Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ewolucjonizm i podstawy filogenetyki molekularnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ewolucjonizm i podstawy filogenetyki molekularnej
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu botaniki, zoologii, geologii
W-2Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej i biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historią myśli ewolucyjnej i innymi poglądami na powstanie i rozwój życia, z mechanizmami ewolucji na różnych poziomach organizmu: populacji, gatunku, oraz ze zjawiskami makroewolucyjnymi i megaewolucyjnymi.
C-2Przybliżenie studentom paleontologii. Wykształcenie umiejętności swobodnego poruszania się po historii naszej planety, przedstawiając chronologiczny opis jej dziejów ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk towarzyszących powstawaniu i wymieraniu gatunków. Studenci powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i powiązania obecnie żyjących organizmów z ich przodkami.
C-3Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
C-4Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-5Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy paleontologii4
T-A-2Dzieje życia na Ziemi6
T-A-3Przegląd skamieniałości3
T-A-4Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.2
T-A-5Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.4
T-A-6Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-7Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości.4
25
wykłady
T-W-1Mechanizmy ewolucji na poziomie genetycznym2
T-W-2Mechanizmy ewolucji na poziomie populacji i gatunku2
T-W-3Makroewolucja2
T-W-4Megaewolucja2
T-W-5Podstawy filogenetyki molekularnej. Drzewa filogenetyczne.2
T-W-6Hipoteza „zegara molekularnego”.2
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu7
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
M-2Wykład problemowy z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C7_W01
Student charakteryzuje mechanizmy ewolucyjne, które są przyczyną zmienności morfologiczno-anatomicznych i funkcjonalnych organizmów
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
BI_1A_BIB-S-C7_W02
W wyniku przeprowadzoych zajęć student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-3T-W-5, T-W-6M-1S-1
BI_1A_BIB-S-C7_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-5, C-4T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C7_U01
Student objaśnia zróżnicowanie organizmów powstałe w wyniku ewolucji
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2
BI_1A_BIB-S-C7_U02
W wyniku przeprwadzonych zajęć student konstruuje drzewo filogenetyczne wybranego gatunku.
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-3T-A-5, T-A-4, T-A-6M-1S-2
BI_1A_BIB-S-C7_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-5, C-4T-W-7, T-A-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C7_K01
Student posiądzie świadomość relacji pomiędzy organizmami istniejącymi obecnie i w przeszłości opierając się na bazie empirycznej
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1
BI_1A_BIB-S-C7_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje między filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-5T-W-7, T-A-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C7_W01
Student charakteryzuje mechanizmy ewolucyjne, które są przyczyną zmienności morfologiczno-anatomicznych i funkcjonalnych organizmów
2,0
3,0wykazanie się wiedzą na poziomie dostatecznym, na temat mechanizmów ewolucyjnych powodujących zmienność funkcjonowania organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C7_W02
W wyniku przeprowadzoych zajęć student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
2,0Student nie zna teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
3,0Student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
3,5Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
4,0Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
4,5Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
5,0Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
BI_1A_BIB-S-C7_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,5Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
4,0Student ma dobrą i ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
4,5Student ma doskonałą wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
5,0Student ma doskonałą podstawowa i rozszerzoną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C7_U01
Student objaśnia zróżnicowanie organizmów powstałe w wyniku ewolucji
2,0
3,0Umiejętność powiązania w stopniu dostatecznym zjawisk ewolucyjnych ze zróżnicowaniem organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C7_U02
W wyniku przeprwadzonych zajęć student konstruuje drzewo filogenetyczne wybranego gatunku.
2,0Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznegomodelowych gatunków zwierząt.
3,0Student konstruuje drzewo filogentyczne modelowych gatunków zwierząt.
3,5Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych gatunków zwierząt.
4,0Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt.
4,5Student biegle i z wprawą konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt.
5,0Student doskonalekonstruuje drzewo filogenetyczne wybranego dowolnego gatunku zwierząt.
BI_1A_BIB-S-C7_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
2,0Student nie analizuje roli filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
3,5Student biegle analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
4,0Student biegle analizuje i charakteryzuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
4,5Student biegle analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
5,0Student dosonale analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C7_K01
Student posiądzie świadomość relacji pomiędzy organizmami istniejącymi obecnie i w przeszłości opierając się na bazie empirycznej
2,0
3,0Znajomość w stopniu dostatecznym ważnych ewolucyjnych zmian na przestrzeni dziejów Ziemi
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C7_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje między filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki
2,0Student nie postrzega relacji między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
3,0Student postrzega relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
3,5Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
4,0Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy.
4,5Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy.
