Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość botaniki, zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności |
C-2 | Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony |
C-3 | Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów | 3 |
T-A-2 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt | 2 |
T-A-3 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych | 4 |
T-A-4 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów | 3 |
T-A-5 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących | 1 |
T-A-6 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących | 1 |
T-A-7 | Natura 2000 - realizacja w Europie | 1 |
T-A-8 | Natura 2000 - realizacja w Polsce | 1 |
T-A-9 | Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim | 1 |
T-A-10 | Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności | 1 |
T-A-11 | Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
T-A-12 | Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności. | 1 |
T-W-2 | Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi. | 1 |
T-W-3 | Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU). | 1 |
T-W-4 | Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ. | 1 |
T-W-5 | Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt. | 1 |
T-W-6 | Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę. | 2 |
T-W-7 | Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody. | 2 |
T-W-8 | Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji przez studentów | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacje z użyciem komputera |
M-4 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_W01 Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności, rozpoznaje zagrożenia i zna sposoby ochrony bioróżnorodności | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-11, T-A-4, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-3 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_U01 Student potrafi rozpoznawać bioróżnorodność, jej zagrożenia i sposoby ochrony | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-W-8, T-A-9, T-A-6, T-A-12, T-A-3, T-A-2, T-A-10, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-A-11, T-A-1 | M-4, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_K01 student na podstawie zdobytej wiedzy zna problemy ochrony bioróżnorodności i jest pozytywnie nastawiony do przyrody | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-1 | T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-12, T-A-11, T-A-2 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_W01 Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności, rozpoznaje zagrożenia i zna sposoby ochrony bioróżnorodności | 2,0 | |
3,0 | znajomość w stopniu dostatecznym statusu zagrożenia gatunków zwierząt i roślin na terenie Polski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_U01 Student potrafi rozpoznawać bioróżnorodność, jej zagrożenia i sposoby ochrony | 2,0 | |
3,0 | znajomość w stopniu dostatecznym różnorodności gatunkowej występujących na terenie Polski gatunków roślin, zwierząt, zbiorowisk roślinnych, krajobrazów, umiejętność oceny ich stanu zagrogrożenia i sposobów ochrony | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D14_K01 student na podstawie zdobytej wiedzy zna problemy ochrony bioróżnorodności i jest pozytywnie nastawiony do przyrody | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w sposób dostateczny ocenić rolę bioróżnorodności i wpływać na jej ochronę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
- Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
- Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
- Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
- Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
- Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999