Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,30,41zaliczenie
wykładyW1 10 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, fizyki oraz zasad bezpieczeństw i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.2
T-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium3
5
wykłady
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych2
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium2
T-W-3Narażenie w środowisku pracy2
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A1_W01
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
BL_2A_W19P2A_W09C-2, C-1T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BL-S-A1_W02
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
BL_2A_W19P2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A1_U01
Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
BL_2A_U16P2A_U09C-1, C-2T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
BL_2A_BL-S-A1_U02
Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
BL_2A_U16P2A_U09C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S-A1_K01
jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych
BL_2A_K06P2A_K06C-2, C-1T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2
BL_2A_BL-S-A1_K02
jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych
BL_2A_K06P2A_K06C-2T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A1_W01
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_2A_BL-S-A1_W02
Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S-A1_U01
Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
BL_2A_BL-S-A1_U02
Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia

Literatura podstawowa

  1. Hansen A, Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSZIP, Warszawa, 1997
  2. Augustyńska D., Pośniak M. (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy – wartości dopuszczalne, Warszawa, 2001
  3. Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Jaworski J, Laboratorium podstaw ergonomii. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001
  5. Uzarczyk A., Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, Gdańsk, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Koradecka D. (red), Bezpieczeństwo Pracy i Ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1997
  2. Engel Z, Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.2
T-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych2
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium2
T-W-3Narażenie w środowisku pracy2
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_W01Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W19zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
Treści programoweT-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-W-3Narażenie w środowisku pracy
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_W02Zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W19zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-W-3Narażenie w środowisku pracy
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_U01Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
C-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-3Narażenie w środowisku pracy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_U02Przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym, w sytuacjach niebezpiecznych potrafi reagować zgodnie z zasadami BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
T-W-3Narażenie w środowisku pracy
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student: -potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student: -samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_K01jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium biologicznym
Treści programoweT-W-3Narażenie w środowisku pracy
T-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-A-2Podstawy udzielania pierwszej pomocy po wypadku w laboratorium
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
M-1Wykład z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S-A1_K02jest świadomy niebezpieczeństw występujących w laboartoriach biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność reagowania w sytuacjach niebezpiecznych zgodnie z zasadami BHP
Treści programoweT-A-1Wypadki przy pracy w laboratorium. Procedury postępowania.
T-W-2Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne niezbędne w laboratorium
T-W-1Wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące pomieszczeń laboratoryjnych
T-W-3Narażenie w środowisku pracy
T-W-4Ergonomia pracy w laboratorium
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach, analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte