Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Biologia gleby:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia gleby
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,30,41zaliczenie
wykładyW2 14 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną.
C-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
C-3Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.2
T-A-2Równowaga biologiczna gleby.1
T-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.3
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow.2
T-W-3Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów z uwzględnieniem wpływu czynników środowiska.1
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.2
T-W-5Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji.2
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.2
T-W-7Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.3
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-O2.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować istotne grupy organizmów glebowych.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-5M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-3, S-2
BL_2A_BLR-O2.4_W02
Student potrafi opisać procesy życiowe poznanych organizmów w tym adaptacje do warunków środowiskowych oraz zależności pomiędzy organizmami glebowymi.
BL_2A_W14, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-2T-W-3, T-A-1, T-W-2M-4, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLR-O2.4_W03
Student potrafi objaśnić rolę poznanych organizmów glebowych w funkcjonowaniu środowiska glebowego.
BL_2A_W16, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-W-4M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-O2.4_U01
Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym.
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-2, C-1T-A-3, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLR-O2.4_U02
Student posiada umiejętność w zakresie analizy zależności między organizmami glebowymi.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1M-3, M-1, M-4, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-O2.4_K01
Student ma świadomość istotnej roli organizmów glebowych i potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie.
BL_2A_K01, BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-2M-4, M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
BL_2A_BLR-O2.4_K02
Student ma zdolność przekazywania zdobytych informacji i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień naukowych.
BL_2A_K08, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K08C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-O2.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować istotne grupy organizmów glebowych.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-O2.4_W02
Student potrafi opisać procesy życiowe poznanych organizmów w tym adaptacje do warunków środowiskowych oraz zależności pomiędzy organizmami glebowymi.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-O2.4_W03
Student potrafi objaśnić rolę poznanych organizmów glebowych w funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-O2.4_U01
Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
BL_2A_BLR-O2.4_U02
Student posiada umiejętność w zakresie analizy zależności między organizmami glebowymi.
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-O2.4_K01
Student ma świadomość istotnej roli organizmów glebowych i potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie.
2,0Student nie ma świadomości istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i nie wykazuje zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
3,0Student ma niewielką świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje niewielkie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
3,5Student ma średnią świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w średnim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje średnie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
4,0Student ma dość dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dość dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dość dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
4,5Student ma dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student ma pełną świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje pełne zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
BL_2A_BLR-O2.4_K02
Student ma zdolność przekazywania zdobytych informacji i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień naukowych.
2,0Student nie wykazuje zdolności do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
3,0Student wykazuje niewielką zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
3,5Student wykazuje średnią zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
4,0Student wykazuje dość dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
4,5Student wykazuje dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.

Literatura podstawowa

  1. Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
  2. Górny M., Grum L. (red.), Metody stosowane w zoologii gleby, PWN, Warszawa, 1981

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.2
T-A-2Równowaga biologiczna gleby.1
T-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow.2
T-W-3Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów z uwzględnieniem wpływu czynników środowiska.1
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.2
T-W-5Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji.2
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.2
T-W-7Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy.3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować istotne grupy organizmów glebowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.
T-W-5Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacje.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_W02Student potrafi opisać procesy życiowe poznanych organizmów w tym adaptacje do warunków środowiskowych oraz zależności pomiędzy organizmami glebowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
Treści programoweT-W-3Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów z uwzględnieniem wpływu czynników środowiska.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Wykład problemowy.
M-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_W03Student potrafi objaśnić rolę poznanych organizmów glebowych w funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
C-3Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych.
Treści programoweT-A-2Równowaga biologiczna gleby.
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
T-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_U01Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną.
Treści programoweT-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.
T-W-7Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Wykład problemowy.
M-4Pokaz.
M-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacje.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_U02Student posiada umiejętność w zakresie analizy zależności między organizmami glebowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
C-3Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych.
Treści programoweT-W-7Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy.
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
T-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład multimedialny.
M-4Pokaz.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_K01Student ma świadomość istotnej roli organizmów glebowych i potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce oraz rozumie potrzebę zdobywania wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną.
C-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
Treści programoweT-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
T-A-2Równowaga biologiczna gleby.
Metody nauczaniaM-4Pokaz.
M-1Wykład multimedialny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, potrzeby wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i nie wykazuje zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
3,0Student ma niewielką świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje niewielkie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
3,5Student ma średnią świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, w średnim stopniu rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje średnie zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
4,0Student ma dość dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dość dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dość dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
4,5Student ma dobrą świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, dobrze rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje dobre zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student ma pełną świadomość istotnej roli jaką pełnią organizmy glebowe, rozumie potrzebę wykorzystywania tej wiedzy w praktyce i wykazuje pełne zrozumienia dla potrzeby zdobywania wiedzy w tym zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-O2.4_K02Student ma zdolność przekazywania zdobytych informacji i prowadzenia dyskusji dotyczącej zagadnień naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych.
C-2Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną.
Treści programoweT-W-2Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow.
T-W-3Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów z uwzględnieniem wpływu czynników środowiska.
T-A-1Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby.
T-W-1Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia.
T-W-6Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
T-A-3Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka.
T-W-7Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy.
T-A-2Równowaga biologiczna gleby.
T-W-4Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
T-W-5Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4Pokaz.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
S-1Ocena formująca: Prezentacje.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
3,0Student wykazuje niewielką zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
3,5Student wykazuje średnią zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
4,0Student wykazuje dość dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
4,5Student wykazuje dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą zdolność do przekazywania zdobytej wiedzy i prowadzenia dyskusji naukowych.