Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekologia pasożytów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia pasożytów | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu ekologii ogólnej i ekologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ekologii pasożytów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Genom pasożyta jako czynnik modyfikujący fenotyp żywiciela | 3 |
T-A-2 | Podwójny zespół genów w układzie pasożyt-żywiciel jako mechanizm ewolucyjny | 3 |
T-A-3 | Nowy gen w układzie pasożyt-żywiciel jak pozytywny efekt pasożytnictwa | 3 |
T-A-4 | Przedłużony związek między dwoma organizmami o różnych genomach jako najbardziej uprzywilejowane miejsce wymiany genów miedzy organizmami | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji multimedialnych i dyskusji panelowej | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do ekologii pasożytów. Układy pasożyt-żywiciela na szczeblu gatunkowym i osobniczym | 4 |
T-W-2 | Teorie powstania pasożytnictwa | 2 |
T-W-3 | Układ pasożyt- żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka parametru "siedlisko" | 3 |
T-W-5 | Charakterystyka parametru "żywiciel" | 3 |
T-W-6 | Geny długotrwałych wzajemnych oddziaływań (geny spotkania, unikania, zabijania, przeżywania i geny eksploatacyjne) | 5 |
T-W-7 | Pasożytnictwo na poziomie biosfery | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części ćwiczeniowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W01 Student wskazuje różnice pomiędzy ekologią organizmów wolno zyjących a ekologią pasożytów | BL_2A_W01, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W02 Student tłumaczy wzajemne relacje w UPŻ | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-W-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_U01 Student potrafi zinterpretować relacje międzygatunkowe w UPŻ | BL_2A_U08, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-4, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K02 Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej oraz grupowej | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W01 Student wskazuje różnice pomiędzy ekologią organizmów wolno zyjących a ekologią pasożytów | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć ekologicznych. |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących. | |
3,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych. | |
4,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje nieliczne różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów. | |
4,5 | Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje większość różnic ekologicznych pomiędzy tymi grupami organizmów. | |
5,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia stosowane w ekologii organizmów wolno żyjących i pasożytniczych oraz wskazuje wszystkie różnice ekologiczne pomiędzy tymi grupami organizmów. | |
BL_2A_BLZ-S-O2.2_W02 Student tłumaczy wzajemne relacje w UPŻ | 2,0 | Student nie wie czym jest UPŻ. |
3,0 | Student definiuje pojęcie UPŻ, ale nie zna wzajemnych relacji pomiędzy organizmami w tym układzie. | |
3,5 | Student definiuje pojęcie UPŻ i wymienia typy relacji zachodzących pomiędzy organizmami w tym układzie. | |
4,0 | Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy niektóre z wzajemnych relacji w tym układzie. | |
4,5 | Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy większość z wzajemnych relacji w tym układzie. | |
5,0 | Student definiuje pojęcie UPŻ oraz wymienia i tłumaczy wszystkie wzajemne relacje w tym układzie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_U01 Student potrafi zinterpretować relacje międzygatunkowe w UPŻ | 2,0 | Student nie potrafi zinterpretować żadnej relacji międzygatunkowej w UPŻ. |
3,0 | Student potrafi zinterpretować tylko nieliczne relacje międzgatunkowe w UPŻ, ale nie posługuje się nimi przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ, ale nie stosuje ich przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i niektóre z nich stosuje przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi zinterpretować większość relacji międzgatunkowych w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela. | |
5,0 | Student potrafi zinterpretować wszystkie relacje międzgatunkowe w UPŻ i zastosować je przy analizowaniu konkretnych przykładów podanych przez nauczyciela. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań | 2,0 | Student nie ma świadomości o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. |
3,0 | Student ma nikłą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
3,5 | Student ma małą świadomość o procesach i zjawiskach biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
4,0 | Student ma świadomość i jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
4,5 | Student ma dużą świadomość , jest wrażliwy na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
5,0 | Student ma dużą świadomość, jest wrażliwy i otwarty na zachodzące procesy i zjawiska biologiczne specyficzne dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
BL_2A_BLZ-S-O2.2_K02 Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej oraz grupowej | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności w pracy indywidualnej oraz grupowej. |
3,0 | Student wykazuje nikłą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej. | |
3,5 | Student wykazuje małą aktywność w pracy indywidualnej, ale nie wykazuje aktywności w pracy zespołowej. | |
4,0 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i nikłą w pracy zespołowej. | |
4,5 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i małą w pracy zespołowej. | |
5,0 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
Literatura podstawowa
- Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, PWN, Warszawa, 1999