Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Kostniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kostniki | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomosci z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
C-2 | Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne) | 2 |
T-A-2 | Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych | 5 |
T-A-3 | Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych | 4 |
T-L-2 | Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes | 4 |
T-L-3 | Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes | 4 |
T-L-4 | Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie. | 4 |
T-L-5 | Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt | 2 |
T-W-2 | Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny | 4 |
T-W-3 | Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych | 2 |
T-W-4 | Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych. | 2 |
T-W-5 | Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. | 3 |
T-W-6 | Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych. | 2 |
T-W-7 | Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych | 3 |
T-W-8 | Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie sie do "wejściówek" | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 6 |
A-A-4 | Wykonanie prezentacji zaliczeniowej | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do "wejściówek" | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_W02 Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb kostnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-L-5, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą kostników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | BL_2A_U02 | P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11 | C-2, C-1 | T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BL_2A_BLW-S-C10_U03 Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb kostnoszkieletowych | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-W-8, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-L-5, T-A-1, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-6, T-W-8, T-L-5, T-W-7, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-C10_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | BL_2A_K06 | P2A_K06 | C-2, C-1 | T-W-4, T-L-5, T-W-1, T-L-4, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-L-2, T-W-2, T-A-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_W02 Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb kostnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat kostników |
3,0 | Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków kostników | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą kostników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się terminologia taksonomiczną i anatomiczną |
3,0 | Student posługuje się podstawowymi zwrotami taksonomicznymi i anatomicznymi | |
3,5 | Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce | |
4,0 | Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
4,5 | Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
5,0 | Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
BL_2A_BLW-S-C10_U03 Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb kostnoszkieletowych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami kostników |
3,0 | Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki kostników | |
3,5 | Student rozpoznaje większość gatunków kostników i potrafi opisać niektóre z nich | |
4,0 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać większość z nich | |
4,5 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich | |
5,0 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki kostników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym | |
BL_2A_BLW-S-C10_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Grodziński Z., Anatomia i embriologia ryb, PWRiL, Warszawa, 1971, II
- KrzykawskiS., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, II
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000, II
- Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1992, I
Literatura dodatkowa
- Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
- Nelson J.S., Fishes of the world, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006, IV