Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Skorupiaki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skorupiaki | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zoologii ogólnej i systematyki zwierząt bezkręgowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną skorupiaków w ekosystemach słodkowodnych i morskich |
C-2 | Przygotowanie studentów do oznaczania skorupiaków morskich i słodkowodnych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy |
C-3 | Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi skorupiaków umożliwiającymi tym bezkręgowcom tworzenie zespołów planktonu i bentosu |
C-4 | Zapoznanie studentów z ze znaczeniem skorupiaków i ich przedstawicielami w ekosytemach słodkowodnych i morskich |
C-5 | Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania i prowadzenia prezentacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd różnych grup systematycznych skorupiaków planktonowych. Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków do tworzenia form planktonowych | 2 |
T-A-2 | Przystosowania anatomiczno-morfologiczne skorupiaków różnych grup systematycznych do życia osiadłego | 1 |
T-A-3 | Przegląd skorupiaków słodkowodnych i morskich. Problemy obcych gatunków skorupiaków w faunie polskiej. | 1 |
T-A-4 | Przegląd i rozróżnianie stadiów larwalnych w różnych grupach systematycznych skorupiaków. Wybrane zagadnienia z biologii rozrodu skorupiaków. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i biologia skorupiaków Przegląd skorupiaków Entomostraca I – gromada Branchiopoda (skrzelonogi) z rządów: Anostraca, Notostraca i Cladocera. Części ciała, segmentacja, budowa odnóży oraz układów: pokarmowego, krwionośnego, wydalniczego, nerwowego. Odżywianie się i rozmnażanie wioślarek. Znaczenie Cladocera | 1 |
T-L-2 | Przegląd skorupiaków Entomostraca II– gromada Branchiopoda (skrzelonogi): Branchiura (splewki, tarczenice), Copepoda (widłonogi), Ostracoda (małżoraczki) i Cirripedia (wąsonogi) - Balanus crenatus Lepas sp. – kaczenice. | 1 |
T-L-3 | Przegląd skorupiaków Malacostraca I z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea – lasonogi, Cumacea – ośródki. Przegląd skorupiaków Malacostraca II z Eumalacostraca (pancerzowce właściwe) z rzędów: Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków . | 1 |
T-L-4 | Przegląd skorupiaków Eucarida (raki właściwe) Cechy charakterystyczne rzędów Euphausiacea i Decapoda oraz poszczególnych sekcji. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków . | 1 |
T-L-5 | Praktyczna identyfikacja skorupiaków z różnych grup systematycznych | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. | 2 |
T-W-2 | Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia). | 2 |
T-W-3 | Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea). | 2 |
T-W-4 | Euphausiacea – budowa, biologia, przedstawiciele, znaczenie. Charakterystyczne cechy raków dziesięcionogich (Decapoda), systematyka. Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Cechy i przedstawiciele i znaczenie sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. | 2 |
T-W-5 | Znaczenie skorupiaków w ekosystemach i ich wykorzystanie przez człowieka | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przeglądanie i kompletowanie materiałów źródłowych do prezentacji | 8 |
A-A-3 | Zaliczenie pisemne ćwiczenia 1-4. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów pisemnych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie teoretyczne do wykonania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach | 2 |
A-L-4 | Sprawdzian z zakresu ćwiczeń 1-5 | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie teoretyczne do zaliczenia | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne - metody podające, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacycmi (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne - metody aktywizujace: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i audtroryjne - metody eksponujące: pokazy filmów i materiałów biologicznych (żywych i zakonserwowanych) |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - metody praktyczne: pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu |
S-3 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych i opisem materiału biologicznego oraz merytoryczną aktywnością studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja skorupiaków na podstawie dostępnego i wykorzystanego na zajęciach matetriału biologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i objaśniania specjalistycznej terminologii dotyczącej budowy i zróżnicowania gatunkowego skorupiaków | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLW-S-C8_W02 Student wskazuje, objaśnia oraz wyszukuje i rozpoznaje różnice morfologiczne i anatomiczne skorupiaków planktonowych, bentosowych i peryfitonowych | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6 |
