Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLZ-S-C8_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować różnice w działaniu hormonów na komórki docelowe oraz analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych hormonów na funkcjonowanie mechanizmów fizjologicznych organizmu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_U11 | wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie; |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_U01 | stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P2A_U02 | biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P2A_U03 | wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych |
P2A_U04 | planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P2A_U06 | zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski |
Cel przedmiotu | C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami fizjologicznych niedoborów i nadmiaru hormonów oraz metod oznaczania stężeń hormonów białkowych i steroidowych w płynach ustrojowych. |
---|
Treści programowe | T-A-4 | Czynność gruczołu tarczowego i przemiana jej hormonów, metabolizm jodu w organizmie
Sprzężenie zwrotne podwzgórze-przysadka-tarczyca.
Wrodzona i nabyta, pierwotna i wtórna niedoczynność tarczycy.
Funkcje przytarczyc.
Mechanizmy regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej.
Osteoporoza u kobiet i mężczyzn – podobieństwa i różnice. |
---|
T-A-1 | Gruczoły dokrewne człowieka i ich hormony.
Układ hormonalny jako system utrzymania homeostazy w organizmie wielokomórkowym. Biosynteza i uwalnianie hormonów. Powiązania i zależności układu wewnętrznego wydzielania z układem nerwowym i immunologicznym.
Neuroimmunoendokryonologia – cytokiny i ich wpływ na układ dokrewny |
T-A-6 | Endokrynna czynność nadnerczy
Hormony nadnerczy a adaptacja fizjologiczna. Endokrynologia stresu.
Wpływ hormonów katecholowych na układ krążenia i narządy wewnętrzne |
T-W-4 | Budowa i rozwój gruczołu tarczowego. Biosynteza, regulacja wydzielania, transport tkanki docelowe mechanizm działania mteabolozm i rola fizjologiczna tyroksyny (T4), trijodotyroniny (T3) i trijodotyroniny odwrotnej (rT3). Hormonalna regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej organizmu- biosynteza, regulacja wydzielania, tkanki docelowe, mechanizm działania i rola parathormonu, kalcytoniny i kalcytriolu. |
T-A-7 | Hormony tkankowe i ich znaczenie biologiczne
Działanie biologiczne prostaglandyn.
Tkankowy układ renina-angiotensyna-aldosteron i znaczenie biologiczne.
Rola leptyny i greliny w kontroli masy ciała i przyjmowaniu pokarmów.
Endokrynna rola serca |
T-A-10 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej |
T-A-5 | Endokrynna czynność trzustki
Działanie biologiczne hormonów trzustki
Definicja, klasyfikacja, etiologia i objawy cukrzycy. Podstawowe różnice między cukrzycą insulinozależną i insulinoniezależną. |
T-W-7 | Wybrane hormony tkankowe
Układ reninowo-angiotensynowy, erytropoetyna, prostaglandyny, hormony przewodu pokarmowego, endokrynna czynność serca, leptyna i grelina. |
T-W-6 | Budowa gruczołu nadnerczowego. Synteza i regulacja wydzielania, receptory, mechanizm działania, efekty fizjologiczne i biochemiczne działania katecholamin: adrenaliny, noradrenaliny i dopaminy. Struktura i funkcja kory nadnerczy, hormony warstwy kłębkowatej, pasmowatej i siateczkowatej. |
T-W-1 | Przedmiot badań i miejsce endokrynologii w naukach biologicznych. Podstawowe pojęcia endokrynologiczne. Ogólna rola i charakterystyka hormonów. Komórki, tkanki i gruczoły wydzielające hormony. Stopnie i systemy kontroli hormonalnej. |
T-W-2 | Kryteria klasyfikacji hormonów. Komórki i tkanki docelowe dla hormonów. Mechanizm działania hormonów na komórki docelowe. Autokrynne, parakrynne i endokrynne działanie hormonów. Białka receptorowe i klasyfikacja receptorów. Ligand, agonista i antagonista receptora. Przepuszczalność błon cytoplazmatycznych dla hormonów. Swoistość i powinowactwo receptorów. |
T-A-2 | Ogólna charakterystyka i mechanizm działania hormonów.
