Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyczna analiza danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna analiza danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Machowska-Szewczyk <Malgorzata.Machowska.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,50,59zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować samodzielnie opracować informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i przeprowadzania badania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, omówienie zasad zaliczenia zajęć. Podstawowe informacje o pakiecie Statistica 8.02
T-L-2Prezentacja danych statystycznych w postaci szeregów szczegółowych, rozdzielczych oraz graficzna prezentacja rozkładów empirycznych2
T-L-3Szacowanie miar położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji oraz interpretacja użyskanych wyników2
T-L-4Analiza regresji: regresja liniowa prosta, nieliniowe funkcje regresji. Analiza korelacji: miary korelacji liniowej oraz krzywoliniowej. Wielowymiarowa analiza regresji i korelacji.4
T-L-5Analiza szeregów czasowych: mechaniczna oraz analityczna deliminacja czeregów czasowych, elementy prognozowania statystycznego3
T-L-6Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Prezentacja danych statystycznych2
T-W-2Metody opisu struktury zbiorowości: miary położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji4
T-W-3Analiza współżależności zjawisk: korelacja i regresja dwu lub więcej cech, ocena współzależności cech jakościowych.5
T-W-4Analiza dynamiki zjawisk: indeksy indywidualne oraz agregatowe, mechaniczne i analityczne metody wyodrębniania trendu, metody wyodrębniania wahań sezonowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych7
A-L-4Przygotowanie do kolokwium14
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury8
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Gromadzenie materiału statystycznego2
A-W-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-W-6Zaliczenie2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami oraz pytaniami kontrolnymi
M-1Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń jednego z narzędzi: programu komputerowego Statistica 8.0.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne zajęcia laboratoryjne
S-1Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do analizy programu Statistica 8.0.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program Statistica 8.0.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu na podstawie przeprowadzonego badania statystycznego, prezentacji wyników analizy oraz formułowania wniosków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_W01
Student ma wiedzę w zakresie prezentacji danych statystycznych oraz metod analizy ich struktury, współzależności oraz dynamiki
BI_1A_W01, BI_1A_W10, BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_U01
Student potrefi zaplanować oraz przeprowadzić badanie statystyczne, zgromadzić, prezentować oraz analizować materiał statystyczny, zastosować odpowiednie metody i narzędzia do statystycznej analizy danych, interpretować uzyskane wyniki oraz odnieść je do prezentowanej rzeczywistości
BI_1A_U01, BI_1A_U13, BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-2, T-L-5, T-W-1, T-L-3M-1, M-1S-1, S-1, S-1, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_K01
Student potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_W01
Student ma wiedzę w zakresie prezentacji danych statystycznych oraz metod analizy ich struktury, współzależności oraz dynamiki
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę dst.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości zjawisk masowych.
3,5Student zna większość podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać większość metod badania prawidłowości zjawisk masowych.
4,0Student zna większość podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać większość statystycznych metod badania struktury oraz współzależności.
4,5Student zna wszystkie wymagane pojęcia statystyczne, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi wskazać większość statystycznych metod badania struktury, współzależności oraz dynamiki zjawisk masowych.
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich wymaganych pojęć statycznych, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania struktury, współzależności oraz dynamiki zjawisk masowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_U01
Student potrefi zaplanować oraz przeprowadzić badanie statystyczne, zgromadzić, prezentować oraz analizować materiał statystyczny, zastosować odpowiednie metody i narzędzia do statystycznej analizy danych, interpretować uzyskane wyniki oraz odnieść je do prezentowanej rzeczywistości
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę dst.
3,0Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji.
3,5Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji. Umie dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować.
4,5Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych.
5,0Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych. Potrafi dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O12.2_K01
Student potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie
2,0
3,0Student przygotowuje się do zajęć i ujawnia zaangażowanie w trakcie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 2004
  2. Zeliaś A. Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany., PWE, Warszawa, 2002
  3. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica Pl na przykładach z medycyny. Tom 1, StatSoft, Warszawa, 2006
  4. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym Statistica PL. Teoria i zastosowania., C. H. Beck, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kot S., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Difin, Warszawa, 2007
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka – zadania testowe oraz sylabusy komputerowe, SGH, Warszawa, 1995
  3. Sobczyk M., Statystyka, aspekty praktyczne i teoretyczne., UMCS, Lublin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, omówienie zasad zaliczenia zajęć. Podstawowe informacje o pakiecie Statistica 8.02
T-L-2Prezentacja danych statystycznych w postaci szeregów szczegółowych, rozdzielczych oraz graficzna prezentacja rozkładów empirycznych2
T-L-3Szacowanie miar położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji oraz interpretacja użyskanych wyników2
T-L-4Analiza regresji: regresja liniowa prosta, nieliniowe funkcje regresji. Analiza korelacji: miary korelacji liniowej oraz krzywoliniowej. Wielowymiarowa analiza regresji i korelacji.4
T-L-5Analiza szeregów czasowych: mechaniczna oraz analityczna deliminacja czeregów czasowych, elementy prognozowania statystycznego3
T-L-6Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prezentacja danych statystycznych2
T-W-2Metody opisu struktury zbiorowości: miary położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji4
T-W-3Analiza współżależności zjawisk: korelacja i regresja dwu lub więcej cech, ocena współzależności cech jakościowych.5
T-W-4Analiza dynamiki zjawisk: indeksy indywidualne oraz agregatowe, mechaniczne i analityczne metody wyodrębniania trendu, metody wyodrębniania wahań sezonowych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych7
A-L-4Przygotowanie do kolokwium14
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury8
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Gromadzenie materiału statystycznego2
A-W-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-W-6Zaliczenie2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O12.2_W01Student ma wiedzę w zakresie prezentacji danych statystycznych oraz metod analizy ich struktury, współzależności oraz dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i przeprowadzania badania statystycznego.