BL_2A_BLW-S-C8_W03 Student wymienia, rozpoznaje, charakteryzuje i rozróżnia podstawowe grupy systematyczne skorupiaków i ich przedstawicieli | BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-L-1, T-A-2, T-L-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-L-3, T-A-4, T-W-4, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6 |
BL_2A_BLW-S-C8_W04 Student wskazuje i objaśniania rolę skorupiaków w przyrodzie oraz zna przedsatwicieli tych bezkręgowców w ekosystemach wód słodkich i morskich | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-4 | T-A-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_U01 Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych i ekologicznych skorupiaków | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-L-2, T-A-3, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-A-4, T-W-5, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6 |
BL_2A_BLW-S-C8_U02 Student posiada umiejętności analizowania stanu środowiska wodnego na podstawie żyjących w nim skorupiaków oraz łączenia konsekwencji dominacji występowania poszczególnych grup skorupiaków ze zmianami warunków w eksystemach wodnych | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-4 | T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomym i kreatywnym postępowaniem w postrzeganiu relacji między grupami ekologicznymi i systematycznymi skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-A-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-L-3, T-A-4, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i objaśniania specjalistycznej terminologii dotyczącej budowy i zróżnicowania gatunkowego skorupiaków | 2,0 | Student nie zna podstwowych pojęć anatomicznych i fizjologicznych dotyczących skorupiaków, nie potrafi wskazać ich zróżnicowania taksonomicznego oraz nazwać poszczególnych grup ani w języku polskim ani w języku łacińskim |
3,0 | Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, nie potrafi jednak wskazać i wybrać cech różnicujących taksonomicznie skorupiaki, nie zna przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazw, ani w języku polskim ani w języku łacińskim | |
3,5 | Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy tylko w języku polskim | |
4,0 | Student wskazuje i wylicza podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim | |
4,5 | Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, potrafi wskazać i wybrać cechy różnicujące taksonomicznie skorupiaki, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim | |
5,0 | Student wskazuje, wylicza i samodzielnie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące biologii skorupiaków, potrafi je zdefiniować i wytłumaczyć, wskazać na występujące wśród różnych grup skorupiaków podobieństwa i różnice, zna większość, reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych oraz ich nazwy zarówno w języku polskim jak i w języku łacińskim | |
BL_2A_BLW-S-C8_W02 Student wskazuje, objaśnia oraz wyszukuje i rozpoznaje różnice morfologiczne i anatomiczne skorupiaków planktonowych, bentosowych i peryfitonowych | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, nie potrafi nawet nazwać przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków |
3,0 | Student nie potrafi wymienić i wskazać żadnej z cech morfologicznych i anatomicznych charakteryzujacych skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków | |
3,5 | Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków | |
4,0 | Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków | |
4,5 | Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków | |
5,0 | Student potrafi wymienić, wskazać i scharakteryzować najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne charakteryzujace skorupiaki planktonowe, bentosowe i peryfitonowe, wymienia (w języku polskim i łacińskim) większość reprezentatywnych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych skorupiaków, włąsciwie rozpoznaje gatunki morskie i słodkowodne | |
BL_2A_BLW-S-C8_W03 Student wymienia, rozpoznaje, charakteryzuje i rozróżnia podstawowe grupy systematyczne skorupiaków i ich przedstawicieli | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani rozpoznać żadnej z grup systematycznych skorupiaków, nie zna kryteriów taksonomicznych w tej grupie bezkręgowców |
3,0 | Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim ) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, ale ich praktycznie nie rozpoznaje i nie potrafi scharakteryzować | |
3,5 | Student potrafi wymienić (tylko w języku polskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup taksonomicznych | |
4,0 | Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje nadal jedynie pojedynczych przedstawicieli tych grup taksonomicznych | |
4,5 | Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych | |
