Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BIB-S-C1_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie biologii i inne pojęcia pokrewne; znać zasady systematyki i charakterystykę królestw organizmów żywych; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała oraz ich podstawowych funkcjach życiowych; definiować i charakteryzować procesy powstania życia na Ziemi i ewolucji organizmów żywych, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W03 | wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej |
---|
BI_1A_W05 | opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji |
BI_1A_W06 | zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie |
BI_1A_W07 | objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych |
---|
C-3 | zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka |
C-2 | zapoznanie studentów z głównymi typami budowy roślin i zwierząt jedno- i wielokomórkowych oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją |
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie i formy życia. Klasyfikacja taksonomiczna i przegląd królestw istot żywych. |
---|
T-W-6 | Gospodarka wodna, transport i wydalanie
Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt. |
T-W-4 | Budowa i funkcje komórki
Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta. |
T-W-5 | Odżywianie
Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt. |
T-W-3 | Skład chemiczny organizmów
Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy. |
T-W-7 | Wymiana gazowa i termoregulacja
Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności. |
T-W-9 | Wrażliwość i koordynacja
Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. |
T-T-1 | Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wyjście w teren połączone z obserwacją i rejestracją odnotowanych gatunków roślin i zwierząt, charakteryzujących dany teren na przykładzie pobliskiego Lasu Arkońskiego. |
T-T-2 | Fauna zwierzęca Polski na przykładzie lasu mieszanego środkowo-europejskiej strefy umiarkowanej. Wykonanie konspektu własnego - charakterystyka i omówienie zebranych informacji i odnotowanych gatunków wypełnienie przygotowanej w tym celu tabeli. Podsumowanie i zaliczenie zajęć terenowych |
T-W-8 | Rozmnażanie, wzrost i rozwój
Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protesty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta). |
T-W-12 | Bioróżnorodność świata żywego oraz człowiek w środowisku.
Bioróżnorodność biologiczna i sposoby jej ochrony. Problem zmniejszania się bioróżnorodności. Antropopresja - defragmentacja siedlisk, wylesianie, globalne ocieplenie. |
Metody nauczania | M-6 | objaśnienie/wyjaśnienie |
---|
M-3 | opowiadanie |
M-9 | ekspozycja |
M-5 | prelekcja |
M-11 | świczenia przedmiotowe - terenowe |
M-10 | pokaz |
M-7 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | opis |
M-8 | film |
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-13 | ćwiczenia przedmiotowe - terenowe |
M-12 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne wiadomości obejmujących tematykę wykładową |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt. |
3,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. |
3,5 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności. |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności. |