Kryteria klasyfikacji hormonów. Hormony polipeptydowe i białkowe, pochodne aminokwasów, steroidowe, pochodne kwasów tłuszczowych.
Endokrynne, parakrynne i autokrynne działanie hormonów.
Klasyfikacja i lokalizacja w komórce receptorów hormonalnych, specyficzność ligandów. Działanie hormonów na komórki docelowe. Hormony a układ cyklicznego AMP i GMP. Czynniki wzrostowe i ich działanie hormonalne.Genomowe i pozagenomowe działanie hormonów drobnocząsteczkowych. |
T-W-10 | Hormony innych narządów, tkanek i komórek i ich znaczenie biologiczne.
Układ reninowo-angiotensynowy, erytropoetyna, prostaglandyny, hormony przewodu pokarmowego, endokrynna czynność serca, leptyna i grelina. |
T-A-8 | Rola szyszynki u człowieka. Fizjologiczna rola melatoniny i jej wpływ na wybrane hormony części gruczołowej przysadki. |
T-W-5 | Zewnątrz- i wewnątrzwydzielnicza czynność trzustki. Wyspy Langerhansa, ich komórki i hormony. Parakrynny system kontroli wydzielania komórek wysp trzustkowych. Biosynteza, regulacja wydzielania, tkanki docelowe, mechanizm działania i rola fizjologiczna i biochemiczna insuliny oraz glukagonu. Efekty fizjologiczne somatostatyny i polipeptydu trzustkowego. |
T-W-9 | Przedmiot badań i miejsce endokrynologii w naukach biologicznych. Ogólna rola i charakterystyka hormonów. Komórki, tkanki i gruczoły wydzielające hormony. Stopnie i systemy kontroli hormonalnej. |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
T-A-3 | Fizjologia i patofizjologia podwzgórza, przysadki gruczołowej i nerwowej
Struktura i hormony przysadki gruczołowej i nerwowej.
Patogeneza karłowatości przysadkowej i akromegalii.
Krótko- i długoterminowa hormonalna kontrola pobierania pokarmu.
Hormonalne (i genetyczne) aspekty jadłowstrętu i otyłości, hormony tkanki tłuszczowej.
Hiper-i hipoprolaktynemia . |
T-W-3 | Powiązania czynnościowe między układami: hormonalnym, nerwowym i immunologicznym. Nerwowe, hormonalne i metaboliczne mechanizmy kontroli biosyntezy i uwalniania hormonów. Struktura i czynność układu podwzgórzowo-przysadkowego. Sprzężenia zwrotne ujemne i dodatnie, przykłady. Synteza, regulacja wydzielania, tkanki docelowe, mechanizm działania i rola fizjologiczna wazopresyny o oksytocyny. Liberyny i statyny podwzgórza. Biosynteza, magazynowanie, regulacja wydzielania, transport, tkanki docelowe, mechanizm działania i rola biologiczna hormonów przysadki gruczołowej (hormonu wzrostu, prolaktyny, tyreotropiny, kortykotropiny i gonadotropin). |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
---|
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna działania hormonów na komórki docelowe, nie potrafi opisac konsekwencji niedoborów i nadmiaru poszczególnych hormonów na funkcjonowanie mechanizmów fizjologicznych organizmu. |
3,0 | Student potrafi zaledwie wskazac róznice w działaniu hormonów na komórki docelowe. |
3,5 | Student potrafi wskazac róznice w działaniu hormonów na komórki docelowe oraz przeanalizowac skutki niedoborów wybranych hormonów. |
4,0 | Student potrafi dobrze interpretowac róznice w działaniu hormonów na komórki docelowe oraz przeanalizowac skutki niedoborów i nadmiaru wybranych hormonów. |
4,5 | Student potrafi dobrze interpretowac róznice w działaniu hormonów na komórki docelowe oraz przeanalizowac skutki niedoborów i nadmiaru większości hormonów. |
5,0 | Student potrafi dobrze interpretowac róznice w działaniu hormonów na komórki docelowe oraz przeanalizowac skutki niedoborów i nadmiaru wszystkich hormonów analizowanych w trakcie zajęc. |