5,0 | Student potrafi wymienić (zarówno w języku polskim jak i łacińskim) poszczególne grupy systematyczne skorupiaków, potrafi je scharakteryzować, praktycznie rozpoznaje większość przedstawicieli tych grup taksonomicznych, wskazuje i tłumaczy różnice między nimi | |
BL_2A_BLW-S-C8_W04 Student wskazuje i objaśniania rolę skorupiaków w przyrodzie oraz zna przedsatwicieli tych bezkręgowców w ekosystemach wód słodkich i morskich | 2,0 | Student nie zna roli skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wskazać grup sytematycznych ani reprezentujących je gatunków słodkowodnych i morskich |
3,0 | Student potrafi jedynie wyliczyć rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi wytłumaczyć i opisać znaczenia skorupiaków w ekosytemach wodnych ani wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim | |
3,5 | Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków jedynie w języku polskim | |
4,0 | Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, nie potrafi jednak wskazać specyfiki ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie | |
4,5 | Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia pojedynczych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie | |
5,0 | Student potrafi wyliczyć, wytłumaczyć i opisać rolę skorupiaków w ekosystemach wodnych, potrafi jednak wskazać specyfikę ich budowy, trybu życia i fizjologii, wymienia kilku reprezentatywnych przedstawicieli grup skorupiaków zarówno w języku polskim jak i po łacinie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_U01 Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych i ekologicznych skorupiaków | 2,0 | Student nie umie praktycznie weryfikować i ocenić cech różnicujących między przedstawicielami wszystkich grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, nie dobiera i nie łączy cech budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich przynależnością taksonomiczną oraz funkcją w ekosystemach wodnych |
3,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych nie łączy ich jednak z przynależnością taksonomiczną | |
3,5 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną , pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim | |
4,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim i łacińskim | |
4,5 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim | |
5,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych i ekologicznych skorupiaków, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej skorupiaków z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim, wykorzystuje umiejętnośc posługiwania się kluczami do oznaczania | |
BL_2A_BLW-S-C8_U02 Student posiada umiejętności analizowania stanu środowiska wodnego na podstawie żyjących w nim skorupiaków oraz łączenia konsekwencji dominacji występowania poszczególnych grup skorupiaków ze zmianami warunków w eksystemach wodnych | 2,0 | Student nie ocenia i nie łączy konsekwencji środowiskowych z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach |
3,0 | Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w jezyku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach | |
3,5 | Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), nie przeprowadza analizy znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach | |
4,0 | Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach | |
4,5 | Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera pojedyncze, właściwe przykłady, potwierdzające interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach | |
5,0 | Student ocenia i łączy konsekwencje środowiskowe z dominacją grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków w ekosytemach wodnych, dobiera po kilka reprezentatywnych przykładów, potwierdzających interpretację (nazywa je w języku polskim i łacińskim), przeprowadza analizę znaczenia każdej z tych grup w ekosystemach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C8_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomym i kreatywnym postępowaniem w postrzeganiu relacji między grupami ekologicznymi i systematycznymi skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie ma świadomości istnienia relacji między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student zna zależności między występowaniem i zagęszczeniem grup ekologicznych i systematycznych skorupiaków a warunkami w środowisku wodnym |
Literatura podstawowa
- Dogiel W.A.(pod red. J.I. Polanskiego), Zoologia bezkręgowców, PWR i L, Warszawa, 1986
- Jura C., Bezkręgowce, Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN 83-01-12043-6
- Mikulski S., Biologia wód śródlądowych, PWN., Warszawa., 1982
- Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia, Limnologia., PWN, Warszawa, 1979
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
- Rybak J.I., Przewodnik do rozpoznawania niektórych bezkregowych zwierząt słodkowodnych, PWN, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa., 1986
- Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa., 1990