Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O1.2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U03 | wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego |
---|
BI_1A_U06 | analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm |
BI_1A_U07 | analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska |
BI_1A_U24 | na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami |
---|
C-2 | zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych) |
C-3 | zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji |
Treści programowe | T-W-2 | Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia) |
---|
T-A-4 | Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt) |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny |
T-W-5 | Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć |
T-A-7 | Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć |
T-W-3 | Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym) |
T-A-3 | Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek |
T-A-1 | Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów |
T-A-2 | Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach |
T-A-5 | Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie |
T-W-4 | Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.) |
T-A-6 | Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne) |
Metody nauczania | M-2 | opis |
---|
M-6 | film |
M-5 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-3 | prelekcja |
M-1 | wykład informacyjny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej grupy synantropów zwierzęta występujące w środowisku człowieka. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |