Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Zoologia bezkręgowców i kręgowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia bezkręgowców i kręgowców | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Technika pracy z mikroskopem laboratoryjnym i stereoskopowym. Filmy na temat pierwotniaków. | 2 |
T-A-2 | Pierścienice - budowa wybranych pierścienic krajowych. | 2 |
T-A-3 | Stawonogi. Filmy. Krajowi przedstawiciele skorupiaków i pajęczaków | 2 |
T-A-4 | Mięczaki. Film. Oznaczanie z wykorzystaniem klucza do oznaczania mięczaków krajowych | 2 |
T-A-5 | Smoczkouste i ryby. Filmy | 2 |
T-A-6 | Herpetofauna krajowa. | 2 |
T-A-7 | Ptaki Polski. | 2 |
T-A-8 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi | 1 |
T-L-2 | Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków | 1 |
T-L-3 | Stawonogi. Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków. Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. | 1 |
T-L-4 | Smoczkouste, ryby płazy i gady | 1 |
T-L-5 | Ptaki i ssaki krajowe | 1 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych. | 5 |
T-T-2 | Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt | 2 |
T-W-3 | Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze | 2 |
T-W-4 | Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze skorupiaków i pajęczaków | 2 |
T-W-5 | Smoczkouste, ryby. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny krajowej | 2 |
T-W-6 | Płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie herpetofauny krajowej | 2 |
T-W-7 | Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej, z uwzględnieniem ptaków podlegających ochronie gatunkowej i łownych | 2 |
T-W-8 | Najważniejsze gatunki zwierząt udomowionych i ich przodkowie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 8 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie wyznaczonej literatury | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-L-3 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 9 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń terenowych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – godzinny test wyboru, obejmujący zagadnienia wykładowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C6_W01 Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka. | BI_1A_W05, BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C6_U01 Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze | BI_1A_U05, BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U01 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C6_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych. | BI_1A_K02, BI_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C6_W01 Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student orientuje się jakie są współczesne zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Umie pobieżnie opisać najistotniejsze cechy budowy budowy zwierząt bezkręgowych i kręgowych z różnych jednostek systematycznych, występujących w naszym kraju. Potrafi określić znaczenie tych zwierząt . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
- Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
- Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
- Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980