5,0Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany i otwarty na pogłębianie wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
  2. Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Douglas F., Ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  4. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
  5. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Stanley S.M., Historia Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
  2. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Ryszkiewicz M., Ewolucja. Od wielkiego wybuchu do Homo sapiens, Prószyński i s-ka, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy paleontologii4
T-A-2Dzieje życia na Ziemi6
T-A-3Przegląd skamieniałości3
T-A-4Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.2
T-A-5Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.4
T-A-6Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-7Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości.4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizmy ewolucji na poziomie genetycznym2
T-W-2Mechanizmy ewolucji na poziomie populacji i gatunku2
T-W-3Makroewolucja2
T-W-4Megaewolucja2
T-W-5Podstawy filogenetyki molekularnej. Drzewa filogenetyczne.2
T-W-6Hipoteza „zegara molekularnego”.2
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu7
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_W01Student charakteryzuje mechanizmy ewolucyjne, które są przyczyną zmienności morfologiczno-anatomicznych i funkcjonalnych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historią myśli ewolucyjnej i innymi poglądami na powstanie i rozwój życia, z mechanizmami ewolucji na różnych poziomach organizmu: populacji, gatunku, oraz ze zjawiskami makroewolucyjnymi i megaewolucyjnymi.
Treści programoweT-W-4Megaewolucja
T-W-1Mechanizmy ewolucji na poziomie genetycznym
T-W-2Mechanizmy ewolucji na poziomie populacji i gatunku
T-W-3Makroewolucja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazanie się wiedzą na poziomie dostatecznym, na temat mechanizmów ewolucyjnych powodujących zmienność funkcjonowania organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_W02W wyniku przeprowadzoych zajęć student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
Treści programoweT-W-5Podstawy filogenetyki molekularnej. Drzewa filogenetyczne.
T-W-6Hipoteza „zegara molekularnego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
3,0Student zna teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
3,5Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
4,0Student zna biegle teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
4,5Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą i ugruntowaną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
5,0Student zna doskonale teorie konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
C-4Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-A-7Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
M-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,5Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
4,0Student ma dobrą i ugruntowaną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
4,5Student ma doskonałą wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
5,0Student ma doskonałą podstawowa i rozszerzoną wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_U01Student objaśnia zróżnicowanie organizmów powstałe w wyniku ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom paleontologii. Wykształcenie umiejętności swobodnego poruszania się po historii naszej planety, przedstawiając chronologiczny opis jej dziejów ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk towarzyszących powstawaniu i wymieraniu gatunków. Studenci powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i powiązania obecnie żyjących organizmów z ich przodkami.
Treści programoweT-A-2Dzieje życia na Ziemi
T-A-3Przegląd skamieniałości
T-A-1Podstawy paleontologii
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność powiązania w stopniu dostatecznym zjawisk ewolucyjnych ze zróżnicowaniem organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_U02W wyniku przeprwadzonych zajęć student konstruuje drzewo filogenetyczne wybranego gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
Treści programoweT-A-5Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.
T-A-4Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.
T-A-6Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznegomodelowych gatunków zwierząt.
3,0Student konstruuje drzewo filogentyczne modelowych gatunków zwierząt.
3,5Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych gatunków zwierząt.
4,0Student biegle i poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt.
4,5Student biegle i z wprawą konstruuje drzewo filogenetyczne modelowych i innych gatunków zwierząt.
5,0Student doskonalekonstruuje drzewo filogenetyczne wybranego dowolnego gatunku zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-5Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
C-4Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.
T-A-7Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje roli filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
3,5Student biegle analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
4,0Student biegle analizuje i charakteryzuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
4,5Student biegle analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
5,0Student dosonale analizuje, charakteryzuje i tłumaczy rolę filogenetyki molekularnej w różnych dzidzinach nauki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_K01Student posiądzie świadomość relacji pomiędzy organizmami istniejącymi obecnie i w przeszłości opierając się na bazie empirycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historią myśli ewolucyjnej i innymi poglądami na powstanie i rozwój życia, z mechanizmami ewolucji na różnych poziomach organizmu: populacji, gatunku, oraz ze zjawiskami makroewolucyjnymi i megaewolucyjnymi.
C-2Przybliżenie studentom paleontologii. Wykształcenie umiejętności swobodnego poruszania się po historii naszej planety, przedstawiając chronologiczny opis jej dziejów ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk towarzyszących powstawaniu i wymieraniu gatunków. Studenci powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i powiązania obecnie żyjących organizmów z ich przodkami.
Treści programoweT-A-3Przegląd skamieniałości
T-A-2Dzieje życia na Ziemi
T-A-1Podstawy paleontologii
T-W-1Mechanizmy ewolucji na poziomie genetycznym
T-W-3Makroewolucja
T-W-4Megaewolucja
T-W-2Mechanizmy ewolucji na poziomie populacji i gatunku
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z dyskusją
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków wizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poszczególne moduły treści przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość w stopniu dostatecznym ważnych ewolucyjnych zmian na przestrzeni dziejów Ziemi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C7_K02W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje między filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.
T-A-7Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyszłości.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
3,0Student postrzega relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
3,5Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki.
4,0Student postrzega i charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy.
4,5Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany na pogłębianie wiedzy.
5,0Student postrzega i biegle charakteryzuje relacje między filogenetyką molekularą a innymi dziedzinami nauki oraz jest zorientowany i otwarty na pogłębianie wiedzy.