Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Ekologia krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia krajobrazu | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i geografii fizycznej Polski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski. |
C-2 | Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie różnych typów krajobrazu. |
C-3 | Poznanie specyfiki ekologicznej różnych typów krajobrazu w kontekście ich użytkowania i ochrony. |
C-4 | Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych. | 2 |
T-A-2 | Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu. | 4 |
T-A-3 | Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków. | 2 |
T-A-4 | Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna. | 2 |
T-A-5 | Budowa modelu funkcjonalnego fragmentu krajobrazu. | 2 |
T-A-6 | Waloryzacja przyrodnicza elementów składowych krajobrazu. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie koncepcji programowej ochrony i zagospodarowania wybranego fragmentu krajobrazu. | 3 |
T-L-2 | Ocena ekologicznych skutków realizacji zamierzeń projektowych. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej. | 2 |
T-W-2 | Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka. | 2 |
T-W-3 | Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, funkcjonowania i ochrony ekosystemów mokradłowych. | 2 |
T-W-4 | Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami składowymi - ektopami. | 2 |
T-W-5 | Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa ochrony krajobrazów naturalnych. | 2 |
T-W-6 | Funkcjonowanie krajobrazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych. | 2 |
T-W-7 | Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych. | 2 |
T-W-8 | Krajobraz miejski - cechy ekologiczne terenów zurbanizowanych. Obeg materii i energii. | 2 |
T-W-9 | Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych. | 2 |
T-W-10 | Krajobraz w planowaniu przestrzennym. Oporacowania ekofizjograficzne. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Samodzielne uzupełnianie zadań projektowych | 8 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie końcowej wersji projektu | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne | 1 |
A-W-4 | Studiowanie piśmiennictwa | 12 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań projektowych |
S-3 | Ocena formująca: Bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.2_W01 Ma wiedzę o klasyfikacji krajobrazów, ich zróżnicowaniu pod względem genezy i swoistości ekologicznej oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi. | BL_2A_W09, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.2_U01 Potrafi ocenić stopień antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | BL_2A_U13, BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-2, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
BL_2A_BLR-S-O5.2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-4 | T-L-2, T-A-5, T-L-1, T-W-4, T-W-10, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.2_K01 Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia zgodnie z otrzymanymi wytycznymi | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-4 | — | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.2_W01 Ma wiedzę o klasyfikacji krajobrazów, ich zróżnicowaniu pod względem genezy i swoistości ekologicznej oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi. | 2,0 | Uzyska mniej niż 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
3,0 | Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O5.2_U01 Potrafi ocenić stopień antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Umie ogólnie ocenić stopień przekształcenia wszystkich typów krajobrazów, nie potrafi szczegółowo ich scharakteryzować, nie potrafi podać przykładów parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | |
3,5 | Umie ocenić stopień przekształcenia wszystkich typów krajobrazów, szczegółowo je scharakteryzować i podać przykłady parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | |
4,0 | Umie ocenić stopień przekształcenia niektórych typów krajobrazów, ogólnie je scharakteryzować i podać przykłady niektórych parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | |
4,5 | Umie ocenić stopień przekształcenia większości typów krajobrazów, szczegółowo je scharakteryzować i podać przykłady niektórych parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | |
5,0 | Umie ocenić stopień przekształcenia wszystkich typów krajobrazów, szczegółowo je scharakteryzować i podać przykłady parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | |
BL_2A_BLR-S-O5.2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogónie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
4,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla ppodjęcia standardowych decyzji planistycznych | |
4,5 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych. | |
5,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych. |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wyd. nauk. PWN, Warszawa, 1996
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., WYd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
- Richling A. (red.), Metody szczegółowych badań geografii fizycznej., PWN, Warszawa, 1993