Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Ptaki w chowie amatorskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ptaki w chowie amatorskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW1 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania1
T-A-2Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi.2
T-A-3Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych2
T-A-4Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi.3
T-A-5Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego2
10
wykłady
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi.2
T-W-2Współczene kierunki w hodowli gołębi. Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja. Gołębie pocztowe – historia i teraźniejszość.2
T-W-3Najpopularniejsze gatunki papug utrzymywane w chowie amatorskim (kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki)2
T-W-4Papużki faliste, rozelle, nierozłączki.Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią2
T-W-5Wybrane gatunki ptaków wróblowych utrzymywanych w hodowli amatorskiej.2
T-W-6Pawie, bażanty perlice, przepiórki - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju2
T-W-7Amatorska hodowla kur i drobiu wodnego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.2
T-W-8Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego2
T-W-9Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne2
T-W-10Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
15
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach4
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach oraz ocen z kartkówek.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyka zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_W1
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych
BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-A-5, T-A-2, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zapewnić warunki dobrostanu ptakom utrzymywanym amatorsko, posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych
BL_2A_U03P2A_U06C-2T-W-1, T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_K01
Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-2, C-1T-W-8, T-A-3, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-3, T-A-5, T-W-2, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_W1
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zapewnić warunki dobrostanu ptakom utrzymywanym amatorsko, posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych
2,0Student: - nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - nie zna zasad komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych
3,0Student: - potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - zna zasady komponowania mieszanek dla ptaków ozdobnych
3,5Student: - potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - potrafi z nieznaczną pomoca nauczyciela skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla niektórych gatunków ptaków ozdobnych
4,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków utrzymywanych amatorsko i potrafi ją zastosować praktycznie, - potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla większości gatunków ptaków ozdobnych
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O1.2_K01
Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  2. Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  3. Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  4. Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
  5. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., EMU, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto–Graf Zakład Wydawniczo – Reprograficzny, Warszawa, 2003
  7. Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996
  8. Mróz E., Bażanty, OW „Hoża”, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania1
T-A-2Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi.2
T-A-3Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych2
T-A-4Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi.3
T-A-5Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi.2
T-W-2Współczene kierunki w hodowli gołębi. Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja. Gołębie pocztowe – historia i teraźniejszość.2
T-W-3Najpopularniejsze gatunki papug utrzymywane w chowie amatorskim (kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki)2
T-W-4Papużki faliste, rozelle, nierozłączki.Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią2
T-W-5Wybrane gatunki ptaków wróblowych utrzymywanych w hodowli amatorskiej.2
T-W-6Pawie, bażanty perlice, przepiórki - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju2
T-W-7Amatorska hodowla kur i drobiu wodnego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.2
T-W-8Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego2
T-W-9Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne2
T-W-10Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia11
A-W-4Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach4
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.2_W1W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
Treści programoweT-W-7Amatorska hodowla kur i drobiu wodnego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-3Najpopularniejsze gatunki papug utrzymywane w chowie amatorskim (kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki)
T-A-5Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego
T-A-2Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi.
T-W-5Wybrane gatunki ptaków wróblowych utrzymywanych w hodowli amatorskiej.
T-A-1Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania
T-A-3Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych
T-W-4Papużki faliste, rozelle, nierozłączki.Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią
T-W-10Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-W-8Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego
T-W-9Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne
T-A-4Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi.
T-W-2Współczene kierunki w hodowli gołębi. Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja. Gołębie pocztowe – historia i teraźniejszość.
T-W-6Pawie, bażanty perlice, przepiórki - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi.
Metody nauczaniaM-4Film
M-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach oraz ocen z kartkówek.
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zapewnić warunki dobrostanu ptakom utrzymywanym amatorsko, posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
Treści programoweT-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi.
T-W-10Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-A-3Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych
T-A-2Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi.
T-W-8Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego
T-W-9Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne
T-A-4Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi.
T-A-5Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego
T-A-1Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania
Metody nauczaniaM-4Film
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach oraz ocen z kartkówek.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi wyjaśnić ani zastosować terminu dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - nie zna zasad komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych dla ptaków ozdobnych
3,0Student: - potrafi wyjaśnić termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - zna zasady komponowania mieszanek dla ptaków ozdobnych
3,5Student: - potrafi wyjaśnić i zastosować praktycznie termin dobrostan w odniesieniu do ptaków utrzymywanych amatorsko, - potrafi z nieznaczną pomoca nauczyciela skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla niektórych gatunków ptaków ozdobnych
4,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków utrzymywanych amatorsko i potrafi ją zastosować praktycznie, - potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla większości gatunków ptaków ozdobnych
4,5Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyc dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych
5,0Student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu ptaków, potrafi ją zastosować praktycznie, potrafi przeanalizować i ocenić stan pomieszczeń dla ptaków utrzymywanych amatorsko, -potrafi z samodzielnie skomponować mieszankę i ułożyć dawkę pokarmową dla wszystkich gatunków ptaków ozdobnych - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O1.2_K01Student jest otwarty na sugestie prowadzącego zajęcia, dąży do wzbogacenia wiedzy, wykazuje odpowiedzialność za należytą realizację postawionego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych oraz zapewnienia im dobrostanu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami, rasami i odmianami ptaków ozdobnych i śpiewających
Treści programoweT-W-8Emu, strusie i nandu w chowie fermowym. Zasady utrzymania, żywienia i użytkowania nieśnego
T-A-3Warunki utrzymania papug: oswajanie, klatki, żywienie, lęgi i wychów młodych
T-W-4Papużki faliste, rozelle, nierozłączki.Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią
T-W-10Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych
T-W-5Wybrane gatunki ptaków wróblowych utrzymywanych w hodowli amatorskiej.
T-W-7Amatorska hodowla kur i drobiu wodnego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru.
T-W-6Pawie, bażanty perlice, przepiórki - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju
T-A-1Podstawowe zasady, jakimi powinniśmy się kierować przy zakupie ptaków amatorskich. Cechy predysponujące do określonego sposobu utrzymania
T-W-3Najpopularniejsze gatunki papug utrzymywane w chowie amatorskim (kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki)
T-A-5Zasady utrzymania i żywienia ras amatorskich kur i drobiu wodnego
T-W-2Współczene kierunki w hodowli gołębi. Wybrane rasy gołębi i ich klasyfikacja. Gołębie pocztowe – historia i teraźniejszość.
T-W-9Wystawy ptaków ozdobnych. Przygotowanie ptaków do wystaw i pokazów. Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne
T-A-2Podstawowe zasady utrzymania gołębi. Typy gołebników i ich wyposażenie. Żywienie gołębi.
T-A-4Podstawowe zasady chowu bażantów,pawi, perlic i przepiórek - pomieszczenia, żywienie, lęgi.
T-W-1Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi.
Metody nauczaniaM-2Wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyka zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.