Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Działa-Szczepańczyk <Ewa.Dziala-Szczepanczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 25 2,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu zoologii bezkręgowców i kręgowców, ekologii ogólnej, fizjologii zwierząt oraz z biogeografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo3
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo4
T-A-4Roślinożerność2
T-A-5Konkurencja międzygatunkowa2
T-A-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych2
15
laboratoria
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo2
T-L-4Roślinożerność1
T-L-5Konkurencja międzygatunkowa2
T-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych1
10
wykłady
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia2
T-W-2Populacja zwierząt i jej struktura2
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt4
T-W-4Nisze ekologiczne zwierząt2
T-W-5Zwierzęta w biocenozie3
T-W-6Zwierzęta w ekosystemach wodnych3
T-W-7Zwierzęta w ekosystemach lądowych4
T-W-8Ekologia człowieka5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia7
A-A-3studiowanie zalecznej literatury8
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3Przygotowanie prezentacji10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C19_W01
Student powinien rozpoznać, scharakteryzować, zdefiniować i wymienić wszystkie rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C19_W02
Student powinien rozpoznać rodzime gatunki synantropijne i synurbijne oraz wykazać się znajomością gatunków tych kategorii zamieszkujących inne rejony geograficzne.
BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3T-A-6, T-L-6M-2, M-1, M-4S-3, S-2
BL_1A_BL-S-C19_W03
Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C19_U01
Umiejętność interpretacji relacji zachodzacych między gatunkami oraz relacji zachodzących między osobnikami tego samego gatunku. Umiejętność wywiedzienia logicznych wniosków dotyczacych procesów zachodzacych w zoocenozie w relacji ze środowiskiem
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-2, C-1T-A-2, T-A-6, T-W-1, T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-5, T-A-4, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-5M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C19_K02
Student poznając zjawiska ekologiczne, utoższmiając się z zoocenozą nabędzie zdolność wykształcenia empatii
BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-3, C-2, C-1T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-L-5, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-L-2M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C19_W01
Student powinien rozpoznać, scharakteryzować, zdefiniować i wymienić wszystkie rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
2,0brak znajomości wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
3,0słaba znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
3,5mniej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
4,0dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
4,5więcej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
5,0bardzo dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
BL_1A_BL-S-C19_W02
Student powinien rozpoznać rodzime gatunki synantropijne i synurbijne oraz wykazać się znajomością gatunków tych kategorii zamieszkujących inne rejony geograficzne.
2,0brak znajomości rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
3,0dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
3,5więcej niż dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
4,0dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
4,5więcej niż dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
5,0bardzo dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
BL_1A_BL-S-C19_W03
Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
2,0brak znajomości cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska
3,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dostatecznym
3,5znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dobrym
4,5znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dobrym
5,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C19_U01
Umiejętność interpretacji relacji zachodzacych między gatunkami oraz relacji zachodzących między osobnikami tego samego gatunku. Umiejętność wywiedzienia logicznych wniosków dotyczacych procesów zachodzacych w zoocenozie w relacji ze środowiskiem
2,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym
3,0umiejętnośći interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dostatecznym
3,5brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu mniej niż dobrym
4,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dobrym
4,5brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu więcej niż dobrym
5,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C19_K02
Student poznając zjawiska ekologiczne, utoższmiając się z zoocenozą nabędzie zdolność wykształcenia empatii
2,0brak empatii w stosunku do zoocenozy
3,0minimalna empatia w stosunku do zoocenozy
3,5empatia w stosunku do zoocenozy wyraźna
4,0empatia w stosunku do zoocenozy właściwa
4,5empatia w stosunku do zoocenozy więcej niż właściwa
5,0empatia w stosunku do zoocenozy wyjątkowa

Literatura podstawowa

  1. Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
  3. Wolański N., Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2001
  2. Kurnatowska A., Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999
  4. Jedrzejewska B., Ekologia zwierząt drapieżnych, PWN, Warszawa, 2001
  5. Olczak R. i Warcholska A U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  6. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologi, PWN, Poznań - Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo3
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo4
T-A-4Roślinożerność2
T-A-5Konkurencja międzygatunkowa2
T-A-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo2
T-L-4Roślinożerność1
T-L-5Konkurencja międzygatunkowa2
T-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia2
T-W-2Populacja zwierząt i jej struktura2
