Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii ogólnej, umiejetność przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych i przygotowania roztworów mianowanych. |
W-2 | Znajomośc na poziomie szkoły średniej właściwości oraz metabolizmu podstawowych sładników nieorganicznych i organicznych (makro- i mikromolekuł) komórki i płynów ustrojowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat przebiegu głównych szlaków katabolicznych oraz anabolicznych aminokwasów i białek, mono- i polisacharydów, lipidów oraz regulujacych je mechanizmów. |
C-2 | Nabycie umiejetności przeprowadzania podstawowych jakościowych i ilościowych analiz biochemicznych oraz podstawowej interpretacji otrzymanych wyników. |
C-3 | Umiejętnośc pracy w zespole oraz rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania i pogłebiania wiedzy w związku z stałym rozwojem szeroko pojmowanej biochemii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie regulaminu pracowni biochemicznej,przepisów BHP i zasad własciwego uzytkowania aparatury i sprzętu. | 1 |
T-L-2 | Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy, wykrywanie aminokwasów aromatycznych w reakcji ksantoproteinowej, wykrywanie obecnosci grup sufhydrylowych. Oznaczanie stężenia mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych. | 3 |
T-L-3 | Białka: wykrywanie wiązania peptydowego, kolorymetryczne oznaczanie białka metodą Lowry'ego, oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. | 3 |
T-L-4 | Enzymy: wpływ pH na aktywność alfa-amylazy, oznaczanie aktywności amylazy slinowej metodą Bernefelda. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. | 3 |
T-L-5 | Węglowodany: hydroliza polisacharydów i wykrywanie jej produktów. test tolerancji glukozy, krzywa cukrowa, wykrywanie glukozy i ciał ketonowych w moczu. | 3 |
T-L-6 | Lipidy osocza krwi i kwasy nukleinowe: oznaczanie stęzenia cholesterolu całkowitego, izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metabolizm białek i aminokwasów. Źródla metaboliczne wolnych aminokwasów. Metabolizm szkieletów węglowych AA. Transaminacja i cykl mocznikowy. Aminokwasy źródlem czasteczek bilogicznie czynnych. | 4 |
T-W-2 | Enzymy jako biokatalizatory. Właściwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Specyficzność działania i substratowa enzymów. Mechanizm dzialania i regulacja ilości i aktywności enzymów. | 2 |
T-W-3 | Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Etapy komórkowego katabolizmu węglowodanów i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i mitochondrailny łańcuch oddechowy. Glukoneogeneza, glikogenoliza i glikogenogeneza. | 5 |
T-W-4 | Trawienie i wchłanianie lipidów. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Wwenatrzkomórkowa lipoliza, beta-oksydacja, ciała ketonowe. Synteza kwasów tłuszczowych i triglicerydów. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konultacjach. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie teoretyczne do wykonania analiz laboratoryjnych. | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładch | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykladów. | 12 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych |
M-2 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów. |
M-5 | Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne. |
S-2 | Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_W01 Student rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych procesów katabolicznych i anabolicznych w organizmie. Rozpznaje i wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. Zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Wymienia mechanizm działania poszczegolnych klas enzymów. | BL_1A_W02, BL_1A_W01, BL_1A_W09 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-5, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_U01 Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne, wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne i interpretuje ich wynik. Rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły komórkowe i zewnątzkomórkowe. | BL_1A_U12 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-3, M-5 | S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_K01 Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie i ma potrzebę ciąglego uzupełniania wiedzy z tego zakresu. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
BL_1A_BL-S-B5_K02 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | — | — | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_W01 Student rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych procesów katabolicznych i anabolicznych w organizmie. Rozpznaje i wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. Zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Wymienia mechanizm działania poszczegolnych klas enzymów. | 2,0 | |
3,0 | Student wybiórczo rozpoznaje i opisuje podstawy przebiegu procesów katabolicznych i anabolicznych w zakresie gospodarki białkowej, lipidowej i węglowodanowej organizmu. W ograniczonym zakresie wskazuje substaty, metabolity pośrednie i produkty głównych szlaków metabolicznych. W ograniczonym stopniu zna ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządową i wewnątrzkomórkowa. Zna główne klasy enzymów, ale opisuje mechanizm działania tylko niektórych z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_U01 Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne, wykonuje podstawowe analizy laboratoryjne i interpretuje ich wynik. Rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły komórkowe i zewnątzkomórkowe. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonywać proste obliczenia biochemiczne i analizy laboratoryjne, poprawnie interpretuje wyniki większości z nich i interpretuje ich wynik. Wybiórczo rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne makro- i mikromolekuły wewnątrz- i zewnątzkomórkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B5_K01 Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie i ma potrzebę ciąglego uzupełniania wiedzy z tego zakresu. | 2,0 | |
3,0 | Uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów fizjologicznych i patologicznych w żywym organizmie, ale nie widzi potrzeby systematycznego uzupełniania wiedzy z tego zakresu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-B5_K02 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bańkowski E, Biochemia, Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław, 2004
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Berg J.M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Manikowski W. i Weidner S., Biochemia Kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, 2005
Literatura dodatkowa
- Murray R,K., Granner .D, Mayes P, A., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Murray R,K., Daryl Granner K, Mayes P, A., Rodwell V, W., Biochemia - krórkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
- Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003