekstu przewodniego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-A9.1_W01 Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki. | BT_1A_W06 | R1A_W02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-A9.1_U01 Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło. | BT_1A_U15 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U03 | C-2 | T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-A9.1_W01 Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-A9.1_U01 Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Huxley R., Wielcy przyrodnicy. Od Arystotelesa do Darwina., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Ryszkiewicz M., Alfred Russel Wallace. W cieniu Darwina., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Browne J., Darwin. O powstaniu gatunków., Muza, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Thorwald J., Stulecie chirurgów, Znak, Kraków, 2008
- Thorwald J., Triumf chirurgów, Znak, Kraków, 2009
- Thorwald J., Pacjenci, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2011