Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Biologia gleby:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia gleby | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu chemii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną. |
C-2 | Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej. |
C-3 | Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby. | 2 |
T-A-2 | Równowaga biologiczna gleby. | 1 |
T-A-3 | Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka. | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia. | 2 |
T-W-2 | Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow. | 2 |
T-W-3 | Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów z uwzględnieniem wpływu czynników środowiska. | 1 |
T-W-4 | Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji. | 2 |
T-W-6 | Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji. | 2 |
T-W-7 | Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy. | 3 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 3 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacje. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować istotne grupy organizmów glebowych. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
BL_2A_BLR-O2.4_W02 Student potrafi opisać procesy życiowe poznanych organizmów w tym adaptacje do warunków środowiskowych oraz zależności pomiędzy organizmami glebowymi. | BL_2A_W14, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2 | T-W-3, T-A-1, T-W-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
BL_2A_BLR-O2.4_W03 Student potrafi objaśnić rolę poznanych organizmów glebowych w funkcjonowaniu środowiska glebowego. | BL_2A_W16, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-3 | T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_U01 Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym. | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-2, C-1 | T-A-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLR-O2.4_U02 Student posiada umiejętność w zakresie analizy zależności między organizmami glebowymi. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_K01 Student ma świadomość istotnej roli organizmów glebowych i potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie. | BL_2A_K01, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-2 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
BL_2A_BLR-O2.4_K02 Student ma zdolność przekazywania zdobytych informacji i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień naukowych. | BL_2A_K08, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K08 | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować istotne grupy organizmów glebowych. | 2,0 | Znajomość 20% materiału |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
BL_2A_BLR-O2.4_W02 Student potrafi opisać procesy życiowe poznanych organizmów w tym adaptacje do warunków środowiskowych oraz zależności pomiędzy organizmami glebowymi. | 2,0 | Znajomość 20% materiału |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
BL_2A_BLR-O2.4_W03 Student potrafi objaśnić rolę poznanych organizmów glebowych w funkcjonowaniu środowiska glebowego. | 2,0 | Znajomość 20% materiału |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_U01 Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym. | 2,0 | Znajomość 20% materiału |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału | |
BL_2A_BLR-O2.4_U02 Student posiada umiejętność w zakresie analizy zależności między organizmami glebowymi. | 2,0 | Znajomość 20% materiału |
3,0 | Znajomość 30-40% materiału | |
3,5 | Znajomość 40-50% materiału | |
4,0 | Znajomość 60-70% materiału | |
4,5 | Znajomość 70-80% materiału | |
5,0 | Znajomość 90-100% materiału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-O2.4_K01 Student ma świadomość istotnej roli organizmów glebowych i potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie. | 2,0 | Student nie ma świadomości istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i nie wykazuje zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje niewielkie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
3,5 | Student ma średnią świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w średnim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje średnie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
4,0 | Student ma dość dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dość dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dość dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
4,5 | Student ma dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje pełne zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie. | |
BL_2A_BLR-O2.4_K02 Student ma zdolność przekazywania zdobytych informacji i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień naukowych. | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. |
3,0 | Student wykazuje niewielką zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. | |
3,5 | Student wykazuje średnią zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. | |
4,0 | Student wykazuje dość dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych. |
Literatura podstawowa
- Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
- Górny M., Grum L. (red.), Metody stosowane w zoologii gleby, PWN, Warszawa, 1981