Treści programoweT-W-1Prezentacja danych statystycznych
T-W-4Analiza dynamiki zjawisk: indeksy indywidualne oraz agregatowe, mechaniczne i analityczne metody wyodrębniania trendu, metody wyodrębniania wahań sezonowych.
T-W-2Metody opisu struktury zbiorowości: miary położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji
T-W-3Analiza współżależności zjawisk: korelacja i regresja dwu lub więcej cech, ocena współzależności cech jakościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami oraz pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu na podstawie przeprowadzonego badania statystycznego, prezentacji wyników analizy oraz formułowania wniosków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę dst.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości zjawisk masowych.
3,5Student zna większość podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać większość metod badania prawidłowości zjawisk masowych.
4,0Student zna większość podstawowych pojęć statystycznych, wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać większość statystycznych metod badania struktury oraz współzależności.
4,5Student zna wszystkie wymagane pojęcia statystyczne, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi wskazać większość statystycznych metod badania struktury, współzależności oraz dynamiki zjawisk masowych.
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich wymaganych pojęć statycznych, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania struktury, współzależności oraz dynamiki zjawisk masowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O12.2_U01Student potrefi zaplanować oraz przeprowadzić badanie statystyczne, zgromadzić, prezentować oraz analizować materiał statystyczny, zastosować odpowiednie metody i narzędzia do statystycznej analizy danych, interpretować uzyskane wyniki oraz odnieść je do prezentowanej rzeczywistości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
BI_1A_U13rozwiązuje proste problemy techniczne i biologiczne wykorzystując wiedzę o sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym
BI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i przeprowadzania badania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-W-4Analiza dynamiki zjawisk: indeksy indywidualne oraz agregatowe, mechaniczne i analityczne metody wyodrębniania trendu, metody wyodrębniania wahań sezonowych.
T-W-3Analiza współżależności zjawisk: korelacja i regresja dwu lub więcej cech, ocena współzależności cech jakościowych.
T-L-2Prezentacja danych statystycznych w postaci szeregów szczegółowych, rozdzielczych oraz graficzna prezentacja rozkładów empirycznych
T-L-4Analiza regresji: regresja liniowa prosta, nieliniowe funkcje regresji. Analiza korelacji: miary korelacji liniowej oraz krzywoliniowej. Wielowymiarowa analiza regresji i korelacji.
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, omówienie zasad zaliczenia zajęć. Podstawowe informacje o pakiecie Statistica 8.0
T-W-2Metody opisu struktury zbiorowości: miary położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji
T-L-5Analiza szeregów czasowych: mechaniczna oraz analityczna deliminacja czeregów czasowych, elementy prognozowania statystycznego
T-W-1Prezentacja danych statystycznych
T-L-3Szacowanie miar położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji oraz interpretacja użyskanych wyników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń jednego z narzędzi: programu komputerowego Statistica 8.0.
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami oraz pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do analizy programu Statistica 8.0.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu na podstawie przeprowadzonego badania statystycznego, prezentacji wyników analizy oraz formułowania wniosków.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne zajęcia laboratoryjne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program Statistica 8.0.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymagań na ocenę dst.
3,0Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji.
3,5Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji. Umie dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować.
4,5Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych.
5,0Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych. Potrafi dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O12.2_K01Student potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-L-5Analiza szeregów czasowych: mechaniczna oraz analityczna deliminacja czeregów czasowych, elementy prognozowania statystycznego
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, omówienie zasad zaliczenia zajęć. Podstawowe informacje o pakiecie Statistica 8.0
T-L-4Analiza regresji: regresja liniowa prosta, nieliniowe funkcje regresji. Analiza korelacji: miary korelacji liniowej oraz krzywoliniowej. Wielowymiarowa analiza regresji i korelacji.
T-L-2Prezentacja danych statystycznych w postaci szeregów szczegółowych, rozdzielczych oraz graficzna prezentacja rozkładów empirycznych
T-L-3Szacowanie miar położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji oraz interpretacja użyskanych wyników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń jednego z narzędzi: programu komputerowego Statistica 8.0.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne zajęcia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotowuje się do zajęć i ujawnia zaangażowanie w trakcie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0