Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu mikrobiologii, parazytologii oraz anatomii i fizjologii kręgowców i bezkręgowców wodnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze wywołanych przez poznane patogeny |
C-2 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego zgodnie z zasadami obowiązujacymi w UE |
C-3 | Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Choroby wirusowe, bakteryjne i grzybicze ryb i ssaków wodnych, metody diagnostyczne | 2 |
T-A-2 | Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd | 1 |
T-A-3 | Choroby skorupiaków, objawy, techniki diagnostyczne | 2 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z technikami i metodami badań stanu zdrowia bezkręgowców i kręgowców wodnych | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu | 2 |
T-W-2 | Podstawy patologii, choroby infekcyjne i pasożytnicze wodnych kręgowców | 4 |
T-W-3 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Studiowanie literatury związanej z tematem ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie poznanego materiału na podstawie oceny prezentacji multimedialnej wykonanej na zadany temat, związany z treścią przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe | BL_2A_W08, BL_2A_W15 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-L-1, T-A-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-A-3 | M-4, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01 Student potrafi analizować stwierdzone objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2, C-1 | T-L-1, T-A-3, T-A-1 | M-4, M-1 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02 Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem | BL_2A_U08 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | BL_2A_K02, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O5.4_K02 Potrafi kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązujacymi w pracy ze zwierzetami żywymi i martwymi | BL_2A_K05, BL_2A_K04, BL_2A_K01 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych przyczyn chorób, ani opisać wybranych jednostek chorobowych. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób lub opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe przyczyny chorób oraz opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
4,0 | Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
4,5 | Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych, potrafi je analizować oraz potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe. | |
5,0 | Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przyczyn chorób organizmów wodnych,potrafi je analizować, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe, ich przebieg i skutki dla organizmu. | |
BL_2A_BLW-S-O5.4_W02 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz określić charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować zmian wywołanych przez wybrany patogen |
3,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu poszerzonym | |
4,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania w stopniu poszerzonym | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki oraz potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_U01 Student potrafi analizować stwierdzone objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań | 2,0 | Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej. |
3,0 | Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, zna odpowiednie metody badań | |
3,5 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań. | |
4,0 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. | |
4,5 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. | |
5,0 | Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki dla organizmu, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować. | |
BL_2A_BLW-S-O5.4_U02 Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem. |
3,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu dość dobrym. | |
4,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym oraz wyjaśnia te relacje. | |
4,5 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny. | |
5,0 | Student potrafi przekazać swoją wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy organizmem żywicielskim a patogenem w stopniu poszerzonym, analizuje ich przyczyny i dynamikę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O5.4_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | 2,0 | Student nie studiuje tresci programowych przedmiotu, nie potrafi przekazać ich w najmniejszym stopniu. |
3,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać odpowiednie źródła informacji | |
4,0 | Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych z w stopniu poszerzonych, zna specjalistyczne źródła informacji. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, potrafi korzystać ze specjalistycznych publikacji naukowych. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu wiedzy, dotyczącej chorób organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych czasopism i publikacji naukowych. | |
BL_2A_BLW-S-O5.4_K02 Potrafi kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązujacymi w pracy ze zwierzetami żywymi i martwymi | 2,0 | Student w najmniejszym stopniu nie potrafi organizować i planować prac związanych z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych.. |
3,0 | Student potrafi zaplanować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych. | |
3,5 | Student potrafi zaplanować i zorganizować prace indywidualne, związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych. | |
4,0 | Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować prace związane z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych. | |
5,0 | Student potrafi zaplanować pozyskiwanie materiału badawczego i zorganizować pracę indywidualną i w zespole, związaną z badaniem stanu zdrowotności organizmów wodnych zgodnie z zasadami etyki i zachowaniem dobrostanu badanych zwierząt. |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002