Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Protozoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protozoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków
C-2Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Samodzielne przygotowywanie hodowli pierwotniaków. Budowa różnych typów skorupek pierwotniaków skałotwórczych na przykładzie Foraminifera3
T-L-2Morfologia orzęsków. Organella komórkowe. Funkcje życiowe pierwotniaków. Taktyzmy u pierwotniaków.3
T-L-3Pierwotniaki przyczyną chorób człowieka i zwierząt6
T-L-4Pierwotniaki symbiotyczne na przykładzie Entodiniomorpha i gregaryn2
T-L-5Sprawdzian zaliczeniowy1
15
wykłady
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsze działy protozoologii2
T-W-2Miejsce pierwotniaków wśród Protista. Systematyka Protozoa i charakterystyka przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych2
T-W-3Charakterystyka Rhizaria2
T-W-4Charakterystyka Excavata2
T-W-5Charakterystyka Alveolata2
T-W-6Charakterystyka Amebozoa2
T-W-7Charakterystyka Opistokontha2
T-W-8Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zaleconej literatury5
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Przygotowywanie się do sprawdzianu zaliczającego8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury7
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem programu power point
M-2Filmy dotyczące pierwotniaków
M-3Obserwacja żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych
M-4Samodzielne poszukiwania pierwotniaków symbiotycznych, np. bytujących w jelitach owadów

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, opisać najważniejsze organelle komórkowe, nazwać i rozróżnić najważniejsze taksony
BI_1A_BI-S-O3.2_W02
Zna cykle życiowe pierwotniaków pasożytniczych.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_U01
Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę np. do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki.

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych
BI_1A_K07, BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, opisać najważniejsze organelle komórkowe, nazwać i rozróżnić najważniejsze taksony
2,0
3,0Student zna najważniejsze elementy budowy komórki pierwotniaków i potrafi określić ich funkcje
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O3.2_W02
Zna cykle życiowe pierwotniaków pasożytniczych.
2,0
3,0Student zna najważniejsze cechy cyklów rozwojowych pierwotniaków pasożytniczych występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_U01
Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę np. do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki.
2,0
3,0Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych
2,0
3,0Student rozumie powiązania łączące pierwotniaki ze zwierzętami wielokomórkowymi. Potrafi określić rolę pierwotniaków w tych związkach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
  2. Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
  3. Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielne przygotowywanie hodowli pierwotniaków. Budowa różnych typów skorupek pierwotniaków skałotwórczych na przykładzie Foraminifera3
T-L-2Morfologia orzęsków. Organella komórkowe. Funkcje życiowe pierwotniaków. Taktyzmy u pierwotniaków.3
T-L-3Pierwotniaki przyczyną chorób człowieka i zwierząt6
T-L-4Pierwotniaki symbiotyczne na przykładzie Entodiniomorpha i gregaryn2
T-L-5Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsze działy protozoologii2
T-W-2Miejsce pierwotniaków wśród Protista. Systematyka Protozoa i charakterystyka przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych2
T-W-3Charakterystyka Rhizaria2
T-W-4Charakterystyka Excavata2
T-W-5Charakterystyka Alveolata2
T-W-6Charakterystyka Amebozoa2
T-W-7Charakterystyka Opistokontha2
T-W-8Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie zaleconej literatury5
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Przygotowywanie się do sprawdzianu zaliczającego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury7
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.2_W01Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, opisać najważniejsze organelle komórkowe, nazwać i rozróżnić najważniejsze taksony
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najważniejsze elementy budowy komórki pierwotniaków i potrafi określić ich funkcje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.2_W02Zna cykle życiowe pierwotniaków pasożytniczych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najważniejsze cechy cyklów rozwojowych pierwotniaków pasożytniczych występujących w naszym klimacie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.2_U01Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę np. do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
BI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie powiązania łączące pierwotniaki ze zwierzętami wielokomórkowymi. Potrafi określić rolę pierwotniaków w tych związkach.
3,5
4,0
4,5
5,0