Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Szata roślinna Polski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szata roślinna Polski
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 14 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw systematyki roślin i fitosocjologii, podstawowa wiedza z zakresu geografii Polski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie szaty roślinnej wybranych jednostek biogeograficznych Polski, czynniki wpływające na to zróżnicowanie, zagrożenia.6
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka szaty roślinnej Polski2
T-W-2Czynniki biotyczne, abiotyczne i antropogeniczne wpływające na zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.4
T-W-3Zróżnicowanie flory Polski. Elementy geograficzne we florze Polski. Regionalizacja geobotaniczna Polski.4
T-W-4Roślinność potencjalna i rzeczywista Polski.2
T-W-5Szata roślinna Polski na tle Europy i świata.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia12
A-W-3Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-4Zaliczenie pisemne2
A-W-5Udział w konsultacjach7
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na wybrany temat, przygotowywanego w zespoach i prezentowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_W01
Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki determinujące zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2
BL_2A_BLR-S-O3.2_W02
Potrafi omówić zróżnicowanie szaty roślinnej Polski na tle Europy i świata.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_U01
Potrafi opracować i zaprezentować zróżnicowanie szaty roślinnej wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce.
BL_2A_U14, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_K01
Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi.
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_W01
Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki determinujące zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_2A_BLR-S-O3.2_W02
Potrafi omówić zróżnicowanie szaty roślinnej Polski na tle Europy i świata.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_U01
Potrafi opracować i zaprezentować zróżnicowanie szaty roślinnej wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O3.2_K01
Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia

Literatura podstawowa

  1. Szafer W., Zarzycki K. (red.), Szata roślinna Polski, PWN, Warszawa, 1977, t. I i II

Literatura dodatkowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., Geografia roślin, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie szaty roślinnej wybranych jednostek biogeograficznych Polski, czynniki wpływające na to zróżnicowanie, zagrożenia.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka szaty roślinnej Polski2
T-W-2Czynniki biotyczne, abiotyczne i antropogeniczne wpływające na zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.4
T-W-3Zróżnicowanie flory Polski. Elementy geograficzne we florze Polski. Regionalizacja geobotaniczna Polski.4
T-W-4Roślinność potencjalna i rzeczywista Polski.2
T-W-5Szata roślinna Polski na tle Europy i świata.2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia12
A-W-3Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-4Zaliczenie pisemne2
A-W-5Udział w konsultacjach7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O3.2_W01Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki determinujące zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie.
Treści programoweT-W-4Roślinność potencjalna i rzeczywista Polski.
T-W-1Charakterystyka szaty roślinnej Polski
T-W-2Czynniki biotyczne, abiotyczne i antropogeniczne wpływające na zróżnicowanie szaty roślinnej Polski.
T-W-3Zróżnicowanie flory Polski. Elementy geograficzne we florze Polski. Regionalizacja geobotaniczna Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O3.2_W02Potrafi omówić zróżnicowanie szaty roślinnej Polski na tle Europy i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie.
Treści programoweT-W-5Szata roślinna Polski na tle Europy i świata.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O3.2_U01Potrafi opracować i zaprezentować zróżnicowanie szaty roślinnej wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie.
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie szaty roślinnej wybranych jednostek biogeograficznych Polski, czynniki wpływające na to zróżnicowanie, zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu na wybrany temat, przygotowywanego w zespoach i prezentowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O3.2_K01Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie.
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie szaty roślinnej wybranych jednostek biogeograficznych Polski, czynniki wpływające na to zróżnicowanie, zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu na wybrany temat, przygotowywanego w zespoach i prezentowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia