Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć ogólną informację o technologiach informatycznych i motywacje do ich stosowania. Powinien znać ogólnie pojecia zwiazane ze społeczeństwem informatycznym i interesować się strukturą rynku lokalnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.4
T-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.3
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.8
15
wykłady
T-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.4
T-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).3
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.2
T-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.4
T-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS30
A-L-2Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS w ramach zajęć i pracy własnej30
60
wykłady
A-W-1Praca w zespole nad utworzeniem wybranej witryny internetowej10
A-W-2Konsultacje w firmach i instytucjach Szczecina. Poszukiwanie przykładów udanych rozwiazań w obszarze e-gospodarki.10
A-W-3Przygotowanie przezentacji nt wybranej technologii z obszaru e-gospodarki.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
BI_1A_W10, BI_1A_W15, BI_1A_W23P1A_W04, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W09, P1A_W10, P1A_W11, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_U01
Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
BI_1A_U23, BI_1A_U10, BI_1A_U09, BI_1A_U02P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
BI_1A_K03, BI_1A_K05, BI_1A_K04, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,0Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,5Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę
4,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, uczy się nowej wiedzy
4,5Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT
5,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT, posługuje sie nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_U01
Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
2,0Student ma awersje do wszelkich technik i aplikacji IT
3,0Student posługuje sie podstawowymi aplikacjami IT - edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory
3,5Student dobrze posługuje sie aplikacjami IT - edytor tekstów, poczta elektroniczna, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem
4,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować witrynę internetową
4,5Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową
5,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową, zna i posługuje się wybranymi technologiami googlowskimi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O2.4_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
2,0Student ma niewłasciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny
4,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, chetnie rozważa działania przedsiebiorcze
4,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy
5,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy w sektorze IT lub wysokich technologii

Literatura podstawowa

  1. Muszyński Jerzy, Społeczeństwo informacyjne Szkice politologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006
  2. Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne. Problemy rozwoju, Difin, Warszawa, 2007
  3. Dziuba Dariusz Tadeusz, Gospodarki nasycone informacją i wiedzą, Nowy Dziennik sp. z o.o., Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.4
T-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.3
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.4
T-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).3
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.2
T-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.4
T-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS30
A-L-2Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS w ramach zajęć i pracy własnej30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca w zespole nad utworzeniem wybranej witryny internetowej10
A-W-2Konsultacje w firmach i instytucjach Szczecina. Poszukiwanie przykładów udanych rozwiazań w obszarze e-gospodarki.10
A-W-3Przygotowanie przezentacji nt wybranej technologii z obszaru e-gospodarki.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.4_W01Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
BI_1A_W23posiada wiedzę o ogólnych procedurach, w tym uwarunkowaniach społecznych i etycznych, dotyczących tworzenia, rozwijania i zarządzania indywidualną działalnością gospodarczą wykorzystującą wiedzę bioinformatyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.
T-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,0Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,5Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę
4,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, uczy się nowej wiedzy
4,5Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT
5,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT, posługuje sie nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.4_U01Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U23posługuje się w pracy znajomością ekonomii i podstaw prawa, zna możliwości pozyskiwania środków niezbędnych do rozwijania swojej kariery zawodowej
BI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
BI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U02wykorzystuje wiedzę o systemach elektronicznych, wyjaśnia ich funkcjonowanie oraz znaczenie aplikacyjne w bioinformatyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.
T-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma awersje do wszelkich technik i aplikacji IT
3,0Student posługuje sie podstawowymi aplikacjami IT - edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory
3,5Student dobrze posługuje sie aplikacjami IT - edytor tekstów, poczta elektroniczna, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem
4,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować witrynę internetową
4,5Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową
5,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową, zna i posługuje się wybranymi technologiami googlowskimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O2.4_K01Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
BI_1A_K05rozumie społeczny i zawodowy kontekst bioinformatyki
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niewłasciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny
4,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, chetnie rozważa działania przedsiebiorcze
4,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy
5,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy w sektorze IT lub wysokich technologii