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt4
T-W-4Nisze ekologiczne zwierząt2
T-W-5Zwierzęta w biocenozie3
T-W-6Zwierzęta w ekosystemach wodnych3
T-W-7Zwierzęta w ekosystemach lądowych4
T-W-8Ekologia człowieka5
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia7
A-A-3studiowanie zalecznej literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3Przygotowanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C19_W01Student powinien rozpoznać, scharakteryzować, zdefiniować i wymienić wszystkie rodzaje interakcji miedzygatunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
Treści programoweT-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-A-4Roślinożerność
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-A-5Konkurencja międzygatunkowa
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-L-4Roślinożerność
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
T-L-5Konkurencja międzygatunkowa
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2film
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
3,0słaba znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
3,5mniej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
4,0dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
4,5więcej niż dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
5,0bardzo dobra znajomość wszystkich rodzjów interakcji międzygatunkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C19_W02Student powinien rozpoznać rodzime gatunki synantropijne i synurbijne oraz wykazać się znajomością gatunków tych kategorii zamieszkujących inne rejony geograficzne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
Treści programoweT-A-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
3,0dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
3,5więcej niż dostateczna znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
4,0dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
4,5więcej niż dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
5,0bardzo dobra znajomość rodzimych i wybranych gatunków zwierząt synantropijnych i synurbijnych oraz sposobów przystosowania się do nowych warunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C19_W03Student wymienia i opisuje mechanizmy przystosowania gatunku, populacji zwierząt oraz zoocenozy do różnych warunków środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
Treści programoweT-W-5Zwierzęta w biocenozie
T-W-7Zwierzęta w ekosystemach lądowych
T-W-6Zwierzęta w ekosystemach wodnych
T-W-2Populacja zwierząt i jej struktura
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia
T-W-4Nisze ekologiczne zwierząt
T-W-8Ekologia człowieka
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska
3,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dostatecznym
3,5znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie dobrym
4,5znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie więcej niż dobrym
5,0znajomość cech populacji, gatunków i zoocenoz oraz ich przystosowania do warunków środowiska na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C19_U01Umiejętność interpretacji relacji zachodzacych między gatunkami oraz relacji zachodzących między osobnikami tego samego gatunku. Umiejętność wywiedzienia logicznych wniosków dotyczacych procesów zachodzacych w zoocenozie w relacji ze środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
Treści programoweT-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
T-A-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-W-7Zwierzęta w ekosystemach lądowych
T-W-8Ekologia człowieka
T-W-6Zwierzęta w ekosystemach wodnych
T-A-5Konkurencja międzygatunkowa
T-A-4Roślinożerność
T-W-5Zwierzęta w biocenozie
T-W-4Nisze ekologiczne zwierząt
T-W-2Populacja zwierząt i jej struktura
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-L-4Roślinożerność
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-L-5Konkurencja międzygatunkowa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym
3,0umiejętnośći interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dostatecznym
3,5brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu mniej niż dobrym
4,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu dobrym
4,5brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu więcej niż dobrym
5,0brak umiejętności interpretacji zależności ekologicznych zachodzących wewnątrz populacji oraz zależności pomiędzy organizmami zwierzęcymi i środowiskiem abiotycznym w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C19_K02Student poznając zjawiska ekologiczne, utoższmiając się z zoocenozą nabędzie zdolność wykształcenia empatii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-3Studenci poznają pewne problemy z zakresu ekologii stosowanej i związków ekologii z ochroną przyrody
C-2Zapoznanie studentów z typami relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem zwierząt w środowisku
Treści programoweT-L-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-W-4Nisze ekologiczne zwierząt
T-W-2Populacja zwierząt i jej struktura
T-W-8Ekologia człowieka
T-L-5Konkurencja międzygatunkowa
T-A-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe
T-A-6Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych
T-A-4Roślinożerność
T-A-5Konkurencja międzygatunkowa
T-W-6Zwierzęta w ekosystemach wodnych
T-W-5Zwierzęta w biocenozie
T-L-4Roślinożerność
T-W-7Zwierzęta w ekosystemach lądowych
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie zwierząt
T-A-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
T-A-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - drapieżnictwo
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe - pasożytnictwo
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji wizualnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie zjęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak empatii w stosunku do zoocenozy
3,0minimalna empatia w stosunku do zoocenozy
3,5empatia w stosunku do zoocenozy wyraźna
4,0empatia w stosunku do zoocenozy właściwa
4,5empatia w stosunku do zoocenozy więcej niż właściwa
5,0empatia w stosunku do zoocenozy wyjątkowa