Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BII-S-D6_W01 | Zna podstawową strukturę różnicującą komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W05 | opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji |
---|
BI_1A_W03 | wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z budową i funkcją błony komórkowej i poszczególnych organelli komórkowych. |
Treści programowe | T-W-7 | Organizacja, skład chemiczny i podstawowe funkcje jądra komórkowego. Organizacja jądra w poszczególnych fazach cyklu komórkowego. Organizacja i struktura chromatyny. Funkcja i struktura jąderka. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza (fazy G1, S, G2 i G0) i mitoza (faza M). Cytokineza. Czas trwania i regulacja cyklu komórkowego, geny, białka i punkty kontrolne. Mitoza. Amitoza. Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. |
---|
T-W-1 | Komórka jako układ termodynamiczny. Cechy żywej komórki (metabolizm, ruch, pobudliwość, wzrost, rozmnażanie). Chemiczne składniki komórki (atomy, cząsteczki, związki chemiczne). Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek (błona komórkowa, cytozol, jądro, przedziały wewnątrzkomórkowe). Zróżnicowanie komórek (pro- i eukariota). Tkanki roślinne i zwierzęce. |
T-W-6 | Budowa i rozmieszczenie mitochondriów komórce. Błony mitochondrialne. Łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna i biosynteza ATP. Udział mitochondriów w przemianach katabolicznych. DNA mitochondrialny i biogeneza mitochondriów. Typy plastydów i ich rola. Chloroplasty, budowa i organizacja. Fotosynteza. Fotosystemy i cykl wiązania węgla. |
T-W-5 | Struktura błony siateczki śródplazmatycznej. Gładka i szorstka (ziarnista) siateczka śródpazmatyczna i ich rola w procesach metabolicznych komórek. Rybosomy i polisomy. Rybosomy a translacja. Powstawanie lizosomów. Lizosomy pierwotne i wtórne. Struktura i właściwości lizosomów w różnych komórkach. Lokalizacja i ultrastruktura aparatu Golgiego. Odrębności strukturalne
i czynnościowe aparatu Golgiego w komórkach roślinnych i zwierzęcych. Aparat Golgiego a czynność wydzielnicza komórek. Transport pęcherzykowy, egzo- i endocytoza. |
T-L-3 | Doświadczalne uszkodzenie błony komórkowej erytrocytów. Mechanizm destrukcyjnego wpływu wybranych czynników środowiskowych. Wpływ zmian ciśnienia osmotycznego płynu zewnątrzkomórkowego na kształt i błonę komórkową erytrocytów. Znaczenie kory komórki i spektryny. Mechanizm diapedezy. |
T-W-4 | Struktura, skład i rola cytoplazmy. Podstawowe rodzaje włóknistych struktur cytoszkieletu. Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mikrotubule-podział, funkcje i lokalizacja w różnych typach komórek. Rola centrosomu w organizacji mikrotubul. Rola białek motorycznych w funkcji mikrtubul. Podział, funkcje i występowanie filamentów pośrednich. Struktura, funkcja i lokalizacja filamentów aktynowych. Mechanizm polimeryzacji aktyny. Wiązanie aktyny z białkami motorycznymi (miozyny) w struktury kurczliwe. |
T-W-3 | Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji miedzy komórkami. pojecie i klasyfikacja receptorów. Receptory powierzchni komórki. Wewnętrzne kaskady sygnalizacyjne. wtórne przekaźniki. Receptory cytozolowe i jadrowe. |
T-L-7 | Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. |
T-L-2 | Mikroskopowy obraz wybranych komórek tkanki: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej i nerwowej. Mechanizm kodowania i przekazywania informacji w komórkach nerwowych. Sposób przekazywania informacji w synapsie elektrycznej i chemicznej. |
T-L-4 | Wykazanie niezbędności ATP w procesie skurczu mięśni. Molekularny mechanizm skurczu komórki mięśniowej. Budowa i rola białek kurczliwych i regulujących. Jak wyjaśnić zdolność męskich komórek rozrodczych do aktywnego ruchu. |
T-L-6 | Badanie lokalizacji, rozmieszczenia i gęstości wybranych eksteroreceptorów. Biologiczna „sprzeczność” pomiędzy wielością humoralnych czynników regulujących, a niewielką liczbą mechanizmów przenoszenia informacji wewnątrz komórek. Zależność między ilością liganda a gęstością receptorów komórkowych. |
T-L-5 | Metody wizualizacji jądra komórkowego i cytoplazmy leukocytów w mikroskopie świetlnym. Praktyczne rozpoznawanie etapów mejozy. Molekularne mechanizmy regulacji przebiegu cyklu komórkowego. |
T-W-2 | Błona komórkowa - rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Organizacja błony komórkowej. Dwuwarstwa lipidowa (skład chemiczny, struktura, płynność). Białka błonowe. Biosynteza składników błony. Kora komórki. Warstwa powierzchniowa. Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Przenośniki błonowe. Kanały jonowe. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie
i hamowanie. |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-3 | Praca w grupach. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - suma punktów za kolokwia oraz ocenę aktywności |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium podsumowujace. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |