Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLZ-S-O8.2_U01 | Student analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. Wykorzystuje wiedzę w tym zakresie do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_U01 | potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa; |
---|
BL_2A_U10 | posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_U01 | stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P2A_U02 | biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P2A_U03 | wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych |
P2A_U04 | planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P2A_U06 | zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski |
P2A_U07 | wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji |
---|
Treści programowe | T-A-2 | Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja. |
---|
T-W-2 | Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci. |
T-W-4 | Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów. |
T-A-3 | Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby |
T-A-1 | Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji. |
T-A-5 | Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach. |
T-W-1 | Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych. |
T-W-3 | Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia. |
T-A-4 | Wpływ rozwoju cywilzacyjnego i posępowania człowieka na zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej u zwierząt. Cukrzyca i otyłość. |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
---|
M-4 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia |
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u zwierząt. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |