Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. |
C-2 | rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. mobilizacja do pstaw prozdrowotnych |
C-3 | podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. |
C-4 | wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. |
C-5 | przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. |
C-6 | zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1 - treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostepnych dyscyplin sportowych. 2 - wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorycznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu ( tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy, odpornośc) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | 1 - ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2 - uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa |
M-2 | wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test). |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-SA2.1.2_U01 posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych. | BL_1A_U20 | P1A_U01 | C-3, C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-SA2.1.2_K01 posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia. zna zalezność między aktywnością ruchową a zdrowiem. potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku oraz płci i ją promować. | BL_1A_K05, BL_1A_K03, BL_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-2, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-SA2.1.2_K02 nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno - rekreacyjnej. student potrafi pracować i współdziałać w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | BL_1A_K03, BL_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2, C-3 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-SA2.1.2_K03 posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dysyplin sportowych, potrafi zorganizować i współorganizować imprezy sportowo - rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu, pilenuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | BL_1A_K03, BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-6, C-5 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-SA2.1.2_U01 posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych. | 2,0 | |
3,0 | - student posiada podstawowe umiejętności techniki różnych dyscyplin sportowych - wykonuje ćwiczenia z błędami technicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-SA2.1.2_K01 posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia. zna zalezność między aktywnością ruchową a zdrowiem. potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku oraz płci i ją promować. | 2,0 | nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotycz ące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia | |
4,0 | potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potafi dobrac aktywnośc fizyczną do stanu zdrowia | |
4,5 | potrafi zastosowac odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zalezności od potrzeb, stanu zdrowia i wielu włącza się w propagowanie zdrowotnego stylu życia mobilizuyje innych do postaw prozdrowotnych | |
5,0 | potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zalezności od potrzeb, wieku, płci , stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych | |
BL_1A_BL-SA2.1.2_K02 nabyte umiejętności ruchowe, techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczególnych dyscyplinach sportowych i działalności turystyczno - rekreacyjnej. student potrafi pracować i współdziałać w grupie według zasad "fair play" zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | - przejawia braki w zakresie postawy społecznej - ćwiczenia wykonuje z dużymi błędami technicznymi, wykazuje małe postępy w opanowaniu prostych elementów technicznych. | |
3,5 | - przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i nie zawsze potrafi zintegrować się z grupą - zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wybranych dyscyplin sportowych i różnych form aktywności | |
4,0 | - potrafi współdziałać w grupie stosując zasadę fair play - posiada dobrą sprawnośc fizycznąz małymi błędami opanował przepisy gier sportowych. | |
4,5 | - potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play - indywidualnie rozwija swoje zaiteresowania - posiada wysoką sparwnośc fizyczną - potrafi wybrać odpowiednią aktywnośc ruchową w zależności od potrzeb - dobrze opanował technikę i założenia taktyczne oraz przepisy wybranych dyscyplin sportowych | |
5,0 | - potrafi pracować, współdziałać i rywalizować w grupie stosując zasadę fair play - indywidualnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia sportowe - posuiada bardzo wysoką sparwnośc motoryczną - ma bardzo dobrze opanowaną technikę, zna założenia taktyczne oraz przepisy dyscyplin sportowych - posiada dobre umiejętności sędziowania wybranych dyscyplin sportowych dyscyplinach sportowych | |
BL_1A_BL-SA2.1.2_K03 posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej, historii sportu, przepisów dysyplin sportowych, potrafi zorganizować i współorganizować imprezy sportowo - rekreacyjne i turystyczne. Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku. promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu, pilenuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - ma lekceważący stosunek do przedmiotu - nie posiada wiedzu z zakresu kultury fizycznej |
3,0 | - nie włącza się w życie sportowe Uczelni - nie przejawia zainteresowania różnymi formami aktywności sportowej - posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości dotyczących kultury fizycznej | |
3,5 | - przejawia pewne braki w postawie społecznej, stosunek do zajęć jest obojętny - nie bierze udziału w życiu sportowym Uczelni, nie włącza się i nie pomaga w organizowaniu imprez - nie potrafi samodzielnie zastosować wiedzy o kulturze fizycznej w praktyce | |
4,0 | - bierze udział w życiu sportowym Uczelni, choć nie jest to udział systematyczny - pomaga w organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych - posiadane wiadomości z kultury fizycznej potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela | |
4,5 | - włącza się w organizację imprez sportowo-rekreacyjnych - jest aktywnym uczestnikiem życia sportowego Uczelni - prowadzi higieniczny, zdrowy tryb życia - rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi - posiada wiedzę z zkaresu kultury fizycznej i stosuje ją w praktycznym działaniu | |
5,0 | - potrafi podejmować różnorodne działania sportowo-rekreacyjne na rzecz społeczności akademickiej - indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe - propaguje, prowadzi zdrowy, sportowy tryb życia - posiada dużą wiedzę z zkaresu kultury fizycznej i umieejtnie ją stosuje w praktycznym działaniu |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
- G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
- J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
- przekład J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit =- europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- B.Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J.Bahrynowicz-Fic, Właściwiości ćwiczeń fizycznych, ich systemtyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
- Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2012