Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BL-S-O7.4_W01 | Student charakteryzuje podstawowe zaburzenia w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Zna podstawowe przyczyny tych zaburzeń, podstawowe wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. Wykazuje związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_W09 | zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach |
---|
BL_1A_W16 | zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W03 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Podstawowym celem przedmiotu jest zrozumienie przez studenta związku między zaburzeniam metabolizmu a jednostką chorobową i wynikiem badania laboratoryjnego oraz nabycie umiejętności podstawowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych laboratoryjnych badań diagnosycznych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Rola i miejsce biochemii klinicznej w diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce. Każda choroba ma swoje biochemiczne podłoże. Zaburzenia metabolizmu jako przyczyny i następstwa stanów patologicznych. Wpływ zaburzeń metabolizmu w poszczególnych narzadach na czynnośc innych organów i całego organizmu. Biochemiczne wskaźniki biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce i monitorowaniu przebiegu chorób oraz prognozowaniu i ocenie skuteczności leczenia. Profil ogólny i profile narządowe. |
---|
T-W-3 | Patobiochemia i diagnostka laboratoryjna zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. Powiazania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej - podstawowe prawa. Najwazniejsze uklady buforowe organizmu wewnatz- i zewnątrzkomorkowe. Rola nerek płuc i innych narzadow w regulacji równowagii kwasowo-zasadowej. podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie stanu równowagi kwasowo-zasadowej. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej - rodzaje, przyczyny, następstwa i mechanizmy kompensacyjne. |
T-W-4 | Enzymy i ich wykorzystanie w ocenie zaburzeń podstawowych szlaków metabolicznych. Enzymy wewnatrzkomórkowe i sekrecyjne. Izoenzymy i izoformy. Narzadowe profile enzymatyczne. |
T-A-4 | Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń czynności wątroby niedokrwiennej mięśnia sercowego. Rola wątroby w metabolizmie ustrojowym i detoksykacji. Hepatotoksyczność ksenobiotyków, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych leków i alkoholu. Diagnostyka WZW, stłuszczenia i marskości watroby. Markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięsnia sercowego. |
T-A-2 | Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu. Stęzenie glukozy we krwi jako kryterium diagnostyczne cukrzycy. Kryteria klasyfikacji rodzaju cukrzycy. Zaburzenia metabolizmu energetycznego, równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elekktrolitowej, morgologiczne i funkcjonalne ukladów i narzadów - powikłania wczesne i późne w cukrzycy - diagnostyka i monitorowanie skuteczności terapii |
T-A-1 | Wartość diagnostyczna rutynowych , podstawowych badań diagnostycznych badań laboratoryjnych: morfologii krwi obwodowej, OB i dadania ogólnego moczu |
T-W-2 | Patobiochemia i diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Podstawowe prawa gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, elekrolity i ciśnienie osmotyczne - znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia, rodzaje, przyczyny i następstwa. |
T-A-3 | Patobiochemia i diagnostyka i podział zaburzeń gospodarki lipidowej. Zaburzeniauwarunkowane enzymatycznie i hormonalnie, otyłość i głodzenie. Udział lipidów w procesie miażdzycowym - lipidowy czynnik ryzyka. Zespół metaboliczny. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych |
---|
M-4 | Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania). |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeN w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej, białkowej i energetycznej organizmu. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |