Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Hydroakustyczny monitoring środowiska wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydroakustyczny monitoring środowiska wodnego | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Techniki Rybołówstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizyki, statystyki i podstaw biologii ryb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych, budowy hydroakustycznych urządzeń do lokalizacji. |
C-2 | Celem przedmiotu jest nauczenie studentów oceny zasobów wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działanie echosondy, nastawy | 4 |
T-A-2 | Działanie sonaru, nastawy | 4 |
T-A-3 | Rybacka interpretacja echogramów | 4 |
T-A-4 | Metody szacowania zasobów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady działania echolokacji | 1 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z hydroakustyki | 2 |
T-W-3 | Zasady działania impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych | 2 |
T-W-4 | Przetworniki ultradźwiękowe | 1 |
T-W-5 | Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki | 2 |
T-W-6 | Echosondy pionowe | 1 |
T-W-7 | Echosondy sieciowe | 1 |
T-W-8 | Sonary | 1 |
T-W-9 | Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych | 2 |
T-W-10 | Ocena żywych zasobów mórz i oceanów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącycm ćwiczenia | 4 |
A-A-3 | Aktywny udział w nastawach echosond i sonarów | 8 |
A-A-4 | Idywidualna interpretacja zadanych echgramów | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadania praktycznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_W02 Student ma wiedzę z zasad działania i budowy impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych | BL_2A_W03, BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O3.3_W03 Student ma wiedzę o metodach szacowania zasobów mórz | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-10, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku | BL_2A_U03, BL_2A_U15 | P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O3.3_U02 Student będzie umiał obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-W-6, T-A-1 | M-2, M-1 | S-3 |
BL_2A_BLW-S-O3.3_U03 Student będzie umiał posługiwać się metodami szacowania zasobów | BL_2A_U06, BL_2A_U03 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-2, C-1 | T-A-3, T-W-3, T-W-9, T-A-4 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_W02 Student ma wiedzę z zasad działania i budowy impulsowych urządzeń hydrolokacyjnych | 2,0 | nie ma pojęcia o zasadach działania urządzeń echolokacyjnych |
3,0 | zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne | |
3,5 | zna zasady działania i budowy urządzeń echolokacyjnych | |
4,0 | zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym | |
4,5 | zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych | |
5,0 | zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania | |
BL_2A_BLW-S-O3.3_W03 Student ma wiedzę o metodach szacowania zasobów mórz | 2,0 | nie zna metod oceny zasobów wód |
3,0 | zna jedną metodę oceny zasobów wód | |
3,5 | zna metody oceny zasobów ale nie potrafi wyróżnić ich cech | |
4,0 | zna metody oceny zasobów wód | |
4,5 | zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu ale nie umie ich zinterpretować | |
5,0 | zna metody szacowania zasobów mórz i oceanów z wykorzystaniem integracji i estymacji siły celu i umie interpretować wyniki uzyskane tym metodami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku | 2,0 | nie zna terminologii dotyczącej propagacji fal akustycznych |
3,0 | zna ogólne wiadomości o falach akustycznych | |
3,5 | zna niepełną terminologię dotyczącą propagacji fal akustycznych | |
4,0 | zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie | |
4,5 | zna zagadnienia dotyczące prędkości dźwięku, załamania, rozproszenia i odbicia fali dźwiękowej w wodzie, straty energii, szumy akustyczne, rewerberacje i zjawisko Dopplera | |
5,0 | zna pełną terminologięi dotyczącą propagacji fal akustycznych w otaczającym środowisku | |
BL_2A_BLW-S-O3.3_U02 Student będzie umiał obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne | 2,0 | nie umie włączyć ani wyłączyć urządzenia |
3,0 | umie włączyć, wyłączyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń | |
3,5 | ma znajomośc obsługi najprostszych echosond | |
4,0 | umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary | |
4,5 | umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania | |
5,0 | umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania | |
BL_2A_BLW-S-O3.3_U03 Student będzie umiał posługiwać się metodami szacowania zasobów | 2,0 | nie umie posługiwać się żadną metodą szacowania zasobów wód |
3,0 | umie posługiwać się jedną metodą szacowania zasobów | |
3,5 | umie posługiwać się metodami szacowania zasobów | |
4,0 | umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora | |
4,5 | umie posługiwać się metodami szacowania zasobów i zna metody skalowania integratora i ocenygęstości i biomasy populacji ryb | |
5,0 | ma umiejętność wykorzystywania w konkretnym przypadku najlepszej metody oceny żywych zasobów mórz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O3.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | nie ma świadomośći odpowiedzialności za wykonywane prace |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań | |
5,0 | ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
Literatura podstawowa
- A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR Szczecin, Poznań, 1976, 1
- A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
Literatura dodatkowa
- A. Stepnowski, Zarys teorii i technika hydroakustycznych metod oceny siły celu i populacji ryb, Akad. Mar. Woj., Gdynia, 1991
- A. Orłowski, Zastosowanie akustycznych metod do badań rozmieszczenia ryb i warstw rozpraszających na tle środowiska morskiego, MIR, Gdynia, 1989