Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona zasobów genowych roślin | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, systematyki roślin, funkcjonowania organizmów w ekosystemach oraz wpływ zróżnicowanych czynników na populacje roślin. Podstawy genetyki populacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin. |
C-2 | Zaznajomienie z metodami zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie roślinnych zasobów genowych. | 2 |
T-A-2 | Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów. | 2 |
T-A-3 | Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych. | 2 |
T-L-2 | Obserwacje mikroskopowe tkanek różnych organów roślin poddanych zamrażaniu. | 2 |
T-L-3 | Obserwacja wyników ćwiczenia 1, analiza i wyciągnięcie wniosków. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ | 2 |
T-W-3 | Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ | 2 |
T-W-4 | Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych. | 2 |
T-W-5 | Strategia ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Samodzielna praca studenta | 1 |
A-L-3 | Zaliczenie na podstawie prezentacji wyników eksperymentu | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne, analiza wyników, wnioskowanie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania zadania i wnioskowania |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych. | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_U01 W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-L-2, T-A-1, T-L-1, T-A-2 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin. | BL_2A_K01, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych. | 2,0 | Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych. |
3,0 | Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ. oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych. | |
3,5 | Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych. | |
4,0 | Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką. | |
4,5 | Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. | |
5,0 | Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_U01 W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin. | 2,0 | Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji. |
3,0 | Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym. | |
3,5 | Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym. | |
4,0 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego. | |
4,5 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego | |
5,0 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O7.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin. | 2,0 | Kompetencje niezadowalające. |
3,0 | Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami. | |
3,5 | Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami. | |
4,0 | Dobre kompetencje. | |
4,5 | Bardzo dobre kompetencje. | |
5,0 | Znakomite kompetencje. |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
- Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
- Olaczek R., Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych., NFOŚ, Warszawa, 1994
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda., WSiP, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994