Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,70,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii
W-2Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.2
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.2
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.2
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.2
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców2
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.2
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.3
15
laboratoria
T-L-1Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców.5
5
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców.2
T-W-2Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-3Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk.2
T-W-4Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.2
T-W-5Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.2
T-W-6Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.2
T-W-7Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.2
T-W-8Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.2
T-W-9Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.2
T-W-10Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
21
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdania4
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Czytanie wskazanej liiteratury6
A-W-3Studiowanie treści wykładów do zaliczenia sprawdzianu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W01
Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk
BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-7, T-L-1, T-W-9, T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-W-10, T-A-5, T-A-1, T-W-8, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-2
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W02
Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców.
BL_2A_W09, BL_2A_W14, BL_2A_W07P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-A-2, T-W-7, T-A-4, T-W-10, T-L-1, T-A-7, T-A-5, T-W-9, T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-A-6M-2, M-3, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U01
Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U02
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
BL_2A_U06, BL_2A_U03, BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_K01
Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych.
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-2, C-3T-W-6, T-A-7, T-W-8, T-W-10, T-A-5, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-W-9, T-A-1, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-L-1, T-W-7M-2, M-4, M-3, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W01
Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk
2,0
3,0Umie opisać w stopniu dostaecznym rolę organizmów rozślinożernych w ekosytemie
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W02
Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców.
2,0
3,0Definiuje podstawowe załeżności i powiązania roślinożerców w biocenozie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U01
Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
2,0
3,0Umie ocenić pod nadzorem siedliska dla podstawowych gatunków roślinożerców.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U02
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O5.3_K01
Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych.
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  2. Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
  3. Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.2
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.2
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.2
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.2
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców2
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.2
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców.2
T-W-2Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-3Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk.2
T-W-4Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.2
T-W-5Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.2
T-W-6Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.2
T-W-7Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.2
T-W-8Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.2
T-W-9Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.2
T-W-10Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdania4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Czytanie wskazanej liiteratury6
A-W-3Studiowanie treści wykładów do zaliczenia sprawdzianu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O5.3_W01Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-W-7Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-L-1Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców.
T-W-9Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-W-10Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-W-8Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie opisać w stopniu dostaecznym rolę organizmów rozślinożernych w ekosytemie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O5.3_W02Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
Treści programoweT-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-W-7Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-W-10Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-L-1Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-W-9Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-W-8Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
Metody nauczaniaM-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Definiuje podstawowe załeżności i powiązania roślinożerców w biocenozie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O5.3_U01Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie ocenić pod nadzorem siedliska dla podstawowych gatunków roślinożerców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O5.3_U02Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
BL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O5.3_K01Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
Treści programoweT-W-6Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
T-W-8Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-10Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-W-5Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-W-9Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-W-2Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.
T-W-4Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-W-3Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk.
T-L-1Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców.
T-W-7Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
Metody nauczaniaM-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0