Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Preparatyka prób środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Preparatyka prób środowiskowych | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajość zagadnień związanych z ochroną środowiska i skażeniem środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami właściwego pobierania prób środowiskowych do badań |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania próbek do analizy, w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony w określonej matrycy |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru właściwych technik i metod poboru, przechowywania i przygotowania próbek do analizy właściwej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym. | 2 |
T-A-2 | Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych. | 2 |
T-A-3 | Frakcjonowanie wybranych metali z próbek środowiskowych. | 1 |
T-A-4 | Zastosowanie derywatyzacji analitów w przygotowaniu próbek do oznaczeń chemicznych | 1 |
T-A-5 | Przygotowanie próbek gazowych do analizy | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy. | 2 |
T-W-2 | Techniki rozkładu próbek środowiskowych | 2 |
T-W-3 | Ekstrakcja analitów z próbek środowiskowych. | 2 |
T-W-4 | Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z przygotowaniem prób środowiskowych do analiz chemicznych | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do kolokwium | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca stanowi średnią z ocen cząstkowych (formujacych) uzyskanych przez studenta w trakcie trwania zajęć |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta i jego zaangażowania w realizację zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_W01 wymienia i omawia etapy przygowania różnych próbek środowiskowych do analizy właściwej | BL_2A_W03, BL_2A_W04, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-O7.2_W02 wymienia i omawia czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej | BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_U01 dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-2 | M-1 | S-3 |
BL_2A_BLM-S-O7.2_U02 dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_K01 jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów | BL_2A_K05, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08 | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_W01 wymienia i omawia etapy przygowania różnych próbek środowiskowych do analizy właściwej | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko część (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej.Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_2A_BLM-S-O7.2_W02 wymienia i omawia czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić czynników wpływających na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko niektóre czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Przy omawianiu tych czynników popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy omawianiu tych czynników popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy ich omawianiu popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_U01 dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony | 2,0 | Student nie potrafi dobrać i zaplanować operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Popełnia bardzo dużo błędów. |
3,0 | Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru. | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje zastosowanie stosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie nieznaczne trudności w uzasadnieniu jej wyboru. | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_2A_BLM-S-O7.2_U02 dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony | 2,0 | Student nie potrafi wskazać właściwego, dla rodzaju prób i analitu, sposobu poboru prób środowiskowych. Przy doborze właściwego sposobu poboru prób popełnia bardzo dużo błędów. |
3,0 | Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru. | |
4,5 | Student samodzielnie proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w uzasadnieniu wyboru właściwego postępowania. | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.2_K01 jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów | 2,0 | Student nie jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną i niechętną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. |
3,0 | Student jest w małym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma duże trudności w samodzielnym planowaniu tych działań. | |
3,5 | Student jest w średnim stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje obojętną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań. | |
4,0 | Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań. | |
4,5 | Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma niewielkie trudności w samodzielnym planowaniu tych działań. | |
5,0 | Student jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa, 2000, 1