Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O7.2_U01 | Student ma umiejetność rozróżniania wartości prawidłowych od nieprawidłowych najwazniejszych wskźników biochemicznych i fizjologicznych u ludzi i zwierząt. Ocenia wartości tych wskaźników i formułuje zasadniczne przyczyny odchyleń poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U08 | analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
---|
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zdobycie przez studenta umiejętności dotarcia do wiarygodnych źródel informacji dotyczacych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażników biochemicznych i fizjologicznych człowieka i innychssaków oraz opanowanie podstaw interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych. |
---|
Treści programowe | T-A-6 | Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym. |
---|
T-A-1 | Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-W-4 | Związek i współzależność homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowa-zasadowej – podstawowe prawa. Najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne. Zaburzenia rkz – rodzaje, diagnoza, przyczyny, następstwa. Mechanizmy kompensacyjne. |
T-A-4 | Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-A-5 | Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-A-3 | Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-A-7 | Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących. |
T-W-3 | Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, główne elektktoliy Aniony i kationy) płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa. |
T-A-2 | Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-W-5 | Enzymy w etiologii chorób i diagnostyce. Pochodzenie enzymów osocza. Enzymy komórkowe i pozakomórkowe (sekrecyjne). Obraz enzymów osocza jako czynnik różnicujący uszkodzenia narządów (rodzaj i stopień). Enzymatyczne markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięśnia sercowego. |
Metody nauczania | M-4 | Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia |
---|
M-5 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-1 | Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania) |
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania). |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi u ludzi rozróżnić dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi i moczu wartości prawidłowe od nieprawidłowych. Wybiórczo ocenia i podaje zasadniczne przyczyny mogące powodować ich odchylenia poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |