Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 5 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikrobiologii i mikologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie Yarrowia lipolytica do usuwania fenolu i tłuszczów. Wykorzystanie Yarrowia lipolytica w bioremediacji gleby. Wykorzystanie Aurebasidium pullulans w biosyntezie zewnątrzkomórkowych enzymów i polimerów.1
T-A-2Grzyby jako źródło białka. Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.3
T-A-3Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin.1
5
wykłady
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Immobilizacja drożdży. Techniki izolacji materiału genetycznego drożdży. Metabolizm kwasu jabłkowego z drożdży. Biosynteza etanolu, produkcja białek, witamin.2
T-W-2Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica. Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma. Znaczenie dla rolnictwa i wykorzystanie w ekologicznej ochronie roślin: Beauveria bassiana, Ampelomyces guisqualis, Trichoderma harzianum, Coniothyrium minitans, Paecilomyces lilacinus, Pythium oligandrum, Lecanicillum muscaricum, Metarhizium anisopliae.3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_W01
Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
BT_1A_W12, BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_U01
Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
BT_1A_U04, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01
BT_1A_BT-N-O4.2_K02
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
BT_1A_K04R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_W01
Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
2,0Student nie potrafi objaśnić znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_U01
Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
2,0Student nie umie ocenić właściwości biochemicznych wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,5Student potrafi dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_K02
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  2. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001
  5. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie Yarrowia lipolytica do usuwania fenolu i tłuszczów. Wykorzystanie Yarrowia lipolytica w bioremediacji gleby. Wykorzystanie Aurebasidium pullulans w biosyntezie zewnątrzkomórkowych enzymów i polimerów.1
T-A-2Grzyby jako źródło białka. Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.3
T-A-3Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Immobilizacja drożdży. Techniki izolacji materiału genetycznego drożdży. Metabolizm kwasu jabłkowego z drożdży. Biosynteza etanolu, produkcja białek, witamin.2
T-W-2Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica. Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma. Znaczenie dla rolnictwa i wykorzystanie w ekologicznej ochronie roślin: Beauveria bassiana, Ampelomyces guisqualis, Trichoderma harzianum, Coniothyrium minitans, Paecilomyces lilacinus, Pythium oligandrum, Lecanicillum muscaricum, Metarhizium anisopliae.3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_W01Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Grzyby jako źródło białka. Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Immobilizacja drożdży. Techniki izolacji materiału genetycznego drożdży. Metabolizm kwasu jabłkowego z drożdży. Biosynteza etanolu, produkcja białek, witamin.
T-A-3Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_U01Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Grzyby jako źródło białka. Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Immobilizacja drożdży. Techniki izolacji materiału genetycznego drożdży. Metabolizm kwasu jabłkowego z drożdży. Biosynteza etanolu, produkcja białek, witamin.
T-A-3Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić właściwości biochemicznych wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,5Student potrafi dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_K02Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Grzyby jako źródło białka. Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów. Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin. Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.
T-A-3Wykorzystanie grzybów w przemyśle farmaceutycznym – produkcja antybiotyków, witamin.
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Immobilizacja drożdży. Techniki izolacji materiału genetycznego drożdży. Metabolizm kwasu jabłkowego z drożdży. Biosynteza etanolu, produkcja białek, witamin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego